Någon här som har byggt ett hus till sin maskin ? Har en 630 i utsatt läge med sol hela dagen så har funderat på att bygga ett hus till "lille" Bertil...
 
Japp jag har byggt ett hus till min i tryckt och papptak. Fungerar bra tycker jag. :)
 
Får man be om bilder på hus och placering ? Gärna ritning om du har :)
 
Bilder kan jag maila om du vill men ritningarna är i huvudet :)
 
  • Gilla
Dropdead
  • Laddar…
Hei,
Er det noen som opplever problemer med naboens klipper? Mijn nabo har en Husqvarna automower 220, og den forstyrrer min Robomow RS630. Husqvarnaen reagerer ikke på min grensetråd. Noen som kan ha en smart løsning på dette, uten å flytte grenstrådene 2 meter fra hverandre?

Se video :
http://www.youtube.com/watch?v=QxRXITZaoLI
 
PiggenGävle skrev:
Bilder kan jag maila om du vill men ritningarna är i huvudet :)
Du får hemskt gärna mejla bilder: jonathan.dahlback@gmail.com tackar :)
 
Bilder ligger nu i din mail!
Inget flashigt hus men enkelt att bygga och skyddar mot sol och regn när den laddar. :)
 
Hej, nu har jag fastnat för en Robomow 622 !

Men har en "smal" passage till en del av tomten som blir en egen zoon, 1.08M bred är stenarnas bredd där mowern skall ta sig över in till zoonen, fungerar det ? hoppas kunna dra ledningarna i fogarna. Krukan skall bort ;-)
Och kan man programmera att den skall gå till zoonen regelbundet ? ytan på zoonen är knappt 200m2.

Sen hur säkert klipper den utefter min mur? vill inte att den skall gå över kanten, så den ligget nere på gatan :) kantklippningen är troligtvis OK, men när den klipper mot kanten, hur långt ut går den då, tänkte mest på hjulen fram.

Se bilder ...

Har även en skiss på min tomt här ->

http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/208892-worx-landroid-2-0-a-86.html#post1986011


//Peter
 
  • till-zoon.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • mot-gatan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
peter_sm skrev:
Hej, nu har jag fastnat för en Robomow 622 !

Men har en "smal" passage till en del av tomten som blir en egen zoon, 1.08M bred är stenarnas bredd där mowern skall ta sig över in till zoonen, fungerar det ? hoppas kunna dra ledningarna i fogarna. Krukan skall bort ;-)
Enligt manualen är minsta bredd 1.2 meter... Då skall man dessutom dra tråden i ett mönster enligt bilden nedan:

robomow-passage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske enklast att ställa in den som en "Separat zon" och flytta dit klipparen manuellt då och då.

Och kan man programmera att den skall gå till zoonen regelbundet ? ytan på zoonen är knappt 200m2.
Den styr det själv efter dina inställningar. Yta + intensitet = hur ofta den klipper enkelt uttryckt.

Sen hur säkert klipper den utefter min mur? vill inte att den skall gå över kanten, så den ligget nere på gatan :) kantklippningen är troligtvis OK, men när den klipper mot kanten, hur långt ut går den då, tänkte mest på hjulen fram.
//Peter
Dumt att chansa, billigare att gå med trimmern då och då. Välj marginal åt "rätt" håll så att säga. den har ett klotformat hjul fram som svänger runt. Kommer dett vara 0 skillnad mellan gräsytan och stenarna? Annars kanske den känner kanten och vänder ändå.

Jag har en RS630 som fungerat bra senaste året och även startade fint nu i våras. Här är en länk till manualen och du får gärna ställa fler frågor.

http://poolrobot.se/produktfiler/rs-630.pdf

Film på min Sumo (smeknamn) när den tuggar gräs: https://www.youtube.com/watch?v=QPa42UGufeI
 
Tack för ditt svar, då jag är helt ny gällande robot klippning och jag inte kan vara hemma på dagaran då den skall klippa har man ju ingen koll på vad som händer!!, så det känns lite osäkert, men jag kommer att köra manuellt med min bensin drivna klippare på 2ytor, mot framsidan på tomten, och kan då börja med "huvudzonen". För att sedan när jag ser att det fungerar kanske expandera mitt områpde, då får jag ju skarva min gränskabel iså fall. ,se de gröna området på bifog bild, där jag kan "prov köra" robomowern på.

Vad är det värst som kan hända med en robomower? att den kommer utanför gränskabeln? eller att den förvillar sig i mina mindre passager? eller bara slutar att klippa, bör jag var orolig, eller är den 100% pålitlig ;-)


//Peter
 
  • huvudzonen.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Eftersom det bara är en fast vägg på ena sidan i smala passagen, skulle jag gissa på att det funkar med 1.08m. Men om kabeln hamnar lite ur position är risken att irrar bort sig och kör ner för trappsteget ;)

Bakom din vebod är det också lite på gränsen. 2m är minsta bredd när den väl är inne i en zon och 1,2m gäller för smala passager. Kanske kan du ställa området bakom veboden som en subzon 0-50m2, så kör den i alla fall dit och klipper ett tag innan en hittar ut igen.
 
Redigerat:
Har haft min RS622 ett par veckor nu och den funkar fint.

Dock har jag två småsaker jag undrar:

1. Låg temp
Varje natt det varit under 0 grader slutar den helt korrekt att ladda och ger status "Låg temp" i displayen, men statusen återställer inte sig själv, utan det måste man göra själv genom att trycka OK. Det gör i praktiken att den nu på våren inte klipper som den ska om man inte varje morgon som den ska klippa och det varit kallt, trycker OK på den.
Någon som vet hur detta fixas?

2. Hittar inte smala passager om den följer kantkabel i flera spår.
Klipparen har ju en inställning att följa kantkabeln i flera olika spår (standard är 7), för att undvika spårbildning. Problemet är dock att den då ofta missar ingången till smala passager och bara kör förbi. Den enda säkra inställningen verkar vara "Följ kantkabel" -AV, då den snällt alltid går in i smala passager.
Någon som varit med om detta?
 
Den känns väldigt säker med avseende på att den stannar om den passerar tråden eller lyfts upp pga bortglömd leksak eller boll. För mig fungerar det bra med och trots "krånglig" trädgård med blindtarmar och annat så hinner den med 2500m2 gott och väl.
 
Turbo123 skrev:
1. Låg temp
Varje natt det varit under 0 grader slutar den helt korrekt att ladda och ger status "Låg temp" i displayen, men statusen återställer inte sig själv, utan det måste man göra själv genom att trycka OK. Det gör i praktiken att den nu på våren inte klipper som den ska om man inte varje morgon som den ska klippa och det varit kallt, trycker OK på den.
Någon som vet hur detta fixas?
Skumt, den börjar alltså inte klippa på hela dagen om man inte konfirmerar med ok? Har inte haft samma problem nu när det har varit minusgrader på morgonen. Dock verkar omgivningstempgivaren i min konsekvent visa ca 10 grader för mycket (om man tittar i service menyn). Kanske därför jag inte har detta problem. Dock visar den en mer rimlig batteritemp och det är väl förmodligen den tempen som används för denna skydds funktion.

Turbo123 skrev:
2. Hittar inte smala passager om den följer kantkabel i flera spår.
Klipparen har ju en inställning att följa kantkabeln i flera olika spår (standard är 7), för att undvika spårbildning. Problemet är dock att den då ofta missar ingången till smala passager och bara kör förbi. Den enda säkra inställningen verkar vara "Följ kantkabel" -AV, då den snällt alltid går in i smala passager.
Någon som varit med om detta?
Har samma "problem" vid en ingång till ett trångt område. Ibland på väg hem genar den förbi ingången vilket är bra då det blir närmare hem till basstationen. Problemet är att den ibland går in i det trånga området och sen när den ska ut genar den så att den går runt runt ett par gånger inne i det trånga området innan den hittar ut. Dock är ingången smalare än de 2 m som det står är minimum för att man inte ska behöva använda trådmallen för passage så jag har fuskat lite. Problemet står beskrivet i felsökningsdelen i manualen, med lösningen att man ska minska ned inställningen för "följ kantkabel".
 
Skit också! Beställde en RS630 hos komplett.se för några veckor sedan men leveransdatumet har gång på gång skjutits upp. Lite knepigt har jag tänkt eftersom den har funnits i lager hos andra ÅF. När så leveransdatumet än en gång flyttades fram idag så mailade jag Tidab och frågade om Komplett var återförsäljare åt dom. Svaret blev nej och att Tidab inte tillhandahåller service eller support till maskiner köpta där.

Så då avbeställer jag klipparen tänker jag och loggar in hos komplett..........GIVETVIS är klipparjäveln nu plockad och skickad :) haha...måste höra med komplett imorgon om hur service och support är tänkt att fungera i deras regi!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.