Nu lirar det igen.
 
Jo, fast med en temporär lösning där vi startar om php en gång i minuten. Vi får titta närmare på detta under morgondagen när vi alla jobbar som vanligt igen.
 
Krilleman
"hickan" var värre mitt på dagen idag, än nu på kvällningen som inte verkar ha några symptom alls på sjukdom...
 
Felet upptäcktes kl 12 och var fixat 14:30.
 
Vi har haft driftstörningar tre gånger på sistone. Först den 9 april. Då pga avsaknaden av ett "index" till "Utvalda inspirationsbilder". Sedan den 24 april och nu den 1 maj. De två sista gångerna vet vi inte med säkerhet vad de beror på. En hypotes är att vi saktnat ytterligare indexfiler, en annan är att vi blivit ddosade.

Igår fredag gjorde vi tre saker. Dels skapade vi fler indexfiler (bl a för "x bilder" under avataren), dels ändrade vi inställningen för hur många samtidiga php processer vi kan ha från 4 till 1024. Vi inaktiverade också den prestandakrävande beräkningen som talar om hur många som läser inne i repektive forum. Den sista åtgärden gör att forumstartsidan svarar dubbelt så snabbt som tidigare.

Hojta gärna till om felet dyker upp igen.
 
Det känns som det rullar på lugnt och stabilt nu.

Om jag får lämna några, kanske självklara och värdelösa synpunkter så är det just de sidorna med komplexa anrop som bör studeras särskilt noggrant.
Alltså Deltagit, Senaste inlägg, Mest gillat, Mest lästa och Mest besvarade.
Men ni har säkert loggar som visar var flaskhalsarna finns.
 
Problemen den 25-26 april pågick ju i huvudsak mitt i natten, så varken DDOS eller någon annan form av överbelastning verkar speciellt sannolikt.

Även den 1 maj visade sig problemet väldigt tidigt på morgonen när belastningen rimligen måste ha varit väldigt låg.
 
Sajten gick ner vid 11-tiden på kvällen både den 9e och den 24e och kom upp igen morgonen därpå.
1 maj blev sajten seg vid lunchtid (rätta mig om jag har fel). Vid alla dessa tidpunkter hade vi många samtidiga besökare.
 
Per Eskilsson skrev:
1 maj blev sajten seg vid lunchtid.
Rätt, fel av mej.
 
Vi har en ganska komplicerad hantering av småbilder på framför allt mobilsajten som jag mer och mer tror är orsaken till driftstörningarna. Orsaken kan vara att dessa bilder varit ocachade och därav har belastningen på servern blivit för tung.
 
Vid alla dessa tillfällen var andelen mobila användare stort vilket förstärker min tro.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.