Oj nu är allt klart med mätningarna jag trodde det handlade om ca 40kvm som min granne byggt parkering på nu efter att lm varit här så va det betydligt värre än jag någonsin kunnat föreställa mig visade sig vara ca 170kvm av hans parkering samt att samtliga träd som han tagit ner varit på min tomt. Sen står även hans ytterbelysnings stolpar mm på min tomt. Han beter sig som vanligt med en riktigt arg ton och och motsätter sig att jag bygger staket ens nära hans tomt. (har fått ett muntligt ok till staket av kommunen) men han vill gärna fixa ett servitut så han får ha sin parkering kvar? Vet inte ens om jag är intresserad av att han får det då han säger blankt nej till allt även om jag har rätt. Skulle verkligen behöva lite bra förslag på hur jag ska bete mig nu...... :/
 
  • Gilla
  • Wow
kattlucka och 1 till
  • Laddar…
Du hade helt rätt fick min stackars pinne nerbankad idag med 7mm feldiff anser det som mer än ok :)
 
  • Gilla
Andny
  • Laddar…
jobbigt skrev:
Oj nu är allt klart med mätningarna jag trodde det handlade om ca 40kvm som min granne byggt parkering på nu efter att lm varit här så va det betydligt värre än jag någonsin kunnat föreställa mig visade sig vara ca 170kvm av hans parkering samt att samtliga träd som han tagit ner varit på min tomt. Sen står även hans ytterbelysnings stolpar mm på min tomt. Han beter sig som vanligt med en riktigt arg ton och och motsätter sig att jag bygger staket ens nära hans tomt. (har fått ett muntligt ok till staket av kommunen) men han vill gärna fixa ett servitut så han får ha sin parkering kvar? Vet inte ens om jag är intresserad av att han får det då han säger blankt nej till allt även om jag har rätt. Skulle verkligen behöva lite bra förslag på hur jag ska bete mig nu...... :/
Det låter som om han tycker att attack är bästa försvar fortfarande och med tanke på resultatet av mätningen så borde han rimligtvis visa en mer ödmjuk inställning. Så har grannen den inställningen så skulle jag personligen sätta hårt mot hårt och be honom snarast ta bort belysningsstolpar eller liknande på tomten och återställa den åverkan han gjort på tomten. Fixar han det så är problemet glömt och förlåtet men med minsta krångel så får man ta det den juridiskt krångliga vägen. (Och även om grannen är en idiot och tjurig så lär han rimligtvis fatta att de utmätta gränserna är det som gäller)
 
Ja jo känns dock som om han struntar fullständigt i vart gränsen går och enbart är snäll när det ger honom något... Vill inte bråka med honom då han ändå är min granne och jag måste se honom varje dag med tanke på karlhygget han skapat men tror nog ändå att det kanske är dax att visa vart skåpet ska stå har ju ändå alla som helst lagar å regler på min sida
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Å som jag misstänkte så trodde han att allt var på hans mark men håller det rättsligt? Då kan man ju alltid skylla på det?
 
Det är ju lätt att sitta bakom datorn och säja att sätta dit den djävlen, då vi ej behöver bo granne med honom och lida följderna.

Men ändå... Med om min granne hade kommit med attituden som du beskrivit av din granne. Så är frågan väl hur stor chans han har att framtvinga ett officialservitut för sin parkeringsplats? För något avtals servitut hade det inte varit tal om.

Om inte... Kanske bara för att djävlas... Ville han ha ett avtals servitut för parkeringen, så kostar det. Vart enda krona du lagt ut till lantmäteriet för att återutmärka tomtgränsen, plus staketet han motsätter sig så hemskt skall uppföras. Helt på hans bekostnad,han får punga ut vart enda litet öre av det med. :rolleyes:
 
Redigerat:
  • Gilla
macrus och 1 till
  • Laddar…
Mmmm bra där tål att tänkas på :)
 
Martin_B
jobbigt skrev:
Fick dock en trist nyhet på morgonen av lantmäteriet att min granne motsäger sig en mätning och dom återkommer om hur jag nu ska gå tillväga rent juridiskt suck å allt dom gör är att ticka pengar så min kära granne gör det riktigt surt för mig just nu! :(
Hur fick du till stånd en mätning när han nekade? Så det går att kringgå att han säger nej?
 
Jodå han kan inte neka en mätning bara förskjuta den... För att det är opassande samt att han ej fått informationen i tid då gäller det att man säger det muntligt så han är förstådd om det? Skriftligt verkar i detta fallet ej vara godtagbart. Så va svaret jag fick iallafall?
 
  • Gilla
capture
  • Laddar…
peternicklas
Jo det är enkelt att sitta framför datorn och säga, gör så.
Men detta fall tyder på att granen kommer att fortsätta att göra som han vill. Du kan inte själv få ro om du inte gör något. Börja med det enklaste och visa att du menar allvar. Belysningen kan kanske vara något sådant. Jag själv hade aldrig gått med på något servitut utan jag hade sett till att få min tomt tillbaks. De nedfällna träden likaså. Finns en del om deta på Internet och det är kostsamt för din granne om du driver det vidare.
 
Ordna en rejäl fest och bjud in din lokala MC-klubb. Bjud på allt och förklara problemet utan att be om något. Både trevligare och billigare än en process!
 
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…
Det är lätt för oss att säga hu hård du ska vara...

Hade jag kunnat leva med grannens attityd och hans tilltag hade jag föreslagit ett arrende med kort löptid(för att kunna ta sig ur "enkelt" och en klausul om total återställning vid försäljning av fastighet alternativt arrendets upphörande. I detta "erbjudande" skulle det även ingå full kostnadsersättning för träd samt LM. Det skulle innebära att du får pengar under kontrollerade förhållanden och grannen får behålla sitt.

Alternativet är att sätta hårt mot hårt, gå "all in". Skicka ett rekommenderat brev(annars kan han hävda att han inte fått meddelandet) med krav om en total återställning, ersättning för träd samt LM och att allt ska vara genomfört på 4månader(man måste ge skälig tid). Hota med särskild handräckning från Kronofogden. Du har ju trots allt LM i ryggen nu.

Inte lätt för dig, men du får fundera på vad du kan leva med.
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
jobbigt skrev:
Ja jo bor utanför planlagt område å då är ju inte så viktigt med tomtgränserna å vad man gör är ett gammalt svar jag fått av honom. Men det har ju mer med om man ska bygga tex nytt hus så bedöms det från fall till fall. Har ingen jätte tomt precis och får känslan av att om jag inte sätter stopp för detta nu så står snart hans bilar på min parkering då parkeringarna är ihop byggda
1. Om du vet alla mått, kan du mäta ifrån din pinne och även från andra sidan från hans pinne. Hamnar det på samma ställe, vet du att det är där pinnen ska vara!

2. Det kostar inte många kronor att lägga en mur typ 2 stenar högt /limma noga!
http://www.byggmax.se/sten/mursten/mur-rustik-gra-p02630

hög och trädgårdsnät precis i tomtgräns (den plastade)
http://www.jula.se/stangselnat-1x25m-793090


Har du allt detta låt säga 5 cm inne på din tomt och han rör det...
Du får i alla fall egen p-plats!

LYCKA TILL!
 
peternicklas
Man kanske kunde hyra betongsuggor från kommunen, de flyttar han inte så lätt.
 
  • Gilla
sweac
  • Laddar…
Har jag missat inlägget med lösningsförslaget en kopp kaffe och kanske en kram?

:)
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.