Efter att ta tänkt ett knappt år på hur vi vill renovera köket i vårt 20-talshus har vi kommit fram till att göra som vissa här redan rått oss till - budgetrenovera först, renovera resten av huset efter det, och sedan helrenovera köket sist. Eftersom vi inte har en bra alternativ planlösning till köket, och eftersom vi har småbarn som sliter en del på det, är detta en tilltalande idé!

Här är vårt kök, precis innan inflyttning, samt en bild efter inflytt (där man ser de nya vitvarorna). Vi har bytt vitvarorna redan (till bättre begagnade i vitt), och tänker renovera upp det under sommaren (juli/augusti). Nu är det alltså planering och inköp som gäller! Följ gärna med på resan!

kök1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kök2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kök3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta är vad vi tänkt göra:

- måla taket vitt
- byta taklampor
- måla väggarna (ljusgrå, nästan vita)
- måla stommarna (vita, eller i samma färg som luckorna?)
- måla luckorna (mörkgrå)
- byta knoppar (till mässing, då handtagen i resten av huset är i mässing)
- byta bänkskiva (de befintliga är i bok/ek/vit laminat, tänkte köpa in obehandlade ekskivor och betsa dem mörkare)
- byta ut den öppna hyllan vid kyl/frys mot andra öppna hyllor (mörkbetsad ek/gråmålade trä/String?)
- ev byta kaklet. Har svårt att visualisera detta - det bruna som finns kanske blir skitsnyggt mot allt grått? Annars vitt eller måhända marockanskt
- måla golvet (mellangrått)
- byta gardiner

Som ni märker tycker jag om grått. :D Dras även mot turkosa nyanser, så som en joker funderar jag på att måla något (luckor, väggar eller golv) i någon turkos nyans - vi skall ju i alla fall renovera om det så småningom, så det tål att tänkas på att ha det lite galet under tiden, även om jag i botten dras mot mer klassiskt.

Har jag glömt något?
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Idéer:
taklampa - Hektor, från IKEA, men spraya insidan i mässingfärg
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60215205/

Väggfärg: Typ Alcros Alpaca i starkhet (snickerierna är i antikvit/Stockholmsvit/varmare vit, så någon grå med aningens gult i sig. Måste kolla upp detta mer)
Skärmavbild 2014-04-30 kl. 21.52.23.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luckfärg: Typ Alcros Pigeon Grey, med samma resonemang som ovan
Skärmavbild 2014-04-30 kl. 21.54.05.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller mer vågad med Alcros typ Paris: Skärmavbild 2014-04-30 kl. 22.05.13.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
eller Oktan: Skärmavbild 2014-04-30 kl. 22.06.11.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Knoppar: Mässing, från Byggfabriken: http://www.byggfabriken.com/sortiment/beslag/knoppar-och-handtag/info/produkter/580-204-knopp/

Bänkskiva: betsad i Osmos Antik ek, som bloggerskan Daniella Witte har på sin ekparkett:
Hemma_femina+(10+av+1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golv: Ommålat i typ Tre Stjerners Skygrå:
Skärmavbild 2014-04-30 kl. 22.03.24.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har gjort en mood board på ena köksskåpet. Bytte ut lampan, IKEAs kändes som att den gav för lite ljus. Nu suger vi på denna lite.

a3y8ena2.jpg
 
  • ImageUploadedByTapatalk1398938037.136751.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Kul, men mycket att göra för budgetrenovering. Vita taket kommer göra mycket, likaså golvet.

Jag skulle måla kaklet. Tex vitt eller turkost om du vill ha in färg. Gillar man inte det turkosa kan man måla om det igen . Håller utmärkt i ngr år.

I vårt gamla kök hade vi rosa, släta luckor med synliga stommar. Stommarna var vita. Det blev väldigt upphackat, inte alls snyggt.

Vi har haft osmos hårdvaxolja i vårt förra hus men det var ebenholts. Bra att jobba med och ger en härlig yta. Stryk tunt bara. Men ni kan ju spara en del pengar genom att välja ngt annat än ek. Vi tog ask tror jag, billigt, hårt och bra. Om ni ändå ska behandla dem med en hårdvaxolja med färg, menar jag. Fast numera kanske det är ask som är dyrare än ek, vad vet jag. Ett tips bara.

Kul att måla köket grått. Vi har numera ett turkost kök. Älskar det och får mycket beröm. Många väljer vitt men ni har ju verkligen chansen att prova ngt annat ett tag. Sen när ni gör stora renoveringen har ni ju verkligen hunnit boa in er och vet ännu mer hur ni vill ha det.

Lycka till och roligt att följa dina trådar eftersom vi också bor i ett två-familjshus.
 
  • Gilla
Henriettae och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det låter som väldigt mycket jobb för en budgetrenovering.

Vad har ni för golv under korkmattan? Om det är 20-tal så kanske det ligger ett fint trägolv där som ni kan ta fram och göra i ordning.

Måla taket är helt rätt, jag skulle rekommendera betsning. Jag har själv målat en massa trätak med Herdins tak och panelvitt och det blev jättebra. Då tar man till vara träets naturliga ådring. Jag tycker att det är mycket snyggare än släta tak.

Jag vet inte om jag hade gjort någonting med luckorna. De verkar ha en träkant som ser rätt snygg ut på bilden. Känns trist att måla över en sådan kvalitétsdetalj. Jag skulle hellre måla väggarna ljusgråa så att du får ditt grått. Gråa väggar passar också väldigt bra till ljusa trägolv.

Kaklet tycker jag inte passar alls i ett 20-talskök. Jag hade velat ha klassiskt, tidlöst kvadratiskt vitt kakel. Gärna med lite mjuka kanter. Eller rektangulärt kakel i tegelsättning, också 20-tal.

Taklampor med runda, opalfärgade glaskupor tycker jag passar i en 20-talslägenhet.

Jag hade gärna matchat bänkskivan mot golvet i färgnyans. Kanske stavlimmad ask om ni har ett ljust undergolv av trä under plattorna.
 
Sparris skrev:
Kul, men mycket att göra för budgetrenovering. Vita taket kommer göra mycket, likaså golvet.

Jag skulle måla kaklet. Tex vitt eller turkost om du vill ha in färg. Gillar man inte det turkosa kan man måla om det igen . Håller utmärkt i ngr år.

I vårt gamla kök hade vi rosa, släta luckor med synliga stommar. Stommarna var vita. Det blev väldigt upphackat, inte alls snyggt.

Vi har haft osmos hårdvaxolja i vårt förra hus men det var ebenholts. Bra att jobba med och ger en härlig yta. Stryk tunt bara. Men ni kan ju spara en del pengar genom att välja ngt annat än ek. Vi tog ask tror jag, billigt, hårt och bra. Om ni ändå ska behandla dem med en hårdvaxolja med färg, menar jag. Fast numera kanske det är ask som är dyrare än ek, vad vet jag. Ett tips bara.

Kul att måla köket grått. Vi har numera ett turkost kök. Älskar det och får mycket beröm. Många väljer vitt men ni har ju verkligen chansen att prova ngt annat ett tag. Sen när ni gör stora renoveringen har ni ju verkligen hunnit boa in er och vet ännu mer hur ni vill ha det.

Lycka till och roligt att följa dina trådar eftersom vi också bor i ett två-familjshus.
Tack för åsikterna! Har du någon bild på ert turkosa kök? Låter spännande!
Då kör vi på att måla även den synliga delen av stommarna turkosa, eller grå. :) Ett alternativ är ju att ha ovanskåpen i vitt/väggfärgen, och måla underskåpen i någon avvikande färg. Eller måla överskåpen i en ljusare nyans av underskåpens färg. Detta är det svåraste tycker jag - hur blir det snyggt utan att bli vare sig för mycket/hysteriskt eller för lite/tråkigt och intetsägande?

Det är mycket målning, men jag tycker det är superkul att måla. :) Risken blir ju att köket ser FÖR målat ut!

Hittade billiga obehandlade ekbänkskivor på Cheapys hemsida, men skall klart hålla utkik efter andra träslag - som du säger, eftersom de ändå skall betsas kvittar det ju vilket jag tar (och har ingen annan ådring att ta hänsyn till).

Kaklet får vi nog byta ändå! Eller måla över. Byter vi blir det nog vitt eller möjligtvis typ marockanskt mönster.
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag tycker att det låter som väldigt mycket jobb för en budgetrenovering.

Vad har ni för golv under korkmattan? Om det är 20-tal så kanske det ligger ett fint trägolv där som ni kan ta fram och göra i ordning.

Måla taket är helt rätt, jag skulle rekommendera betsning. Jag har själv målat en massa trätak med Herdins tak och panelvitt och det blev jättebra. Då tar man till vara träets naturliga ådring. Jag tycker att det är mycket snyggare än släta tak.

Jag vet inte om jag hade gjort någonting med luckorna. De verkar ha en träkant som ser rätt snygg ut på bilden. Känns trist att måla över en sådan kvalitétsdetalj. Jag skulle hellre måla väggarna ljusgråa så att du får ditt grått. Gråa väggar passar också väldigt bra till ljusa trägolv.

Kaklet tycker jag inte passar alls i ett 20-talskök. Jag hade velat ha klassiskt, tidlöst kvadratiskt vitt kakel. Gärna med lite mjuka kanter. Eller rektangulärt kakel i tegelsättning, också 20-tal.

Taklampor med runda, opalfärgade glaskupor tycker jag passar i en 20-talslägenhet.

Jag hade gärna matchat bänkskivan mot golvet i färgnyans. Kanske stavlimmad ask om ni har ett ljust undergolv av trä under plattorna.
Tack för tankarna!!
Vi har renoverat kök/hus tidigare, och räknar med att detta tar ungefär en vecka av sommaren, och kostar 10 -15 000. helt okej för en budgetrenovering tycker vi.

Jag tror det är furuplank under mattan. I alla fall är det plank i skafferi och städskåp som ligger bredvid. Jag ser två nackdelar med att ta fram originalgolvet (för det är såklart lockande om det blir bra, då slipper man mycket av den där "allt är målat"-känslan som jag är rädd för annars). Det ena är att det kommer ta mycket längre tid än att bara måla det befintliga golvet. Vi måste ta bort lister, ta bort det befintliga golvet, i bästa fall "bara" slipa, behandla på något sätt, och sedan sätta sit nya lister. Den andra nackdelen är värre - att golvet (liksom i vårt gamla hus) har så mycket småspik i sig och är så lappat att det inte går att använda. Då sitter vi där med mycket jobb, och mycket kostnader i form av att ändå behöva köpa ett nytt golv. Det känns som en okej risk att ta vid en helrenovering, men jag tvekar vid en budgetrenovering som skall hålla en sisådär fem år.

Hedins tak- och panelfärg låter spännande! Har du några exempel på hur resultatet kan bli? Rinner den (hatar takfärg som rinner nedför armarna)?

Luckorna är rätt slitna, med mycket smuts som sitter i kanten trä/folie. Men det kanske vore värt ett försök att göra rent dem och se hur de ser ut. Skall ju ändå göras rent innan ev målning. :) Undrar om det funkar med just målartvätt (eller utspädd ammoniak, som jag brukar använda), eller om man skall ha någon annan rengöring?

Kaklet håller jag med om, nu när vi tänkt lite. Det får målas eller bytas ut. Bytas ut är ju mest frestande, men det kräver mer underarbete (det är bara kakel i mitten av köket nu, för det är för ojämnt att sätta över hela - murstockarna sticker in ett par cm).

Skall leta efter sådana taklampor, låter fint! Har du exempel?

Generellt låter det som bilden av ett fint kök som du målar upp, men helt annorlunda från hur vi tänkt oss. :D Tål dock att tänkas på! (Vi är generellt mycket för att behålla husets 20-talsstil, i den mån den finns (är byggt som ett billigt tvåfamiljshus utan många av de typiska 20-talsdetaljerna), men när det gäller en sådan här temporär lösning tänkte vi inte lägga så mycket krut på det).
Kul med annan riktning på tankarna!
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Partiellt svar - här är sovrumstaket målat med tak och panelvitt, kulör helvit.
ImageUploadedByByggahus.se1399021375.514363.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färgen är tjock och droppar väldigt lite.
 
Jag gillar dina färgtankar Henriettae, det ska bli väldigt roligt att följa din budgetrenovering. :)
 
  • Gilla
Henriettae
  • Laddar…
Jag tycker ett furuplank är värt en renovering! Spik slår du antingen ner eller drar ut, och sedan slipar och ytbehandlar du golvet. Det finns även någon slags massa man kan använda för att fylla igen glipor. När det gäller ett gammalt golv så tycker jag inte att det gör något att det finns skador. Att hyra en golvslipmaskin kostar några tusenlappar för en helg tror jag. Lite mer jobb än att måla det befintliga golvet, men blir det tillräckligt bra så kanske golvet kan få leva vidare efter helrenoveringen?

20-talsaktiga lampor borde inte vara så svårt att hitta. Här är en IKEA Fado som jag tycker funkar hyfsat. Bildgooglar du hittar du säkert en massa.
ikea_fado.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade provat att göra rent luckorna med T-röd, målartvätt eller liknande. Man kommer ofta rätt långt med en rejäl rengöring.
 
pelpet skrev:
...
20-talsaktiga lampor borde inte vara så svårt att hitta. Här är en IKEA Fado som jag tycker funkar hyfsat. Bildgooglar du hittar du säkert en massa.
[bild]

...
Hehehe, det väcker minnen...

I mitt förra hus renoverade vi köket och satte dit två sådana lampor (den till höger).
Billiga och snygga.

I vårt nya kök satte vi också upp två stycken, men märkte efter ett tag att vi skull haft en till.
Då hade de naturligtvis utgått ur IKEAs sortiment.
Det var ett litet h*****e att hitta en Fado på blocket, men till slut gick det, behövde bara åka 25 mil.
Det är lite av folkskolans skolsalsbelysning över dem.

Det finns nästan likadana att köpa i fina affärer, men då kostar de 10 gånger mer.
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag tycker ett furuplank är värt en renovering! Spik slår du antingen ner eller drar ut, och sedan slipar och ytbehandlar du golvet. Det finns även någon slags massa man kan använda för att fylla igen glipor. När det gäller ett gammalt golv så tycker jag inte att det gör något att det finns skador. Att hyra en golvslipmaskin kostar några tusenlappar för en helg tror jag. Lite mer jobb än att måla det befintliga golvet, men blir det tillräckligt bra så kanske golvet kan få leva vidare efter helrenoveringen?

20-talsaktiga lampor borde inte vara så svårt att hitta. Här är en IKEA Fado som jag tycker funkar hyfsat. Bildgooglar du hittar du säkert en massa.
[bild]

Jag hade provat att göra rent luckorna med T-röd, målartvätt eller liknande. Man kommer ofta rätt långt med en rejäl rengöring.
Snygga! Fast för mig är de mer funkis?

Funderar vidare på golvet! :)
 
jag skulle hoppa över att måla golv och luckor. Målad golv kan bli riktigt skabbig när det blir repor och repor blir det ...
Luckorna skulle jag också låta bli. Skulle endast måla det som är målat i förväg eller det som är av trä typ taket,väggar , bord och stolar. Annars blir det , som du säger, för mycket målat - jag håller med dej :)
Lycka till!
gaia
 
Kanske är värt besväret att ta fram gamla trägolvet ändå. Ser rätt okej ut i städskåpet. Då betsar vi det mörkare (vi är inte så mycket för ljusa golv), och i samma ton som bänkskivorna. Det mesta av bänkskuvan är rostfritt, så vi tror inte det blir för mycket.
Rengjorde en skåpslucka idag, men det blir inte så stor skillnad. Kommer måla dem, tycker inte om bokkanten. Då blir det nog i den mörkare av de grå nyanserna, väggarna i den ljusare, och snickerierna i den vita. Lampan får hänga med så länge, har inte kollat upp andra, mer tidsenliga. Knopparna kanske blir rostfria ändå. Maken försöker lägga in veto.

ImageUploadedByTapatalk1399145503.282324.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.