KnockOnWood skrev:
Och dessutom, är inte avståndet mellan stegen för stort?
Alltså så att ett litet barn kan ramla emellan ner bakom trappan.
Kanske dags att skruva dit lite skydd mellan planstegen?

Varför bygger inte alla enplans?
Sättstegen ser rätt normala ut, det är planstegen som ser väldigt djupa ut, tycker jag. Men det kanske bara är perspektivet i bilden som lurar ögat.

Man bygger 1,5 eller 2 plans för att man får dubbelt så mycket utrymme ;)
 
D09 skrev:
...
Ang våningar, loft etc så har vårt toppskikt dvs dom som bestämmer ansett att bygga 1 plan är sämre än att kröka rygg, slå i skallen i snedtak och bygga långa trappor ;)

Dom måste ogilla villaägare ;)
Här omkring där jag bor är vi få som byggt enplans, men det verkar bli fler nu igen.

1 1/2 plans lär vara liiite billigare.
Hur värderar man då allt spring/snubblande/ramlande i trappor?
 
KnockOnWood skrev:
Varför bygger inte alla enplans?
Men fy vad New York skyline skulle se trist ut då. :confused:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Varför bygger inte alla enplans?
Om tomten är 500m2 och detaljplanen tillåter max 25% takyta, och garaget tar 35m2, då har man valet att nöja sig med 90m2 boyta, eller bygga fler våningar :)
 
Det är även väldigt oekonomiskt rent energimässigt.
 
sunqan skrev:
Om tomten är 500m2 och detaljplanen tillåter max 25% takyta, och garaget tar 35m2, då har man valet att nöja sig med 90m2 boyta, eller bygga fler våningar :)
Jo, det är klart.

Men jag känner flera med tomter på en eller flera hektar som ändå har byggt 1 1/2 eller 2-plans.
Utan att husen ändå är särskilt stora till boytan sett.
Jag undrar om de inte tycker att höjden ger lite status :)
 
mycke_nu skrev:
Det är även väldigt oekonomiskt rent energimässigt.
Det är ett väldigt generellt påstående.

Rent teoretiskt kanske, ja, men jag undrar om det håller i praktiken.
Dessa snedtak verkar ofta vara ganska tunt isolerade, och konstruktionen i sig är mer komplicerad än en enkel låda, och svårare att få perfekt isolerad.

Finns något som stöder ditt påstående annat än bara teorin?
 
Redigerat:
D09
I mitt fall en tomt på 3000+ m2 men fick bara ha 80m2 byggyta.

Nu ( suck ) får man dock bygga större enplanshus

Hade hellre haft ett enplanshus men lagt kort ligger ;)
 
ullberg
KnockOnWood skrev:
Det är ett väldigt generellt påstående.

Rent teoretiskt kanske, ja, men jag undrar om det håller i praktiken.
Dessa snedtak verkar ofta vara ganska tunt isolerade, och konstruktionen i sig är mer komplicerad än en enkel låda, och svårare att få perfekt isolerad.

Finns något som stöder ditt påstående annat än bara teorin?
Fundera lite på förhållandet mellan m2 klimatskal och m2 boyta för de båda typerna, visst finns det extremer åt båda håll, men säg hus med "normala" proportioner. Detta primärt sett till energieffektivitet i driftsfasen, sen kan man titta på byggfasen, och utöver mindre material isolering (samma förhållande) minskar en del kostnadsdrivare som grund och tak på bekostnad av det i sammanhanget ganska billiga materialet panel (och i viss mån stomme) gäller trähus, kanske lite annorlunda för sten & puts.

Att säkerställa tillräcklig isolering trots snedtak var nog ett problem en gång i tiden, men mången ingenjör har lämnat vårt utbildningssystem sedan dess, och då jag nyligen byggt ett 1 1/2 plan på landet vill jag hävda att detta i dagsläget inte är ett problem.

Vem som har bevisbördan kanske är lite oklart, men om du hittar något som stödjer din teori är jag villig att omvärdera ;)

/U - som bor i ett enplanshus men är lite för feg för ett taklyft så det blir nog tillbyggnad i samma plan (möjligtvis att den delen blir 1 1/2 om det går att få till snyggt.
 
Och jag skulle inte vilja byta vårt tvåplanshus mot en enplanare. Vardagsrum och kök på nedervåningen och alla sovrum däruppe, känns som en bra avvägning.
 
ullberg skrev:
Fundera lite på förhållandet mellan m2 klimatskal och m2 boyta för de båda typerna, visst finns det extremer åt båda håll, men säg hus med "normala" proportioner...
Det är just det som jag menar med teoretiska argument, som jag inte tror håller i praktiken.

//Lycklig och nöjd enplanshusboende som inte längtar tillbaka till 1 1/2 plan + souterrängvåning.
 
ullberg
KnockOnWood skrev:
Det är just det som jag menar med teoretiska argument, som jag inte tror håller i praktiken.
Om du kallar _det_ för teoretiska argument är diskussionen helt klart slut från min sida, får se om mycke_nu eller någon annan orkar plocka upp den bollen.

Att du är en nöjd enplanshusägare förstår jag mycket väl, och det har nog väldigt många andra förklaringar också.

Jag tror det kommer en tid när även jag vill ha enplanare... ;)
 
ullberg skrev:
...Jag tror det kommer en tid när även jag vill ha enplanare... ;)
Det har du ju redan skrev du.
Säg inte att du saknar trappor...
 
Ny mobiltelefon, då går det en heldag åt att leka!

Har annars jämfört priser på roller och penslar, så nu blir det att åka till Jula och köpa på sig så man kan rolla tätskikt utan att behövs behöva bry sig om verktygen
 
KnockOnWood skrev:
Det är ett väldigt generellt påstående.

Rent teoretiskt kanske, ja, men jag undrar om det håller i praktiken.
Dessa snedtak verkar ofta vara ganska tunt isolerade, och konstruktionen i sig är mer komplicerad än en enkel låda, och svårare att få perfekt isolerad.

Finns något som stöder ditt påstående annat än bara teorin?
Vilka snedtak? Det var väl en generalisering om något. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.