Gråsugga på svenska, "greybitch" på engelska :D

MrE
 
jag har hört att man ska dammsuga ofta ta bort spindelnät och så så borde de försvinna
vi har också jätte stora spindlar i vår källare men inte så ofta man ser dom på vintern
och jag städar sällan i källaren där har vi endast tvättstuga och förvaring
springer fort upp och ner hukad så inget ska hoppa på mej och bita mej
skulle gärna testa det där elektriska alternativet för möss som hjälpte mot spindlar ska åka o köpa
 
Gråsuggor gillar fukt och mörker så om du ser till att det är ljust och torrt så är det inga problem alls.
 
*ASGARVAR* ;D Det var längesen jag hade så här roligt som nu när jag med stor spänning läst denna tråd! Tackar och bockar för underhållningen! Världsklass!

ps. jag får nästan ett hyperhysterika anfall om jag får den icke så angenäma förmånen att bekanta med mig ett långbent skräckobjekt. *RYSER* Fy farao vad äckligt helt enkelt, kanske ska bo kvar i lägenheten trots allt... ::)
 
Har vaknat ett antal nätter den senaste tiden av att en spindel i modell större (runt 4 cm i diameter) springer över armen (och över magen en oförglömlig natt) på jakt efter nattamat. Lyckades till slut avhysa den, tack och lov, sömnen blev minst sagt ryckig när man väl vaknat av åtta snabba ben galopperandes över en!

/ama
 
Skaffa hund, jag får rensa min hunds "skägg" emellanåt efter diverse insektsrester. :)
Han är fenomenal på "Pappa Långben" och flugor.
 
Jag har blivit biten i lilltån av en spindel (när jag sov i sovsäck).. Lilltån blev dubbelt så stor..

Är manligt att vara livrädd för dessa kryp..
 
Är det kvinnligt att vara livrädd för STORA KONSTGJORDA spindlar? Att låta sin spindelfobi gå ut över barnen, familjen? Jag beundrar dig Lycke som kan lyckliggöra dina barn genom att låta dem behålla sina spindlar. Mina barn fick (av min mor, så jag kunde inte säga upp bekantskapen) varsin STOR gummispindel, och de hade mycket roligt (med mig). Jag var helt enkelt tvungen att göra något, mitt hem hade blivit otryggt, så jag gjorde mig av med spindlarna, i hemlighet. När barnen frågade efter sina kära djur såg jag i taket och framkastade att de kanske låg någonstans, och försökte sedan tysta ner saken. Kanske fick de godis eller nåt...

/eva
 
drx skrev:
Skaffa hund, jag får rensa min hunds "skägg" emellanåt efter diverse insektsrester.  :)
Han är fenomenal på "Pappa Långben" och flugor.
Kan jag skicka mina hundar på utbildning hos din? Min äldsta äter inga insekter över huvud taget och lilltjejen vill bara äta fjärilar... ::) ;)
 
mina katter har slutat äta eller leka ihjäl dem, tror fan de fått några stick eller nåt som gjort att det inte är kul... och då leker båda katterna fortfarande med getingar...

sug på den
 
Busan skrev:
Kan jag skicka mina hundar på utbildning hos din? Min äldsta äter inga insekter över huvud taget och lilltjejen vill bara äta fjärilar... ::) ;)
Visst bara kom du med dina kräsna finsmakare så skall vi nog få ordning på dem.  :D
Man har en stor fördel om man har borderterrier som insektsjagare då dom alltid vill busa och aldrig ger sig, någonsin.......... :) ( är iofs mindre kul når man hör bump-bump dvs bollen som man skall kasta eller sparka till för femtioelfte gången på en timme  ::) )
 
Citat:"Har vaknat ett antal nätter den senaste tiden av att en spindel i modell större (runt 4 cm i diameter) springer över armen (och över magen en oförglömlig natt) på jakt efter nattamat. Lyckades till slut avhysa den, tack och lov, sömnen blev minst sagt ryckig när man väl vaknat av åtta snabba ben galopperandes över en!

/ama " Slut citat

Stackare!! Jag hade dött!! På riktigt!! Börjar ångra att jag 1.ska bygga hus 2.läste den här tråden! Sitter som på nålar och tycker det kryper längs benen!! Huu! Men jag hoppas att dom små krypen trivs bättre i gamla hus med källare än i ett nytt 1-plans hus med platta!?! :-[
Har hört att Midsommarkransen i Stockholm är berömt för sina stora spindlar, när min sambo bodde där så hade han sprindlar som var ca 4-7cm stora i lägenheten... :surprised: Det ända som bet på dom va att slänga telefonkatalogen på dom! (vet ju dock inte hur mycket han överdrivit, men stora va dom ialla fall!) Nää, tur vi har 2 katter som älskar att äta insekter! ;D
 
Har själv spindelfobi men tänkte för c:a 10 år sedan att barnen skulle få slippa få fobin överförd genom att göra bekantskap med spindlarna på Skansen. Då gjorde man reklam för att man fick klappa spindlarna under översyn av personalen. Jag tänkte att om de tillät det så borde det vara helt ofarligt.
Väl där så knuffade jag fram min dotter att klappa monstret. Självklart fegade hon ur och då var jag tvungen att visa att det håriga odjuret inte alls var något att vara rädd för. Jag tog ett modigt steg framåt och räckte fram handen för att klappa besten, (detta strider mot varenda fiber i min kropp). Men några decimeter från den så tänkte jag för säkerhets skull fråga personalen lite nonchalant darrande på rösten. "-Den är väl helt ofarlig att klappa?" "Bara du är försiktig", svarar han. Detta är inte något man vill höra om man har spindelfobi och precis ska klappa djävulen. Handen började såklart darra okontrollerat och klappningen liknade en Cobraborrs mjuka beröring varvid spindeln såklart börjar röra på sig. Jag drar blixtsnabbt tillbaka handen och barnen kunde inte missta sig på hur gulliga jag egentligen ansåg spindlar vara.

Nuförtiden så har de lika stor spindelfobi som jag...

mvh
David
 
Tråkigt att höra.

Är väl ingen spindelvän men hållt på reptiler, tropiska däggdjur, insekter, fladdermöss och en stor mängd spindlar, skorpioner, mm, genom åren.

Mina barn är helt orädda för alla djur. Och då menar jag alla....

Visst är det spännande när barnen är med i Thailand och försöker få tag i den långa ormen som smet ner i ett hål... Det var en kobra.

Eller släpar runt på ormar och är guider då mellan åldern 5-9 år....

Och ur jackfickan plockar fram en spindel....

Samt har döpt alla djur.......

Och inte kommer i tid till skolan då en räddningsinsats för en mask eller larv som kan bli överkörd måste till.....

Eller att som förälder bli kallad till dagis där verksamhetschef och några andra frågar om barnens beteende då dom visar tänder och höjer ögonbrynen mot andra barn då dom bråkar samt blir ifrågasatt om man har ytterligare ett barn inlåst i en friggebod...

Det var vår apa som dagtid bodde i en friggebod med 20 kvm utomhusbur och var barnens bästa kompis. Barnen tog hennes beteende rent naturligt.

Och har..... HUUUUUR många historier som helst om detta....

Men visst är det charmigt. Finns ingen anledning att vara rädd för spindlar. Det tar min 10-åriga dotter ur Dig på nolltid! ;-)
 
Jag tycker verkligen inte alls om småkryp. Speciellt inte spindlar. Som tur är har 5-åriga dottern inte ärvt denna rädsla. Hon gullar lika gärna med myror, skalbaggar som spindlar. Och brukar jaga mig med gosedjurs-spindlarna på IKEA 8)
Men den där håriga besten på Skansen, den ville varken hon eller jag klappa :p
Än så länge har vi bara små varianter av de här otäckingarna i nyhuset. Hoppas de åttabenta utomhusboskapen som finns här inte gillar värme och torr luft ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.