erikssonjorgen skrev:
Från ImperiHomes FAQ:

Vera does not store sensor values history. However, there is a great free vera plugin called DataMine that handles that for you.

If you install the DataMine plugin and configure it properly to store your sensor values, ImperiHome will detect it and generate proper charts.
Får modifiera mitt svar lite.
Jag inser såklart att om man vill ha grafer måste man givetvis ha datamine, men vad jag är ute efter är "just nu värdet" som northq-pluggen visar, det är ju bara att hämta via device id:t.
Det gör jag själv i min egna androidapp
 
Redigerat:
Clabbefix skrev:
Nej det har inte hänt. Du har ju rätt i att det finns en liten risk för att det kan bli så. Jag får titta på det till helgen...
Innan jag slutade med datamine hade jag en sticka som var partitionerad är i två delar. En för Vera och en för DM. Det kan vara ett tips. Jag misstänkte dock DM för att göra min lilla Vera ostabil och tog därför bort den. Jag tog även bort usb-hubben och kan därför inte svära på vad som gjorde att Veran nu känns mycket stabilare. Jag loggar det jag vill logga till thingspeak.com numera.

https://thingspeak.com/channels/8985#publicview
 
Redigerat:
  • Gilla
pb76
  • Laddar…
Har en fråga ang. Fibaro smoke sensor.
Är det nån som har testat den aktivt?

Jag provade och tända på ett papper och släckte det så det var rätt ordentligt med rök, men det tog en bra tid innan den reagerade säkert 2 min, trots röken omslöt den.

Första gången jag gjorde testet reagerade den knappt alls jag lossade på den och plockade ner den.
Då när jag tog ner den och den kom ur rökridån larmade den .:confused:

Nu när jag testade den en tredje gång larmade den inte alls av röken däremot 10min senare efter det att jag hade vädrat så började den tjuta.
Känns ju inte stabilt att lita på den :(

Har en HC2 och kört med default inställningar på smoke sensorn.
tredje testet gick jag in och ändrade sensorn till Level 1 på sensitivity.
Är det nåt jag missat eller skall man reklamera den?
 
Alla optiska, som Fibaros röksensor är, har ett inneboende fel i sig i att den enbart regarer på vissa optiska "fenomen". Alltså de sniffar inte till sig röken, utan belyser luften med ljus och ser vad som reflekteras tillbaka.... Och det är inte så lätt som det låter ;-)
 
BjF skrev:
Får modifiera mitt svar lite.
Jag inser såklart att om man vill ha grafer måste man givetvis ha datamine, men vad jag är ute efter är "just nu värdet" som northq-pluggen visar, det är ju bara att hämta via device id:t.
Det gör jag själv i min egna androidapp
För att få "just nu värdet" behöver NorthQ vara ansluten till en extern strömkälla. Batteri är inte en långvarig lösning. Låt oss börja där. Är den det? Du måste nämligen ha en rätt så kort uppdateringstid.
/J
 
erikssonjorgen skrev:
För att få "just nu värdet" behöver NorthQ vara ansluten till en extern strömkälla. Batteri är inte en långvarig lösning. Låt oss börja där. Är den det? Du måste nämligen ha en rätt så kort uppdateringstid.
/J
Jepp, matar den med en 230-3V trafo.
Wakeup och poll är satta till 30 sek eller nåt .

Men problemet är ju att enheten inte listas imperihome öht.
 
Redigerat:
Eftersom jag just nu är rejält besviken på Fibaro, dom vägrar att ens besvara mina email om direkta buggar i deras kod - inte en enda reaktion, och inte från Gröna Hus heller för den delen - så vägrar jag att köpa något mera Fibaro. Fibaro måste lära sig att rätta det som är fel först, sedan kan de utveckla nya saker/program. Gör om och gör rätt!

Från ett support perspektiv så gäller helt klart att Fibaro är massivt sämre än till och med Vera - hur nu det ens är möjligt. Faktum är att Telldus, som har en dålig teknik, har överlägsen support. Men alla tre är exakt lika dåliga på att rätta sin kod.
 
Lägg in buggarna direkt i deras buggtracker
 
CrazyFin skrev:
Yepp, du har rätt nu när jag tänker efter. "Rumsreglerna" som heter "LK Trådlös Rumsreglering Cq" kallas ju också för "Rumstermostat" i faktabladet:

[länk]

Om man nu bara kunde hitta Z-wave-styrda ventiler som passar till detta system så vore det underbart! :wow:

Hittade du eller någon annan en lösning?
 
gimmok skrev:
Hittade du eller någon annan en lösning?
Borde ju gå å få till något me vanliga ventiler + HEKs arudino relä. Om jag inte e ute å cyklar
så skall man ju kunna koppla in flera relä till en Arduino.. Så det lär ju inte bli så jätte dyrt, om
man redan har ventilerna..
 
dhanjel skrev:
Lägg in buggarna direkt i deras buggtracker
Visst, jag hittade en av mina buggar - någon annan har reggat den i början av 2013 (dvs flera versioner innan nuvarande) - buggen är bara klassad som feature trots att det är en rejäl bugg. Och framförallt INGEN planerad lösning. Det är inte att ta hand om kunden det inte.
 
Bamsefar skrev:
Visst, jag hittade en av mina buggar - någon annan har reggat den i början av 2013 (dvs flera versioner innan nuvarande) - buggen är bara klassad som feature trots att det är en rejäl bugg. Och framförallt INGEN planerad lösning. Det är inte att ta hand om kunden det inte.
Vad är det för buggar du hittat?
 
Bamsefar skrev:
Eftersom jag just nu är rejält besviken på Fibaro, dom vägrar att ens besvara mina email om direkta buggar i deras kod - inte en enda reaktion, och inte från Gröna Hus heller för den delen - så vägrar jag att köpa något mera Fibaro. Fibaro måste lära sig att rätta det som är fel först, sedan kan de utveckla nya saker/program. Gör om och gör rätt!

Från ett support perspektiv så gäller helt klart att Fibaro är massivt sämre än till och med Vera - hur nu det ens är möjligt. Faktum är att Telldus, som har en dålig teknik, har överlägsen support. Men alla tre är exakt lika dåliga på att rätta sin kod.
Vad tycker du är bristerna med Telldus? Förutom att det är inte Z-Wave.
 
KumlaEkeby skrev:
Vad är det för buggar du hittat?
Det berör hanteringen kring devices. Främst 3e parts som inte stöds fullt ut, eller inte går att programmera (känt fel sedan början av 2013, och sedan dess har Fibaro släppt en hel hög med varianter av firmware så varför inte fixa felet?).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.