En klasskamrat till mig gjorde samma sak, fast med en hel förpackning svinto, uppskattades inte av läraren ;)
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
T
Känns som ett bilbatteri var lite overkill för den aktiviteten, själv gjorde jag samma sak med både 9-volt och 4,5-volts batterier och Svinto.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
När jag va liten slyngel o gick i grundskolan fick vi tag på ett paket svinto, o plockade ur batterierna ur miniräknarna på en kemilektion. Det uppskattades inte av lärarn att vi gjorde en brasa samtidigt som hon fyllde balonger med syrgas.
 
  • Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
Janus82 skrev:
Hmm. När jag var en liten scout använde vi bilbatteri och svinto för att göra upp eld. Det kanske inte var en så lämplig aktivitet för 11-åringar och man kan få sådana effekter av kortslutna bilbatterier.:|
Jo, det var nog ganska säkert. Trådarna i stålull har såpass hög resistans och är så små att de brinner av innan du kan leda några farliga strömmar, det var ju själva idén här fö, dvs att överhetta ledaren så till den milda grad att en brand startades! :) Så man kan säga att stålull har inbyggd säkring/kortslutningsskydd. :)

Men visst. Tag inte flera kilo stålull och vrid ihop det till ett tjockt rep. Det är klart att det *går* att dj-las med stålull och ett bilbatteri om man bara vill. (Sedan så är det väl tvål i Swinto? Man vill helst använda ren stålull vill jag minnas. Det brinner bättre).

Min far har annars berättat historien om när en arbetskamrat tappade en fast nyckel tvärt över polerna till ett 24V batteri till en mobilkran. Det var bara att springa och låta batteriet "koka klart". Nyckeln svetsade fast och det blev en hel del uppstädning efteråt.

Så det finns kräm i bilbatteri, vilket fö leder till följande smarta knep: https://www.youtube.com/watch?v=8tHJ0NSjZnM helt klart.
 
TechMark skrev:
Känns som ett bilbatteri var lite overkill för den aktiviteten, själv gjorde jag samma sak med både 9-volt och 4,5-volts batterier och Svinto.
Jo, men tipset är egentligen till för om man kört i diket och inte har någon cigg-tändare i uttaget i bilen, MEN råkar ha ett paket stålull... Själv har jag faktiskt gjort samma sak med stråna i en stålborste, så lärdomen här är väl att om man har någon typ av tunn järntråd eller dylikt och ett bilbatteri så kan man ordna sig en brasa. (Själv har jag lagt en tändare eller två i bilens verktygslåda istället, men det är jag det.. :))
 
Jodå, bilbatteri plus blocknyckel inte lika med sant.
Ronnies blocknyckel 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
Det kan gå illa fort när det är batterier inblandade.

Jag jobbar ju mycket med truckbatterier, och det gäller ju att vara försiktig när man grejar med anslutningarna på t.ex ett 120v batteri som väger tre ton.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
men så här får man väl inte lämna en fasskena?


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var säkert klanderfritt tills Rutab-montören kom och byggde ut...
 
  • Gilla
popelollole och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker det värsta är att man tydligen har fyllt centralen med mineralullsisolering.
Ska förvisso vara obrännbar , men ändå .. :|
 
Förhoppningsvis ska isoleringen hamna utanför locket när det sätts tillbaka.
 
Det finns kapslingar för inbyggnad, detta är inte en sådan.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
uploadfromtaptalk1398370583702.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade detta fina vägguttag idag. Bytte FK:n till en EKK och klammade fast allt. Så här hade det varit i några år tydligen. Inte livsfarligt men man undrar ju hur man kan göra så här från början.
 
Äventyr på Tele2-arenans äventyrsgolf. Gladpack som lock på en dosa i golvnivå
 
  • 1399129191612.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.