Mikael_L
Ja det ska ju observeras att det var ju bara min högst personliga åsikt jag gav luft åt.

Och har man prylar redan så kan det ju vägas in.

Jag såg å andra sidan att på t.ex. kjell.co så finns det en massa olika helt nya bilstereo från typ 150:- upp till 600:- och då fanns det apparater med bluetooth och sånt, och det fanns s.k. välkända märken också.
Och jag antar att både BRL, Jula och många andra också kan erbjuda liknande produkter till liknande priser.

Men själv skulle jag nog fortfarande främst sikta på något som är 230V drivet, trots allt. ;)
 
  • Gilla
Henrik_75
  • Laddar…
M
kollade på kjell & co. De tre billigaste bilstereona (150, 250 och 300 kr) "har utgått ur sortimentet och kan inte beställas". Ruttet att de inte tar bort dem från hemsidan...
 
P
Men är inte en internetradio ett måste? ;-) Så himla dyra är dom inte. Förstärkare "måste" man ju ändå ha
 
Jag har ett datornätagg på ca 300w, byglade kontakten så det startar utan dator, köpte en bilstereo utan cd med fjärr på jula, och även 4st 6,5" högtalare. Kostade under 1000kr, spelar tillräckigt högt för att man inte ska kunna samtala.
 
Googla "stereo soptunna" och leta efter ett svar från NA.SE så får ni se nåt kreativt!
 
Nämndes innan att det skulle se lite coolt ut så här är mitt förslag (som kräver androidlur förvisso):

https://www.komplett.se/philips-23-led-233v5lhab/800157
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-d-amp-2-forstarkare-med-horlursutgang/5373/
https://www.komplett.se/search?q=cromecast

Visst, det passerar 2000:- men 23" är fräckare än en bilstereo, förstärkaren kan byggas in i väggen bakom skärmen så att det blir cleant. Dessutom ger ju denna lösning fantastiskt mycket mer möjligheter!
 
Gör så här: bygg en låda som sticker ute från väggen 25 cm och som är lika bred som väggen. I mitten bygger du ett utrymmer för bilstereo och mc-batteri, på sidorna bygger du högtalarlådor. Det är alltså en enda låda men avdelad för teknik i mitten och högtalarlådor på sidorna. i "högtalarlådorna" bygger du nu in högtalarelement, antingen hi-fi-element eller bilhögtalare. Det är bra om du kollar lite på internet hur stor volymen skall vara och hur mycket dämpning du skall ha.

Sedan kopplar du in bilstereon till batteriet och batteriladdaren till batteriet. Tack vare batteriet klarar du bastopparna utan ett monsteraggregat och en ctek eller liknanda klara att driva medeleffekten som är några watt.

Nu har du en hylla som sticker ut från väggen men den kan man ju använda att lägga grejor på. Kanske inte världens snyggaste lösning men billigt och låter bra eftersom högtalarlådorna kan ges någotsånär hi-fi-form och du är fri att välja element, inte bara tunna inbyggnadselement. Och du slipper monsteraggregatet och 230 Volt som ju inte ger den där rätta garagekänslan.

Gilliar du inte dett är det väl lättast att bygga en falsk vägg som iof si tar lite av garagets djup men som ju kan förses med lönnfack för förvaring av garagealmanackor och annat som tas fram vid högtidliga tillfällen när polarna kommer över.
 
Det är klart att Mikael_L har rätt. Det känns fel att transformera el när man inte behöver.
Dock tycker jag att utbudet (i min prisklass) är obefintligt i klassen 230V.
 
Mikael_L
Kjell.com har 230-12V till ganska OK pris. Från ca 300:-

Det räcker nog med ett som ger minst 5A vid 12V (=60W, dvs ca 2x15W till högtalare efter alla förluster (verkningsgrad) är borträknad) och det bör nog räcka ganska bra. Vid 15W är det rejält hög distorsion från en bryggkopplad förstärkare driven på 12V. I praktiken har man väl ca 12 användbara watt från en bilstereo, innan klippning och distorsion gör ljudet outhärdligt.


Men jag tycker att det är ganska viktigt att först ställa sig frågan om vilket programmaterial man har tänkt sig att lyssna på, vilken form det kommer i. Och sen ev hur man vill ha handhavandet.
Är det Radio?
CD, kassett, LP ?
Komprimerade eller okomprimerade digitala format, MP3, flac, ogg osv?

Då jag själv personligen i stort sett helt övergått till digitala format, i huvudsak MP3,( jag kodar ner skivor direkt efter inköp,) så skulle jag alltså bara vilja använda MP3 och flac + FMradio i mitt garage.
För mig går det fett bort att ha och handha fysiska saker som skivor och band i den dammiga, smutsiga miljön där samt många gånger med lortiga händer.

Men sen måste jag fundera lite på hur jag ska få den digitala musiken dit ...
Via nätverk, en liten multimediaPC, en lite enklare mediaspelare av något slag. Kanske en bärbar MP3-spelare (med radio) och en 3.5mm ingång till förstärkaren. Via bluetooth. Via USB-sticka osv osv ...
Just för tillfället är jag ganska bluetooth-frälst.


Så skulle jag vara i färd med att ordna en sådan här lösning så skulle jag leta efter någon slags musikspelande enhet som tar emot:
* FM-radio
* Bluetooth
* en eller några line-in-ingångar
* USB

Det skulle inte vara helt nödvändigt att förstärkaren var inbyggd i denna enhet.

---------

Så om du inte helt har bestämt dig för den där bilstereon så kan du kanske försöka ta en funderare på hur du vill ha det och sen ställa upp en kravspec typ ovan för att se vad forummedlemmarna kan vaska fram åt dig.
 
Jag har i vår uteplats monterat följande prylar (under tak)
1st http://www.jula.se/bilstereo-610104 399:-
2par http://www.jula.se/bilhogtalare-6-5-2-pk-610092 199:- paret

Sedan hade jag ett gammalt nätaggregat liggandes men det finns många billiga att köpa nya, bla annat detta som bör klara att driva stereon med lätthet.
http://www.kjell.com/sortiment/dato...aggregat-for-stationar/plexgear-ps-400-p44139
För att starta nätagget utan dator så kopplar man PSU on till valfri svart kabel, 12v får man via den vanliga molexkontaken (hårddisk anslutning) eller den 4/6/8-poliga kontakten som har gula och svarta kablar. Alla gula är +12v, alla svarta är jord, de röda är 5v.
04fig05_alt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
foppson skrev:
Jag har i vår uteplats monterat följande prylar (under tak)
1st [länk] 399:-
2par [länk] 199:- paret

Sedan hade jag ett gammalt nätaggregat liggandes men det finns många billiga att köpa nya, bla annat detta som bör klara att driva stereon med lätthet.
[länk]
För att starta nätagget utan dator så kopplar man PSU on till valfri svart kabel, 12v får man via den vanliga molexkontaken (hårddisk anslutning) eller den 4/6/8-poliga kontakten som har gula och svarta kablar. Alla gula är +12v, alla svarta är jord, de röda är 5v.
[bild]
En lite smidigare variant av nätaggregat: http://www.kjell.com/sortiment/el/s...-utspanning/switchat-nataggregat-100-w-p44479
Dock "bara" 8,3A, men jag skulle bli mycket förvånad om det inte räcker med råge.
(de flesta bilstereos är avsäkrade med 10A, och jag har aldrig varit med om att en säkring pajat utan att det varit allvarligt fel på stereon)
Det kanske till och med funkar med modellen som ger 3,3A, men personligen skulle jag nog inte sikta så lågt utan att ha testat först.

Edit: kom på nu att man kan justera upp spänningen på dessa aggregat till ca 13,2V, vilket åtminstone i teorin gör att bilstereon får det lite mer lättjobbat.
 
Redigerat:
Då jag själv pysslat en hel del med ljudbyggen i bilar blev det ju givetvis lite trixande i garaget också så jag kan dela med mig av egna erfarenheter.
Nätagg till stationära datorer drar väldigt mycket ström i onödan. Inte ens ett bra 80-plus-certifierat agg kommer vara effektivt vid den låga förbrukningen.
En bilstereo måste byggas in, men samtidigt ha ett ventilerat utrymme. (Dammet kommer lätt in i enheten om den är fristående, den blir lätt varm i en tät låda)
Jag drev mitt i garaget med en simpel spänningsomvandlare på ca 300W vilket var rejält i överkurs. Normal spänning vi räknar på i bilarna är 13,8V, vid 10 A är det 138 W och du kommer aldrig att förbruka så mycket. (Enda tänkbara sättet att verkligen dra så mycket är väl om du skulle spela en testskiva med rosa brus på så hög volym du klarar utan att få distande ljud)
Som flera andra varit inne på är ett bekymmer att minnet nollställs när det blir strömlöst. Batteri och laddare ger en oren spänning som enheternas filter inte alltid lyckas få bort.

Numera sitter två bilhögtalare kvar på väggen, en gammal hemmastereo med line-in driver dem utan problem. Vill jag lyssna på radio kan jag det, annars är det mobilen som kopplas in där.
 
Jag säger inte att det är "rätt" att bygga bilstereo i garaget, men det _går_. Och ja, jag är fullt medveten om att det bara är märkeffekten och inte har speciellt mycket med verkligheten att göra. Men det ger ett jämförelsetal om någon annan tänker bygga bilstereo i hus.

Att jag valde den lösningen var att den var gratis, jag hade gamla bilstereoprylar som låg. Högtalarna är MDS Fanatic 6,5" + 6x12"

Laptopsnätagg på 12 volt kan vara svåra att hitta nuförtiden, men för 10 år sedan var det ganska vanligt. Clas Ohlsson och diverse andra har annars, om man vill betala för dem.

Nätagg till dator fungerar också, men det är lite knepigt att få till, och de är känsligare för damm. Dessutom har de ofta en fläkt som surrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.