Inte gjort som jag gjorde förra sommaren;plockade maskrosor och lyckades "skära av" kabeln med maskrosjärnet ?
 
En klassiker.. ☺ Det tillsammans med att trycka ner en spade på fel ställe utan att tänka sig för..
 
Är det någon här som vet om priset på batteri till 523 gått ner något, och vart man isåfall ska köpa?

/Håkan
 
Ang min fråga om död klippare:

Har mätt:
Laddstation , ok
Verkar som klipparn tar åt sig laddning för det är kräm i batteriet
Har kollat de 3 säkringarna hag hittat i maskinen och även kollat kablage.

Dock kvarstår problemet, displayen är död och inget händer.

Bara att lämna in för felsökning, eller finns det något tips?
 
Hej! Har en Stiga autoclip 523 som skulle startas för andra säsongen. (Fungerade felfritt förra säsongen.) Har vinterförvarats frostfritt och batteriet är fulladdat (över 29 volt-2935B). Klipparen går ut i rätt tid, kör sync, startar kniv och 1 sekund senare dör den. Går ej att sätta igång med ON-knappen. När den sätts i laddstationen kan den startas, men med samma resultat igen. Kniven går lätt. Är det någon som har liknande erfarenheter eller vet vad det kan bero på?
 
boltis skrev:
Nja, riktigt så drastisk behöver man inte vara. Din lokala åf bör ha en sk kabelbrottssökare du borde kunna få låna / hyra. Då kan man lokalisera brottet.. Inte ovanligt att tjäle osv drar och flyttar kablar..
Ska uppdatera min fundering med att jag hittade ett kabelbrott. Min son hade tryckt i spaden genom tråden så den gått av, skönt att slipa leta iaf. :wow:
 
Den berömda spaden.. Haha. Skönt det löste sig..
 
boltis skrev:
Den berömda spaden.. Haha. Skönt det löste sig..
Tacka gudarna för det haha

Nu har jag ett annat problem istället, låter som min robot går på högvarv hela tiden, förra året var den mycket tystare. Har precis blåst rent under och rensat gräs så är inte motstånd.

Kan det vara någon inställning? Allt är precis som förra året, inte ändrat något med andra ord.
 
En fråga, nu kör jag version 19565 och jag har märkt att när den går till sekundära zoner och man har ställt in att den ska göra det mha kurvbana så passera roboten självklart infångarna till laddstationen det första den gör på vägen ut. Och följer därefter kabeln i 13 meter innan den startar kurvbanan. Nu till själva frågan: har den verkligen gjort så även på tidigare versioner av mjukvaran? Har för mig att så inte var fallet men jag kanske minns fel?
 
Det är ju inte så längesedan den funktionen tillkom öht, alltså kurvbana till biyta, så det är ganska nytt.
 
Aah. jag menade att jag hade fått för mig att den faktiskt körde kurvbana även fast den passerade infångaren på väg ut till sekundär yta till skillnad från nu då alltså.
 
Det borde den inte göra. Bara gå över alltså. Den borde registrera alla infångare även på väg till sekundära områden. Det är i ofta trångt i passager på bägge håll ☺Men har faktiskt inte provat själv så kan inte säga så mycket...
 
För min del å kan jag tänka några till så hade det varit bra om den hoppade över den första iafl eftersom den bara är till för att träffa laddstationen. Hade inte tänkt på att det finns dom med behov av infångare på väg ut. Men samtidigt så hade du väl behövt ha dubbelt så många infångare, en på varje sida av passagen för att funka åt båda hållen. Samt att dom hade behövt vara rikningsspecifika så att han bara plockade dom som är åt rätt håll för stunden. Annars kommer den ju gå dubbelt så mycket på lina som det faktiskt behövs. Man kanske kunde gjort 3 linor på väg ut till skillnad från 2 linor på väg in?
 
Du kan väl ställa ner längden som den följer kabeln, eller behöver du de 13metrarna på något annat ställe?
 
Nej då jag behöver inte alla 13 och ska faktiskt ställa ner 4 tänkte jag. Jag bara klurade lite i största allmänhet sådär. Även med bara 4 meter så blir det ju 4 m hjulspår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.