Jag bygger garage och tänkte försöka lösa musikfrågan på ett snyggt sätt. Fäller in en högtalare i taket på varje hörn.
Nu är ju frågan hur jag löser det med huvudenhet.
Antingen samlar jag bara upp alla högtalare på ett ställe, sätter upp en hylla där jag ställer en gammal resiever.

Men det hade varit lite coolt att också bygga in en stereo i väggen. Bilstereo kom jag då att tänka på.

Problemet är att de allra flesta är för djupa. Mitt maxdjup är 95+12+12 mm.

Några tankar? Det är musik till garaget, så ni får inte sväva iväg ekonomiskt.
 
Bilstereo utan cd är rätt korta. Finns på biltema.
 
Jo, CD går ju så klart bort. Jag tycker dock att de ofta är djupa ändå. Problemet jag har är att det är jobbigt att hitta djupet på nätet, så jag får väl åka runt och titta.
Om något vet djupet på en, får ni gärna berätta.
 
En liten förstärkare och en "iPad"? Finns att beställa för en överkomlig peng från Kina.
 
M
Kör du bilstereo ska den matas med 12 volt. Ska du spela högt behöver du då ett skapligt maffigt nätaggregat.
 
Jo, det är sant. Det är bara att det känns som jag får hela paketet om jag går på bilstereo. Radio, utgång till mina 4 högtalare, kompaktheten.
Ska jag köpa en kina-amplifier som får plats i väggen, ska de väldigt ofta också ha en annan spänning, så då kommer jag inte ifrån transformatorn.
Vad säger vi för minimum på ampere för att köra ok ljud i ett garage till en bilstereo?
 
Förstärkaren kan ju va en 240v och behöver inte rymmas i väggen, den kan du ju gömma någonstans i närheten.
 
Vad för typ av högtalare har du tänkt dig? En bilstereo har inte mycket effekt och klarar inte driva speciellt stora högtalare utan extra slutsteg. Ska man fylla ett garage med musik så behövs det rejäla högtalare! Ska du lyssna på P1 så funkar det.

Alla bilstereos ger ungefär lika mycket effekt. Formatet begränsar helt enkelt. Tänk på att du behöver en omvandlare till 12 volt också.
 
  • Gilla
MarkoK
  • Laddar…
I köket kör jag med datorhögtalare, två små med baslåda, som låter riktigt bra. Logitec inköpta på elgiganten för drygt 200 kr. Till dessa har jag anslutit en Belkin blåtandsmottagare för ca 250 kr. All musik kör jag från mobilen.

Jag tycker att det är en riktigt bra fungerande lösning för under 500 kr och planerar samma uppsättning i snickarbod som ska inredas om någon vecka.
 
Tanken är (var?) fyra bilhögtalare i taket + en bilstereo.

Jag gissar att P1 kommer vara det som körs mest, men det är klart att man vill kunna dra på lite grann någon gång också. Varför inte Seven nation army på hyfsad volym.

Jag värderar kanske att det ser coolt ut mer än själva ljudet. Alltså vinner inbyggda bilhögtalare framför små sateliter. (Usch vad man "outar" sig)
 
Kör på din tanke! Det fungerar helt utmärkt att även fylla ett garage med musik om du inte har ett enormt garage. Bilstereon orkar visst driva högtalare tänk efter själva hur många har extra förstärkare i bilen?!

1000w nätdel borde räcka beräknat med magkänslan. Du kan inte bygga några balla lådor till hörnen så högtalarna riktas ut från tak/vägg? Det tycker jag själv vore en grym ide ;)

Och ja min strandradio var en bilstereo i mdf låda med 2 6x9 och 2 5,25" högtalare drivna från dubbla batterier ;)
 
kapi skrev:
Och ja min strandradio var en bilstereo i mdf låda med 2 6x9 och 2 5,25" högtalare drivna från dubbla batterier ;)
...och den måste vi få se på bild! Gärna även en byggtråd.
 
kapi skrev:
Kör på din tanke! Det fungerar helt utmärkt att även fylla ett garage med musik om du inte har ett enormt garage. Bilstereon orkar visst driva högtalare tänk efter själva hur många har extra förstärkare i bilen?!

1000w nätdel borde räcka beräknat med magkänslan. Du kan inte bygga några balla lådor till hörnen så högtalarna riktas ut från tak/vägg? Det tycker jag själv vore en grym ide ;)

Och ja min strandradio var en bilstereo i mdf låda med 2 6x9 och 2 5,25" högtalare drivna från dubbla batterier ;)
Man blir ju glad som ett barn med polkagris, när någon backar upp en :)
1000w blir nog lite väl häftigt i ett 12V-system.
Nu gäller det bara att hitta en bilstereo med rätt djup + en hyfsad transformator (kanske bygga om en gammal till en bärbar dator?).

Tips på det?
 
1000 Watt nät-aggregat?

En huvudenhet har fyra kanaler och ger ca 7 RMS-watt på varje med ungefär 50% verkningsgrad. De är oftast avsäkrade till ca 10 A. Du behöver lätt-drivna högtalare för att något ska hända. Leta efter tex 6x9-formatet för runt tusen-lappen paret, de brukar vara anpassade för hela registret och är en bra kombination av pris/prestanda. Alla högtalare kräver att du kan få till en lämplig storlek på lådan bakom (avgörs av vilka element du väljer).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.