Mikael_L: Tusen tack för ditt engagerande svar. Som webbutvecklare kan jag nu äntligen bidra med lite egen kunskap; angående k-rauta-länkarna så kan man själv korta ner adresserna genom att ta bort allt efter "?" och bara ha med pid=[produkt id:t]. Hur som helst, många bra tips där och intressant att få höra din syn på saker. Angående Hultafors-passet, menar du att det är bra eller dåligt? Förstod inte riktigt det.

Edit: Du hann skriva nästa inlägg innan jag skrev.

Edit igen: Förstår ändå inte, är det vattenpass jag föreslog dåligt?
 
Redigerat:
Mikael_L
Alla hultaforssaker är helt OK och upp till top notch. Men med undantaget deras "Hobby-serie" som bara är vanliga kina-prylar med hultafors namn på, men du kan hitta samma kvalla på Rusta då.

Men tittar vi på de vanliga passen, säg 60cm så finns det flera serier att välja på.
Dels HV* -passen som är bäst, sen SM som är lite billigare och har lite lägre känslighet och noggrannhet (men det är max hit som de flesta andra billiga pass når). SM finns på byggmax till bra pris. HV finns på jula till bra pris. Clas ohlson har jag också för mig har något av dem till bra pris.
http://www.hultafors.se/produkter/nivellering/

Jag har själv ett HV60, helt nöjd med det.
Ibland är jag nära att köpa ett långt (och extremt känsligt) pass MST, eller ett libella med lite olika skenor. Men egentligen slår dom nog lite över mitt behov, så än har det inte skett.

peterwesterlund skrev:
Edit igen: Förstår ändå inte, är det vattenpass jag föreslog dåligt?
Jag vet inte, har inte kikat på det.
Det är troligen inte uselt i alla fall.
 
Redigerat:
Känns ju som nivån har stigit något oerhört relaterat till mina ändamål, men ändå intressant att lära sig saker tycker jag.

De vattenpass jag kollar på nu är dessa:
http://www.clasohlson.com/se/Vattenpass-Stanley-Pocket/40-8752
http://www.byggmax.se/verktyg/handv...npass-matning-och-markering/vattenpass-p28437

Gissar att den på Byggmax är den som rekommenderas av er här när det gäller dessa två.

Edit: Skulle vilja höra lite vilka märken som är hetast när det gäller verktygslådor i plast. Vilka har bra kvalitet och vilka bör jag absolut undvika?
 
Redigerat:
Skulle utan tvekan välja hultafors passet .
Helt enkelt för att det andra är för kort i många lägen.
Har två hultafors i samma serie i olika längder och tycker dom är riktigt prisvärda.
Ett dålig vattenpass är OTROLIGT irriterande! (Har provat)
 
S
verktygsgurun skrev:
Med ett par schyssta hantverkarbyxor upptill så händer det grejer ! 
nä, när det jobbas i lägenheter så kommer det tjejer/kvinnor som klagar på att det visas för mycke röv
 
Jag tror de flesta lådorna håller måttet. De två sätt som finns är att du kan antingen välja något som är lite dyrare, eller gå till affären och kolla hur den känns. Det du ska kolla på då är givetvis om du tycker att låsingsmekanismen verkar hålla måttet. Jag tror som sagt inte det spelar så stor roll, så då jag sympatiserar med din vilja att ha en enhetlig färgställning tycker jag att du ska ta en som passar helt enkelt. Du kan också se till att köpa något som har lite små sortimentfack för de skruvar, spikar och krokar du oundvikligen kommer ackumulera.

Se till att köpa en bra brytbladskniv också, och gärna ett paket med blad på en gång. Att man har extra blad hemma gör att man inte är så rädd för att byta, vilket man antagligen borde göra oftare. Jag gillar denna från Stanley:
http://www.clasohlson.com/se/Brytbladskniv-Stanley-Interlock/20-3815

Vidare borde du ha superlim och eltejp i din verktygslåda också. Jag bor själv i lägenhet, och det tillsammans med skruvmejslarna använder jag väldigt ofta.
 
S
peterwesterlund skrev:
Känns ju som nivån har stigit något oerhört relaterat till mina ändamål, men ändå intressant att lära sig saker tycker jag.

De vattenpass jag kollar på nu är dessa:
[länk]
[länk]

Gissar att den på Byggmax är den som rekommenderas av er här när det gäller dessa två.

Edit: Skulle vilja höra lite vilka märken som är hetast när det gäller verktygslådor i plast. Vilka har bra kvalitet och vilka bör jag absolut undvika?
en 20oz hammare just för att det blir lite slag, hultafors vattenpasset är bra, dock finns billigare där som är lika bra.
 
Jag vet att det finns nått startupkit nånstanns, kan va ikea men är lite osäker. Tror att sakerna är rosa tyvärr. Annars är en 12 oz hammare, skruvmejsel, synvinkel och några rullar silvertejp en bra grund att börja med. Sedan är det bara att bygga upp maskinparken med tiden ;) Har dock dålig koll på plastväskor men stanleys verktygslådor ser rätt gedigna ut. Lycka till med inköpen! :)
 
Efter lite sömn fortsätter nu min research. Har en fråga angående en skruvmejselsats. Är denna bra: http://www.k-rauta.se/pages/product.aspx?pid=000000000500342440

Det står att den är för Pillips och Pozidriv-skruv och jag vet inte vad det är. Vill ju ha en sats som fungerar för de flesta vanliga skruvar. Och dessutom; är dom magnetiska? Någon som vet? Dom verkar sköna och det är ju Bahco som är det märket jag försöker koncentrera mig till.
 
Philips är det som kallas krysspårskruv och pozidriv är det som i allmänhet kallas stjärnskruv. Båda mycket vanliga.
 
peterwesterlund skrev:
Efter lite sömn fortsätter nu min research. Har en fråga angående en skruvmejselsats. Är denna bra: [länk]

Det står att den är för Pillips och Pozidriv-skruv och jag vet inte vad det är. Vill ju ha en sats som fungerar för de flesta vanliga skruvar. Och dessutom; är dom magnetiska? Någon som vet? Dom verkar sköna och det är ju Bahco som är det märket jag försöker koncentrera mig till.
Bra och framförallt väldigt skönt grepp på...detta alternativet är dock överpris på..för tex Harald Nyborg mfl brukar ligga på 199SEK


Edit: va lite för snabb, jämförde "fel" låda..... :surprised:
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Jag har föreslagit relativt billiga verktyg, vill jag påstå.
I en lägenhet behövs inte top notch.
Nej kanske inte "top notch" men köper man alltför billigt skit lär man reta sig på verktygens oduglighet oavsett om man jobbar i en lägenhet eller i ett hus. Det är ingen större (ingen alls egentligen) skillnad mellan hus och lägenhet om man exempelvis ska renovera ytskikten i ett rum eller byta ett kök.
 
Mikael_L
Jag som både har spikat ihop ett hus likväl som meckat mycket i bilar och annat skit (har t.o.m lyft ut motorer och renoverat och sånt förut) tycker att det går att dra en gränslinje där mellan i vad som behövs i skruvmejselväg, i hylsnyckelsatsväg och fasta nycklar.
Inget i en bostad (vare sig lägenhet eller hus) sitter lika jäkla hårt, är lika hopplöst fastrostat, sitter lika dumt jävligt och trångt till som det gör i en bil.

Så gäller det verktyg för bostadsbruk så går jag själv gärna ner ett steg i kvalitet och därmed gör det mycket på priset också.
För seriöst mekande skulle jag däremot gärna gå upp ett steg och inte ha något sämre än Gedore, fast då gick jag å andra sidan i personlig konkurs snart ... :D



Men det absoluta bottenskrapet på verktygsmarknaden lämnar jag däremot lätt. Det får gärna säljas på Ullared istället. :)
 
Ska säga att jag även börjat kolla på borrmaskiner, men det kanske borde bli en egen tråd egentligen. Vill hitta en nätansluten, dugligt kraftfull borrmaskin med slagfunktion och som man kan dra skruv med också. Det märket jag känner till är stora på borrmaskiner är Bosch och Black&Deckers. Så kollar mest på sånna. Om någon direkt har ett tips för runt tusenlappen så hojta gärna till. Eller om ni har en länk till nått tänkvärt test.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.