D09
Micro skrev:
Min v70 -01 får dra mindre än min gamla Audi a4 -96 (obromsat) tydligen är väl vissa regler omgjorda.
Kolla in denna länk så får du reda på hur det ligger till (om du har reg.nr på fordonen.) [länk]
ImageUploadedByByggahus.se1399493591.412979.jpg

Det borde vara lugnt ?
 
ullberg
Jag är ingen expert men jag tycker det ser oroväckande tomt ut på vad jag antar är den viktiga raden (obromsat), så här ser det ut på en av mina bilar:
ImageUploadedByTapatalk1399493998.515404.jpg

Men att din bil inte skulle få dra något obromsat verkar ju lite långsökt, så det kanske bara är någon glitch...

/U
 
D09
ullberg skrev:
Jag är ingen expert men jag tycker det ser oroväckande tomt ut på vad jag antar är den viktiga raden (obromsat), så här ser det ut på en av mina bilar:
[bild]

Men att din bil inte skulle få dra något obromsat verkar ju lite långsökt, så det kanske bara är någon glitch...

/U
Aha

Jag tolkade det som dom lämnat den tom pga olika behörigheter.

Då finns det inget tak på hur mycket jag får dra 😄😄😄
 
så här ser det ut på min volvo
Skattevikt, kg: 1640
Tjänstevikt, kg: 1640
Totalvikt, kg: 2110
Ursprunglig totalvikt, kg: 2110
Max släpvagnsvikt, kg: 1800
Max släpvikt kg, obromsad: 500
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1390
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2140
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3910
Max lastvikt, kg: 470
Kopplingsanordning : KULA
Tror jag får dra mindre (eu släp) pga. fast dragkrok då det verkar vara högre vikt på den demonterbara.
 
ullberg
Jag kom på att en av mina tidigare chefer hade en xc70, och en del märkliga saker lägger jag på minnet, så jag kunde söka på den ;)

Så här ser det ut på en xc70 aut MY02:

ImageUploadedByTapatalk1399495216.169503.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det är nog bara något som blivit fel i ditt. Vad som händer om farbror blå stannar dig och slår numret (och det är tomt i detta fält) låter jag dock vara osagt
 
D09
ullberg skrev:
Jag kom på att en av mina tidigare chefer hade en xc70, och en del märkliga saker lägger jag på minnet, så jag kunde söka på den ;)

Så här ser det ut på en xc70 aut MY02:

[bild]

Så det är nog bara något som blivit fel i ditt. Vad som händer om farbror blå stannar dig och slår numret (och det är tomt i detta fält) låter jag dock vara osagt
Det blir säkert körförbud på studs med mitt oflyt ;)
 
Det är säkert lungt.

Jag testade med en av våra bilar (Golf -98) som även den saknar uppgift om obromsat släp, och Släpvagnskalkylatorn säger att det är OK med 750 kg obromsat.
 
Om det inte står något under "Max släpvagnsvikt kg, obromsad" så gäller bilens tjänstevikt delat på 2.
 
Det verkar inte stämma riktigt på min Golf

Släpvagnskalkylatorn säger 750 kg, dvs mer än halva tjänstevikten. Kanske det är totalvikten?

Fabrikat: VW GOLF VARIANT GL 1,8I
Tjänstevikt: 1280 kg
Totalvikt: 1610 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1200 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: -



trots att det inte finns någon uppgift i fordonsregistret.

Skattevikt, kg: 1280
Tjänstevikt, kg: 1280
Totalvikt, kg: 1610
Ursprunglig totalvikt, kg: 1610
Max släpvagnsvikt, kg: 1200
Max släpvikt kg, obromsad:
Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1890
Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B: 2640


 
Dessa grejor hittade jag också om släpvagnar om det nu kan hjälpa.:D

Nya regler kring EU-släp från januari 2013
Sedan januari 2013 har nya regler införts för EU-släp. Nytt är att bruttovikten på vagnen ej får vara högre än max släpvagnsvikt obromsad vagn. Tidigare var det totalvikten som inte fick överstiga detta.
Detta gör stor skillnad då vi nu längre ej behöver ta hänsyn till totalvikten på vagnen, det är istället du som framför ekipaget som måste känna till vagnens bruttovikt, alltså tomvikt och last. Detta för ej överstiga bilens max släpvagnsvikt obromsad vagn.
Bruttovikt:
Den vikt fordonet har vid ett visst tillfälle, alltså tjänstevikt + tillfällig last
Högsta släpvagnsvikt för obromsad släpvagn
Denna uppgift finns endast hos bilar av senare årsmodell.
Saknar släpvagnen bromsar får släpvagnsvikten (släpvagnens tjänstevikt + lastens vikt) inte överskrida detta värde.
 
I mitt fall får jag bara lasta 300kg last om jag kopplar Volvon framför min (Eu 650 kärra) då den väger 200kg tom och jag bara får ha 500kg obromsat.
Min Audi A4 får däremot ha hela lasten 450kg (200+450) = 650kg .
Inte tusan blev det bättre med dom nya reglerna.:thumbdown:
 
D09
det som är mest intressant är vad kärran kan lasta utan att gå sönder ; )

förmodar att kärrans tillåtna lastvikt är uträknad som jämnt fördelad över hela flaket etc
 
Du kan säkert lasta det dubbla (tillåtna) utan att den går sönder.
Se till att ha mycket luft i däcken och spänn fast godset så det inte åker av bara.
Tror inte polisen har tid att väga din bil och last om du nu inte råkar åka igenom en sådan fordonskontroll.;)
Ska du hämta 1st låda med ved så ställer du den över hjulaxeln.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Mikael_L
Om det gäller hållbarhet m.m så kan man relativt lugnt överlasta en del genom att sätta större lufttryck i däcken samt köra mycket försiktigare än normalt.

När släpet designas tas det med i beräkningarna normala påfrestningar i form av ojämna vägar, full last och högst normala hastigheterna. Kör man mycket långsammare och/eller på väldigt jämna vägar går det givetvis att överlasta utan att släpet pajar. Dubbla lasten skulle jag nog själv gissa är rätt OK om körningen i övrigt anpassas stenhårt efter det.

MEN ändå olaglig, givetvis.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.