Alltså, jag snackar INTÄKTER. Många hus som konverterar till bv har i likhet med mitt haft en kombipanna som körts på el, dvs bv sänker intäkterna för energibolagen. Man har i vissa kommuner som t ex GBG haft en "liberal" anställningspolitik för att hålla den öppna arbetslösheten nere, kommunen har även via allmännyttan subventionerat diverse verksamheter genom att hålla konstlat låga hyror.

Allt detta måste betalas på något sätt och kommunalskattehöjningar är politiskt omöjliga. Då återstår bara kommunala bolag. T ex höjdes gatuparkeringstaxorna kraftigt för ett tag sedan eftersom ägarna till P-garage var oroade över beläggningsgraden med deras höga avgifter. Fanna alltså inget trafikregleringsskäl utan en ren intänktsförstärkning. Inkompetenta spårvagnsupphandlingar, katatrofen Nya Gamla Ullevi, mutor etc etc etc måste också betalas.

Så, vad elförbrukningen KOSTAR är underordnat, det viktiga är att kommunens intäkter hålls, sedan får man hitta på diverse ursäkter. Finns ju alltid miljön att skylla på, om man höjer priserna så skonas miljön och sälarna räddas.
 
Nu har jag pratat med Energimarknadsinspektionen. Och sammanfattningsvis så har de idag igen översyn av hur tariffstrukturen ser ut. Från och med 2012 så räknar man istället ut en total intäkt för den kommande fyraårsperioden och denna måste nätbolagen hålla sig inom. Men det är alltså en total kostnadsmassa. Man lägger sig inte i *hur* bolagen tar in dessa pengar.

Nu ligger det ett lagförslag på riksdagens bord där det ingår en möjlighet att utöva tillsyns över även tariffstrukturen (en fråga som inte diskuterats alls hittills egentligen), men energimarknadsinspektionen verkar vara av åsikten att en effektbaserad taxa är i grunden bra. De säger också att *om* man har en sådan så är det ännu bättre om den också är tidsbaserad, men det är grädde på moset.

Jag fick också en siffra på överföringsdelen av nätbolagen och den har historiskt legat alldeles för högt. Den rörliga kostnaden för överföringsdelen är i stort sett nätförlusterna och dessa ligger på ungefär 10% av de fasta kostnaderna för nätet. Enligt den jag pratade med så har exv. en villakund med elvärme typiskt betalat 50% i rörlig nätavgift, vilket ju är en ganska stor skillnad. Dock så tycker man inte att det räcker för att styra belastningen på nätet, man är tydligen rädd för att vi skall börja producera el lokalt, ladda våra elbilar osv. så man börjar mota Olle i grind redan nu...

Några andra bolag i Stockholmstrakten har tydligen också effekttaxa (fast ett av dem har den då också kopplad till tid, dvs effekttaxan blir 0:- mellan 22:00-07:00), men i de fallen så är det den högsta medeleffekten över tre respektive fem timmar som dimensionerar. Det tycker jag ju är bättre än *en* timme. (Bäst vore ju 420 timmar, för då är vi tillbaka vid en ren energibaserad taxa :)).

Så summa summarum. Du hörde det här först. Snart i en elmätare nära dig! Undrar vad det kostar att säkra upp till 63A, jag menar, kostar det inget extra då skall jag ta mig f-n ha möjligheten! ;)
 
Du åker troligen på att byta mätarskåp till ett större, med arbete ca 10-12 000:- om sedan nätägaren måste byta din servicekabel kommer dom troligen att ta betalt även för det och det kan kosta mååånga tusenlappar.
 
Deta lär ju öppna för en jättemarknad av smarta produkter.. Ladda elbil, köra hyvelverk, vedprocessor, tvättmasking, destillationsapparat m fl batchprocesser går ju utmärkt att göra med den el som kommer från solcellerna på taket, så där lär ju energibolagen gå bet. Ser framför mig kommande rättsprocesser där GE stämmer dig och kräver skadestånd för uteblivet elköp när du byter tak och lägger 100% solceller. Ungefär som när Härryda kommun sålde tomter för 10-15 år sedan och du förband dig att köpa 100% av din uppvärmning från det lokala biobränsleeldade närvärmekraftverket och inte ha någon konkurrerande utrustning som värmepump.

Ser samtidigt framför mig hur Kia Andreasson och Anneli Hulthen står och skriker att alla skall skaffa solceller fast du får betala till elbolagen och GE ändå som om du hade köpt elen. Fast du gör ju en insats för miljön.....
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
elmont skrev:
Du åker troligen på att byta mätarskåp till ett större, med arbete ca 10-12 000:- om sedan nätägaren måste byta din servicekabel kommer dom troligen att ta betalt även för det och det kan kosta mååånga tusenlappar.
Ah, fasen då, tänkte inte på det. ;)

Nåväl, 25A får det bli då iaf, det går i gänga 2. ;) (Servicekabeln är en 35m lång EKKJ 3x10mm²+10mm²).
 
Läst tråden nu och konstaterar att det här blir ju kul när man bor i ett eluppvärmt radhus från -73. Speciellt oxo med surtant i bl.a kommunen som vägrar att man installerar åtgärder (kamin mm).
 
För att kunna styra förbrukningen via de olika taxorna på ett effektivt sätt skulle det krävas en rejäl omstrukturering.

Själv köper jag (som ett privat litet experiment efter att ha dumpat GEABs smartgrid-projekt) sedan den 1 april med elen med timtaxa. (Från GE..).

Dygnsvariationerna ligger fn på 5~25 öre (20~100%), och jag gissar just nu att besparingen kommer att ligga i storleksordningen några hundralappar (~1%) per år.

Anledningen till det klena utbytet är givetvis att nätavgiften, den fasta avgiften, energiskatten och momsen på dessa inte alls påverkas av mina ansträngingar.

Hade man istället gjort samtliga dessa kostnader rörliga och en funktion av samma variabel (tid, spotpris, eller vad man nu önskar) skulle vi kunna uppnå verkliga fördelar för såväl kunder, som nätaägare, producenter, miljö och samhället i stort.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Dygnsvariationerna ligger fn på 5~25 öre (20~100%), och jag gissar just nu att besparingen kommer att ligga i storleksordningen några hundralappar (~1%) per år.

Anledningen till det klena utbytet är givetvis att nätavgiften, den fasta avgiften, energiskatten och momsen på dessa inte alls påverkas av mina ansträngingar.

Hade man istället gjort samtliga dessa kostnader rörliga och en funktion av samma variabel (tid, spotpris, eller vad man nu önskar) skulle vi kunna uppnå verkliga fördelar för såväl kunder, som nätaägare, producenter, miljö och samhället i stort.
Ja, det är ju riktigt. Som det ser ut nu så kan jag ju inte *göra* så mycket med den skarpa effekttaxa man infört. Skall jag sätta effektvakt på tvättmaskinen? Det är ju i stort sett bara när man värmer något med el som en effektvakt kan fungera.

MEN, när jag pratade om den här delen med energimarknadsinspektionen så påpekade de två saker.

För det första så får leverantören typiskt inte igen de här pengarna, eftersom de i sin tur inte köper elen per timme, så i många fall har det blivit en förlustaffär för elbolaget. (Och vi som förstår varför exv. gruppförsäkringar är så mycket billigare, utförandekostnaden är ibland så låg som 1/4-del av vad en vanlig försäkring kostar, vi är ju inte förvånade. Det är hanteringen av den enskilda kunden som kostar pengar.)

För de andra så är det rädda för att signalen skall bli för stark... Om man gör någon reell skillnad på elpriset baserat på tid, så anpassar sig folk faktiskt efter det, och den topp man får när alla slår på diskmaskin/tvättmaskin klockan 10:00 på kvällen blir mycket skarpare än de man exv. får när folk går ur sängen på morgonen. Det här skall vara en effekt man observerat. Man kan ju gissa här att att eftersom el är en ganska prisinelastisk vara, ungefär som bensin så köper vi så mycket som "går åt" oavsett kostnad, så kan den här effekten bli just skarp. Man får ingen mjuk övergång mellan "skiter i det" och "nu tvättar vi på natten". (Jag har inga siffror som kan bevisa att man får den här effekten, men det är en hypotes som jag tror det lönar sig att titta närmare på).

Så, summa summarum, det är min grundade mening att om man skall hålla på med sådana här experiment så måste man ju gå betydligt långsammare fram och arbeta i rätt ända. Att ställa energikrav på exv. belysning och vitvaror är ju en relativt vettig väg att gå, jämfört med att ändra pris och incitamentstrukturerna kraftigt över en natt. Även om det med dessa nya strukturer skulle bli rationellt att byta alla sina förbrukare över en natt, så skulle man ju ändå dra sig för att göra det pga den politiska risken. För vad händer när de ändrar nästa gång? Att man inte längre kan köpa ett "dåligt" kylskåp när det gamla går på tipp är ju ett relativt litet ingrepp i sammanhanget.
 
tommib
Jag dök på denna tråd via paxmans laddboxtråd (som i sig är väldigt intressant) och tyckte att denna förtjänade ett litet lyft.

Har jag förstått det rätt att det är den timmen varje månad som förbrukar mest energi som sätter överföringsavgiften? Det skapar i så fall ett kanska konstigt incitament i och med att alla andra timmar som ligger under inte tillför något extra kostnadsmässigt (förutom elkostnaden, som jag förstod var den mindre delen).

I linje med laddboxtråden och diskussionerna om mätning och effektvakter där skulle man således kunna konstruera en effektvakt som håller reda på det månatliga maxvärdet och hela tiden justerar sig så att man, om man ändå råkat toppa) tar ut så mycket effekt som möjligt till något man tycker är kul. En applikation skulle t.ex. kunna vara att ladda en batteribank för att jämna ut förbrukningen. Eller värma en fet acktank för huset. Det skapar som sagt ett konstigt incitament lite på samma sätt som "three strikes" såtillvida att när du väl en gång passerat gränsen förlorar du inte så mycket på att göra lite till.

Kanske inte riktigt den avsedda effekten...
 
Tja, verkligheten kommer väl ikapp nu när de lagt ner gobigas-projektet. En nedskrivning på 850 miljoner svider...
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Tja, verkligheten kommer väl ikapp nu när de lagt ner gobigas-projektet. En nedskrivning på 850 miljoner svider...
Varför ska GE vara sämre än storebror Vattenfall. Pengar är ju, till skillnad från fossila bränslen, en oändlig resurs, skulle pungarna ändå synas tunna kan man väl bara "justera" upp intäkterna lite. Är ju ändå av göteborgare, från göteborgare, till göteborgare, pengarna bara vänder runt i en oändlig cirkelrutt.
 
S Slugge skrev:
Är ju ändå av göteborgare, från göteborgare, till göteborgare, pengarna bara vänder runt i en oändlig cirkelrutt.
Nåja, lite pengar försvinner väl på vägen.
Till staten, skatter, till Kina, Volvo Cars, till...
 
Den här tråden är ett antal år gammal, och GBG energi har inte längre kvar någon effekttaxa.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Den här tråden är ett antal år gammal, och GBG energi har inte längre kvar någon effekttaxa.
Fel! Peter. Maxtimeffekttaxan lever i allra högsta grad, säkert därför @tommib aktualiserade denna tråd igen. Frågan är nu bara om det införts på fler ställen sen sist?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nåja, lite pengar försvinner väl på vägen.
Till staten, skatter, till Kina, Volvo Cars, till...
Så länge det finns träd är det väl baravatt trycka nya, annars får vi börja fundera på någon digital lösning. :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.