D09
Goteborg skrev:
tjejen dundra ned för trappan igår med 7 månaders bebis i famnen, idag blev det halkskydd i furutrappan så fort jag kom hem från jobbet. Som tur är gick allting väl för alla och trappan blev iaf lite snyggare.Ska dock på sikt målas vit.

[bild]
Tur att allt gick bra 👍
 
D09 skrev:
Tur att allt gick bra 
Ja, verkligen. Förutom chock och adrenalin så blev det inte ens ett blåmärke på någon av tjejerna, vilket är bra. Själv har jag halkat till en gång också så frågan är varför har jag inte monterat dit sådana där halkskydd innan?! Man är bra dum ibland.... men nu är det gjort.
 
Jag har satt dit tre lister på köksskåpen och slängt ut lite gödsel på gräsmattan innan regnet.
 
D09
Goteborg skrev:
Ja, verkligen. Förutom chock och adrenalin så blev det inte ens ett blåmärke på någon av tjejerna, vilket är bra. Själv har jag halkat till en gång också så frågan är varför har jag inte monterat dit sådana där halkskydd innan?! Man är bra dum ibland.... men nu är det gjort.
vänta bara tills tösen börjar klättra på allt ; )
 
D09
Varit på hornbach och inhandlat grejor till flaggstången =) Hoppas på att hinna montera det innan ungarna kommer på att man kan "gå på lina" på den fällda stången... :x
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
D09 skrev:
Varit på hornbach och inhandlat grejor till flaggstången =) Hoppas på att hinna montera det innan ungarna kommer på att man kan "gå på lina" på den fällda stången... :x
Vilken kalasidé (y)

Lägg upp en klen björkstam, granstam eller liknande tre decimeter över marken, med upplag i ändarna bara så det blir bra svikt när ett barn står och går på den. Så kan de träna balans och "gå på lina" på ett säkert sätt.

Det är säkert nästan lika roligt som att hoppa studsmatta, och mer utmanande också :)
Tänk att kunna gå på lina!
Jag minns när min son äntligen lärde sig att jonglera med 3, 4 och 5 bollar, apelsiner, ägg och vad som råkade finnas till hands utan att tappa något. Vilken glädje att behärska något sådant fullt ut!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Börjat packa upp delarna till mitt SPC-larm. Tittat i instruktionsboken. Blivit matt och plockat ihop det igen.

Monterat fönsterlås i alla fönster på övervåningen.
 
Goteborg skrev:
tjejen dundra ned för trappan igår med 7 månaders bebis i famnen, idag blev det halkskydd i furutrappan så fort jag kom hem från jobbet. Som tur är gick allting väl för alla och trappan blev iaf lite snyggare.Ska dock på sikt målas vit.
Åh fy, tur att allt gick bra! Jag är själv ohyggligt rädd för att dratta omkull i trappan när jag bär på sonen (6 månader), tänker på det varje gång. En sak om man halkar bakåt och själv slår sig gul och blå. Men att trilla framåt och landa på barnet - sånt kan ge mig mardrömmar. Förstår inte riktigt varför vi inte har satt upp halkskydd ännu :|
 
Akahigi
Satt ett par nya ventilationsintag Fresh TL-98db i sovrummen. Hoppas på bättre luft där inne nu...
 
Goteborg skrev:
tjejen dundra ned för trappan igår med 7 månaders bebis i famnen, idag blev det halkskydd i furutrappan så fort jag kom hem från jobbet. Som tur är gick allting väl för alla och trappan blev iaf lite snyggare.Ska dock på sikt målas vit.

[bild]
Skönt att höra att det gick bra!

Jag vill inte lägga lök på laxen (heter det så och vad betyder det?),
men varför bygger man en så lång trappa i ett lopp.
Ingen vinkel eller vilplan på mitten som kan fånga upp en om man ramlar.

Och dessutom, är inte avståndet mellan stegen för stort?
Alltså så att ett litet barn kan ramla emellan ner bakom trappan.
Kanske dags att skruva dit lite skydd mellan planstegen?

Varför bygger inte alla enplans?
 
Farfalle skrev:
Åh fy, tur att allt gick bra! Jag är själv ohyggligt rädd för att dratta omkull i trappan när jag bär på sonen (6 månader), tänker på det varje gång. En sak om man halkar bakåt och själv slår sig gul och blå. Men att trilla framåt och landa på barnet - sånt kan ge mig mardrömmar. Förstår inte riktigt varför vi inte har satt upp halkskydd ännu :|
Sätt upp direkt, köpte 49:- st på hornbach idag. Lugnar nerverna en del :)
 
KnockOnWood skrev:
Skönt att höra att det gick bra!

Jag vill inte lägga lök på laxen (heter det så och vad betyder det?),
men varför bygger man en så lång trappa i ett lopp.
Ingen vinkel eller vilplan på mitten som kan fånga upp en om man ramlar.

Och dessutom, är inte avståndet mellan stegen för stort?
Alltså så att ett litet barn kan ramla emellan ner bakom trappan.
Kanske dags att skruva dit lite skydd mellan planstegen?

Varför bygger inte alla enplans?
Huset är byggt 1,5 plans med oinredd övervåning -65, dessvärre så tillåter inte planlösningen annan trapp konstruktion. Planen är att måla den vit, klä in undersida och "väggarna" med gips. Likaså på på andra våningen då trappräcket har stora hål cc 40cm och endast 70cm högt. Får fixas ganska snart då dagen hon börjar röra sig mer fritt närmar sig med stormsteg.

Hela huset har lite lustiga och mindre lustiga lösningar på det mesta tycker jag. En sak i taget så blir det nog bra.
En plans lockar helt klart, men jag gillar det här huset.
 
Igår: grävt ur på 150 kvm av gräsmattan (mer eller mindre kompakt lerjord) som inte ville ta sig efter omdräneringen.

Idag: Planerat ut tre dumperslass med jord på de 150 kvadraten. Krattat och sått och vattnat första gången. Allt på 7 timmar.

Just nu känner jag mig rätt mör i kroppen, somnar nog gott sen! :D
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
D09
KnockOnWood skrev:
Skönt att höra att det gick bra!

Jag vill inte lägga lök på laxen (heter det så och vad betyder det?),
men varför bygger man en så lång trappa i ett lopp.
Ingen vinkel eller vilplan på mitten som kan fånga upp en om man ramlar.

Och dessutom, är inte avståndet mellan stegen för stort?
Alltså så att ett litet barn kan ramla emellan ner bakom trappan.
Kanske dags att skruva dit lite skydd mellan planstegen?

Varför bygger inte alla enplans?
När ändå skrämselproppagandan är igång.

Kolla avstånden mellan stöttorna, ska väl vara 10 cm så inte barnet kommer emellan och blir hängande.

Fick höra en skräckhistoria av gubben jag köpte en beg trappdel av.

Ett barn fastnade i trappan hos deras granne och blev hängande.

Om det är sant vet jag inte men lät inget vidare.

Hoppas du sover gott efter alla tokar här på bh. som skräms ;)

Till KoW

Ang våningar, loft etc så har vårt toppskikt dvs dom som bestämmer ansett att bygga 1 plan är sämre än att kröka rygg, slå i skallen i snedtak och bygga långa trappor ;)

Dom måste ogilla villaägare ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Fick sprayat lite färg på en ful uttagsstolpe vid "julträdet". Har stört mig länge på det vita uttaget i rabatten. Kvällen blev det någon timme fix med hylla i pannrummet samt rivning av tillfälligt uppreglade plastväggar från källarprojektet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.