Tack för rådet j.f.s

Det lutar åt att jag köper en Sign.Pro
har inte hittat något bättre alternativ.
När jag tittat på Råd&röns test så blir jag lite tveksam, om Sign. Pro motsvarar Xv-25 så hoppas jag att den inte har kvar batteriegenskaperna av sin förgångare.

Xv-15 batteritid 115 min, laddtid 76 min
Xv-25 batteritid 46 min, laddtid 90 min
 
j.f.s
Jag får skämmas lite. :surprised: Det är inte en Pro utan en vanlig signature. Men den känns som sagt bättre än den XV-15 jag hade. Hoppas bara denna håller lite mer än ett år.
 
Nu får du stå för vad du sagt!
Stor eloge till Netonet, jag har precis varit och hämtat en Sign. Pro dessutom fick jag 1200:- kontant.
Konstigt upplägg men det funkar för mig!
Om några dagar kan jag se om det va ett bra byte.
 
j.f.s
hehe, jag var nog lite trött imorse.

Bara att tacka och ta emot :)
 
Neato robotarna är ingen skillnad mer än skal/färg (och självklart de som har djurborst vs. Vanlig borste). Detta bekräftas av Neato själva.
 
Det har precis kommit en ny, botvac som har sidoborste
 
  • Gilla
Musto och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker min xv25 suger betydligt sämre och fastnar på väldigt lustiga ställen på senare tid. Någon som vågar sig på några teorier? Borsten är ren. Vart sitter själva fläkten? Kan man rengöra den?
Maskinen är köpt på net on net och jag köpte till den extra solidförsäkringen då jag läst bla här att kvaliteten är lite sissådär.

MVH
Kalle
 
Släpade med mig en Neato Botvac 80 från USA, ett impulsköp. Har inget att jämföra med men här kommer några reflektioner.

Den var inte alls så högljud som jag trodde, man har ju läst att de lever f#n. Nu satt visserligen pälsdjursborsten på, ska väl testa med den andra sen. Den verkar hyffsat smart tycker jag men har man inga stora ytor utan möbler så märker man ju inte av smartheten så mycket, det blir ganska hattigt ändå. Har ett par kanter som är ca 1cm som egentligen inte är några trösklar utan bara nivåskillnad mellan golv. Här fastnade krabaten flera minuter, eller fastnade är fel ord, den stod och stångade som om den inte kom över. Misstänker att den inte förstod att det var ngn höjdskillnad och därför inte reste chassit för den klättrade omedelbart över 2.5cm tröskeln in i badrummet. Flera gånger körde den in med full fart i soffben och liknande, den verkar endast känna av väggar och andra större hinder. Funderar på att klä in dess kanter i mjukt kardborreband eller liknande för att skona möbler och lister. När den plöjde in i badrummet tappade den sidoborsten som bara sitter med magnet. Vet inte om jag vågar släppa lös den där uppe ännu då vi tillfälligt har staketet vid trappan borta. Känns som 50/50 att den begår lemmelsjälvmord.

Resultatet blev väl helt ok ändå, den verkar endast ha missat ställen som är omöjliga att komma åt. Bakom dörrar och mellan vissa stolsben etc. Inser väl dock att man har grymt mycket större nytta av en sån här krabat i ett enplanshus än i vårt radhus i tre plan. Mycket skit blev det i behållaren. Hur ofta tömmer ni den? Det är ju ett rent helvete jämfört med en dammsugarpåse man bara slänger? Rengör man filtret eller ska man byta det varje gång? Det blir ju jobbigt i båda fallen och dyrt i ena fallet. Här känns som största problemet med robotkonceptet faktiskt. Hela badrummet blev ju dammigt igen när jag skulle tömma behållare och få rent filtret. Inte woligt. F.ö verkar det som sambon har lika stort håravfall som en annan. Hela borsten var ju full av hennes hårstrån. Dessa hamnar inte i behållaren kan jag meddela utan 90% sitter invirade i borsten. Ska bli intressant att se hur många gånger den kan städa innan den är helt igensatt. Kan bara föreställa mig hur det ser ut för folk som har djur hemma.

Nu låter det kanske som jag tycker den var helt värdelös och så är det inte. Resultatet blev helt OK. Min största oro är det här med dammbehållaren. Dock kommer jag försöka städa på schema när jag inte är hemma. Inte för att den låter utan för att slippa se hur den beter sig. Man stör sig ju lite på hur dum den är ändå. Vill komma hem till ett rent golv och inte veta hur det gick till. Några saker jag kommer få ändra på hemma:


  • Upphängningsbara matstolar vore kanon. Då blir det alltid smulfritt under bordet
  • En pall vi har är rena robotfällan. Den letar sig in mellan benen men kommer aldrig ut. Den förpassas till vinden
  • Högtalare måste upp på väggen
  • Dörrmattan måste bytas till en "lägre" modell
  • Dörrstopp till badrummet måste införskaffas, annars riskerar den att stänga dörren själv av misstag
  • Skohylla som kan fästas på vägg måste införskaffas
  • Sambon måste raka huvudet
  • Huset måste säljas till förmån för enplanshus alt ramp måste byggas till övervån
  • Dammsugarpåsar som passar behållaren och även fungerar som filter måste utvecklas och säljas på nätet. Därefter räknar jag med att kunna pensionera mig

Det är mina upptäckter hittills
 
  • Gilla
Thomas_2 och 2 till
  • Laddar…
jan_banan skrev:
Huset måste säljas till förmån för enplanshus alt ramp måste byggas till övervån
Det blir nog billigare att köpa en dammsugare till.
 
j.f.s
Så här ser vårt underhåll av roboten ut:
Tömmer behållaren efter varje körning och skakar ur filtret samt tar bort löst damm i detsamma.
Dammsuger filtret en gång i månaden
Byter filer när vanliga dammsugaren inte förmår göra rent det längre. Kan kanske röra sig om tre månader.

En kommentar om de olika borstarna. På hårda golv så låter den med kombination av mjuka borst och silikonremsor låter bra mycket mindre än den med bara silikonremsor.
 
Såg för ett tag sen nån som hade placerat sin Neato bakom golvsockeln i köket och tänkte göra samma sak.

Men denna person hade även gjort så golvsockeln öppnade och stängde sig riktigt coolt.
Nu hittar jag inte det klippet nästan hundra på att det var på Youtube.
Nån som vet var jag hittar den videon :)?

Kanske nån som även har tips på vad man ska inhandla för pryttlar för att lyckas med detta?
 
Äger en Xv Signature Pro sedan 1år tillbaka. Från ingenstans klarar den bara av att dammsuga 5 min åt gången innan den behöver ladda upp batterierna. Har inte upplevt att batteritiden sakta krypit ner utan från en dag till en annan blev det så.

Jag rengör alltid borsten och tömmer behållaren efter 1-2 städningar och dammsuger filtret en gång i veckan. Har följt neatos råd att rengöra även hjulen och sensorerna samt valt "New battery" i menyn fast inget har hjälpt. Ska verkligen batterierna bara hålla i ett år?
 
Henrik Utterström skrev:
Äger en Xv Signature Pro sedan 1år tillbaka. Från ingenstans klarar den bara av att dammsuga 5 min åt gången innan den behöver ladda upp batterierna. Har inte upplevt att batteritiden sakta krypit ner utan från en dag till en annan blev det så.

Jag rengör alltid borsten och tömmer behållaren efter 1-2 städningar och dammsuger filtret en gång i veckan. Har följt neatos råd att rengöra även hjulen och sensorerna samt valt "New battery" i menyn fast inget har hjälpt. Ska verkligen batterierna bara hålla i ett år?
Inte ovanligt, kommer bli fler och fler som upptäcker detta. inte bara Neato som drabbas eller kommer att drabbas av detta, har o göra med om antalet laddcykler som batterierna klarar av (laddcykel = inladdning och urladdning).
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Köpte precis en Botvac 70e. Jättenöjd med den.

Har ni några tips på hur man enklast rengör filtret utan att damma ner allt inne igen?

Några andra tips på hur man begränsar att den fastnar på barstolarna ?
Har prövat med magneter, men är inte säker jag lyckats.
Stolarna ser ut så här: http://www.morekontor.se/img/ed737ecf-ce4f-4800-ae83-141b8c364d14_mellan.jpg
 
yps skrev:
Har ni några tips på hur man enklast rengör filtret utan att damma ner allt inne igen?
Töm papperskorgen, kör ner behållaren i den tömda papperskorgen och töm ut den där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.