Angående kamintillval: Huset är väldigt välisolerat och avståndet till kaminen inte så stort så glöm mys vid sprakande brasa utan tänk svettig bastu med alla fönster och dörrar öppna för att kunna stå ut en liten stund (gärna då iklädda badbyxor)...
Kan bero på uppvärmningssystem, vi har sekundärfjärrvärme och FTX (vilket annars är en lysande kombo!).
Vill ni spara så lägg golv och kakla själv - jobbigt men snyggt!
 
Ja jag såg det, började skriva mitt innan ditt kom upp :thumbdown:

Men skulle nog som helrob också råda er till en trappa ändå, som sagt finns det inget förråd och man har ju massa "förrådsgrejer"... våran övervåning var full med grejer innan vi började bygga där uppe, nu är allt slängt eller står packat i tvättstugan :S
 
Njae det vet jag inte om jag kan hålla med om, vi har ingen kamin och kan ångra det ibland, visst är huset väldigt välisolerat, men det betyder också att det är väldigt väl Ventilierat, kalla blåsiga vinterkvällar (och framförallt mornar) kan det bli lite kallt - framförallt i vardagsrummet, då värmer ju en brasa rätt snabbt.

Det dåliga är ju att brasan kommer nära termostaten och ger en väldig snedfördelning av värme - jättevarmt i vardagsrum men ingen värme alls i sovrum. Dessutom är jag less på att hugga ved....
 
blygarn skrev:
Njae det vet jag inte om jag kan hålla med om, vi har ingen kamin och kan ångra det ibland, visst är huset väldigt välisolerat, men det betyder också att det är väldigt väl Ventilierat, kalla blåsiga vinterkvällar (och framförallt mornar) kan det bli lite kallt - framförallt i vardagsrummet, då värmer ju en brasa rätt snabbt.

Det dåliga är ju att brasan kommer nära termostaten och ger en väldig snedfördelning av värme - jättevarmt i vardagsrum men ingen värme alls i sovrum. Dessutom är jag less på att hugga ved....
Men har du FTX och fjärrvärme? Värmen i fjärrvärmenätet tar ju aldrig slut och inluften från FTXen är 22 grader så alltid konstant inneklimat. Vi har heller ingen kamin (utan erfarenheten är från grannen). Kamin och små barn i en Kalmar är utrymmesmässigt inte en bra idé däremot i en Nybro med mer plats.
 
Nae vi har ju inte fjärrvärme, bara FTX-pump...
 
blygarn skrev:
Nae vi har ju inte fjärrvärme, bara FTX-pump...
Och det är kanske frånluftsvärmepump du har, alltså FX med kall inluft? Då gör nog kamin mer nytta, dessutom får man tillbaka lite värme i frånluftsvärmepumpen
 
Hej!
Kul tråd!
Fantastiskt fint hus med många trevliga detaljer som inspirerar!
Bra jobbat!
 
Hmm angående kamin och galna värmen hade vi inte riktigt tänkt på. Är det någon annan här som har en kamin i ett liknande hus? Blir det för varmt tycker ni?
 
Om ni fick välja, kamin eller trappa? Alternativt kamin och takkupa-ingen trappa, eller trappa och takkupa-ingen kamin? :wow:
 
Vi har ett Kalmar och jag tycker absolut att ni ska välja takkupa! Det blir en helt annan rymd där uppe. Utan känns det väldigt instängt och mörkt tycker jag.
Vi har kamin och ja, det blir varmt. ;-)
 
Okej, gör det verkligen så stor skillnad med takkupa? Men hur varmt blir det, jag menar man tänder den ju enbart på vintern, och då blir det väl lite kallt inne? Tycker det är så mysigt med levande eld och det är estetiskt snyggt. Men Schlbuditz, du skulle säga att det är lite onödigt med kaminen?
 
Ja, enorm skillnad med kupa. En granne som byggde ett Gränna valde inte kupa och han har sagt att det är det enda han ångrar. Gällande kamin så skulle jag absolut inte vilja vara utan den. Vi har tagit bort väggen mot sovrummet nere och fått ett större vardagsrum och då blev det mycket bättre. Vi har satt in en takfläkt också som hjälper till att fördela värmen.

När vi har haft strömavbrott några dagar på vintern har kaminen varit värd varje krona!
 
Det är ju för och nackdelar med kamin... Den tar plats, skapar jobb och det blir ett stort rör i mitten av övervåningen.
Men takkupa är fint, jag har öppet till "nock" i kupan, det lyfte verkligen hela rummet där uppe
 
lollizza skrev:
Om ni fick välja, kamin eller trappa? Alternativt kamin och takkupa-ingen trappa, eller trappa och takkupa-ingen kamin? :wow:
Skippa kaminen och satsa på takkupa, gavelfönster och trapp.
Kaminen är relativt lätt att installera i efterhand, svårare med takkupa.
 
lollizza skrev:
Okej, gör det verkligen så stor skillnad med takkupa? Men hur varmt blir det, jag menar man tänder den ju enbart på vintern, och då blir det väl lite kallt inne? Tycker det är så mysigt med levande eld och det är estetiskt snyggt. Men Schlbuditz, du skulle säga att det är lite onödigt med kaminen?
Takkupa gör enorm skillnad. Har ni 38 eller 45 graders taklutning? Spelar ju viss roll för på 38 blir det bara ett stort rum på varje sida och bad i mitten.

Vilket uppvärmningssystem skall ni ha? Med rätt inställt reglersystem så är temperaturen konstant över både dygnet och året (i varje fall med fjärrvärme och FTX). Fundera lite på soffplacering och avstånd till ev kamin - det blir inte mycket plats för barn att springa förbi på utan att bränna sig. Tacka vet jag tre värmeljus och en sprakande brasDVD på TVn... (fast lite roligt vore det ändå, får se om det går in en i uterummet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.