mycke_nu skrev:
Den moderna lösningen är ju annars att ersätta parabolen, LNB, multiswitchen, PVR-burkarna och all kabel med ett Netflix-abonnemang..

Vi har visserligen IP-TV och PVR, men vem sjutton orkar spela in när det finns streamingtjänster?
Hänger väl på vilket utbud man vill ha, tillgänglig bandbredd, krav på bildkvalitet samt hur många som ska kunna titta samtidigt.
Bandbreddskrav Netflix:

  • 0,5 megabit per sekund – lägsta bredbandshastighet
  • 1,5 megabit per sekund – rekommenderad bredbandshastighet
  • 3,0 megabit per sekund – rekommenderas för SD-kvalitet
  • 5,0 megabit per sekund – rekommenderas för HD-kvalitet
  • 12 megabit per sekund – rekommenderas för 3D-kvalitet
  • 20 megabit per sekund – rekommenderas för Ultra HD 4K-kvalitet
 
Jo, det är helt klart att det krävs hyfsad snurr på bredbandet.

Dock är även satellitkanalerna hårt kodade, ibland mycket hårt, så bildkvailtén är ju inte alltid så mycket att skryta med.
 
mycke_nu skrev:
Den moderna lösningen är ju annars att ersätta parabolen, LNB, multiswitchen, PVR-burkarna och all kabel med ett Netflix-abonnemang..

Vi har visserligen IP-TV och PVR, men vem sjutton orkar spela in när det finns streamingtjänster?
Precis, är inte parabol lite väl 90-tal ;)
 
mycke_nu skrev:
Vi har visserligen IP-TV och PVR, men vem sjutton orkar spela in när det finns streamingtjänster?
Den (jag) som är snål?
 
mycke_nu skrev:
Jo, det är helt klart att det krävs hyfsad snurr på bredbandet.

Dock är även satellitkanalerna hårt kodade, ibland mycket hårt, så bildkvailtén är ju inte alltid så mycket att skryta med.
Är ju så att det ibland är hårt komprimerat via satellit men är väl också så att det faktiskt är där som det är minst komprimerat ;) tror att om du jämför en SVT HD sändning ifrån Canal Digital med Boxer eller Telia så kommer satellitsändningen inte vara sämst iallafall.
 
pelpet skrev:
Grönområde emellan? Isåfall kanske det finns möjlighet att hyra en kedjegrävare och lägga ner en fiber som går enbart till ditt hus. Borde kosta några tusenlappar för en helg.
Gräva är nog inget jag kan göra själv tyvärr. Och gräva 200 meter låter ruskigt dyrt tyvärr :(.

Men menar du att man skulle kunna lägga eget fiber? Skulle inte det kosta skjortan?
 
Att satellitsändningar ger bäst bildkvalitet på "huvudkanalerna" är ju inget att tveka om. Däremot är det ju inte alla som känner att dom vill ha toppkvalitet och även om man har en sämre bandbredd så vänjer man sig snart och är nöjd.

Det finns ju även dom som är nöjda med sina Black&Decker maskiner:surprised:
 
Anna1984 skrev:
Gräva är nog inget jag kan göra själv tyvärr. Och gräva 200 meter låter ruskigt dyrt tyvärr :(.

Men menar du att man skulle kunna lägga eget fiber? Skulle inte det kosta skjortan?
Att hyra en kedjegrävare en helg kostar i storleksordningen 3000 - 4000 kr. Om du (och några vänner) ligger i en helg borde ni hinna med att gräva 200 meter om förutsättningarna är OK. Fiber ska ju inte ner så djupt heller, man brukar prata om 40 cm. Och kanalisation för fiber är inte jättedyrt, och fiber för inblåsning är i det närmaste gratis (det är jobbet som kostar). Så en rimlig kalkyl, om du handskottar igen diket kanske är en kostnad på omkring 5000 - 10000 kr plus anslutningskostnaden för fiber.
 
Nerre skrev:
Den (jag) som är snål?
Netflix för 79 spänn är betydligt billigare än ett satellitabonnemang. :)
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
Netflix för 79 spänn är betydligt billigare än ett satellitabonnemang. :)
Ja men klarar man sig med EN streamingtjänst för de program man vill se?

Risken blir ju att man måste betala för 4-5 olika streamingtjänster och ändå inte får riktigt alla program man vill ha. Netflix ska väl dessutom höja priserna vill jag minnas att jag läste?

Snubblade över den här jämförelsen:)
http://blogg.kritiker.se/sa-bra-utbud-har-netflix-och-viaplay-svart-pa-vitt/

Den gäller visserligen filmer, men ändå.
 
mycke_nu skrev:
Netflix för 79 spänn är betydligt billigare än ett satellitabonnemang. :)
Så är det ju men det förutsätter också att jag vill se på film när jag kollar på tv, vill man se vanlig tv med kvalite så väljer man parabol.
 
Givetvis. Själv har jag inte tålamod med vanlig TV eller inspelning av sådan.
 
Varför skulle man behöva tålamod för att spela in vanlig TV?

Jag spelar in allt jag vill se, och behöver tack vare den fenomenala schemaläggningen i MythTV aldrig bry mig om när nya säsonger börjar, om nåt avsnitt sänds på annan tid eller om en serie byter kanal. Och tack vare inspelningen behöver jag inte bry mig om när programmen sänds heller, jag tittar ju ändå inte när programmet har sänts.

Nu är jag en sån att jag inte ens håller reda på vilken dag olika program sänds, jag kollar vad som finns inspelat och tittar på det jag vill se av det.
 
Nerre skrev:
Varför skulle man behöva tålamod för att spela in vanlig TV?
Well..

Antingen måste jag använda Telias lååååångsamma app på min iPhone..

..elller...

Logga in på telia.se och välja vad jag vill spela in...


...elller...


sätta på TVn skrolla, läsa, välja...

Helt VÄRDELÖST.

MythTV låter bra.. (y)
 
Nu har jag kontaktat både Telia och BBB. BBB kunde bara erbjuda mobilt bredband och det är ju inget alternativ. Och Telia kunde som sagt erbjuda 6-8 Mbit ner och 0,8 upp. Man blir ju mörkrädd att det 2014 är så dåligt med utbud :(.

Kommer 6-8 Mbit ner och 0,8 upp att räcka för att kolla på tex swefilmer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.