peternicklas
Arviking skrev:
Har försökt hitta något i installationsmanualen, den som man kan ladda ner, om detta med max 25m utan kontakt med slinga som jag tyckt mig läst om här på ngt ställe. Vad innebär det. Om jag har en långsmal tomt, låt oss säga 50x12m, och den försöker gå "längs" långsidan, stannar den då efter 25m och larmar att den är utanför området eller har jag fattat fel?
Detta gäller t.ex. på en tomt som är 50*50 m. Slingan ligger ju runt om.
 
Arviking skrev:
Har försökt hitta något i installationsmanualen, den som man kan ladda ner, om detta med max 25m utan kontakt med slinga som jag tyckt mig läst om här på ngt ställe. Vad innebär det. Om jag har en långsmal tomt, låt oss säga 50x12m, och den försöker gå "längs" långsidan, stannar den då efter 25m och larmar att den är utanför området eller har jag fattat fel?
Det jag tror du menar fungerar så här.
Klipparen får aldrig vara längre än 25m ifrån slingan. Slingan går ju runt hela tomten.
Har du 50x12 så är den ju 6m som längst ifrån slingan (när den befinner sig i mitten på området).

Går den således efter långsidan så har den ju slingan bredvid sig hela tiden.

Vet inte om det är flummigt beskrivet men hoppas du förstår vad jag menar.

Edit:
Återigen lite sen. ;)
 
Aha, tack för svaren. Då var det ju ett mindre problem :)
 
Min Landy far runt på sin lånade bana av brossan Indy (indego) och jag e imponerad. Klipper problemfritt och resultatet ser mycket bra ut, Skulle bara velat ha larm, för att få topp poäng. den klipper snabbare än jag trott.
 
Jo, det är rätt så kul att se skillnaden, grannens HQ 220 kryper fram och när den kommer fram till slingan så stannar den, verkar tänka en stund, sen vänder om, och kryper vidare sakta, Droiden studsar mot slingan och har hunnit långt bort innnan HQ funderat färdigt ;)
( OBS! ingen HQ bashing, jag vet att de är bra, och grannen är helnöjd, jag bara säger vad jag ser. )
 
peternicklas
spånskiva skrev:
Jo, det är rätt så kul att se skillnaden, grannens HQ 220 kryper fram och när den kommer fram till slingan så stannar den, verkar tänka en stund, sen vänder om, och kryper vidare sakta, Droiden studsar mot slingan och har hunnit långt bort innnan HQ funderat färdigt ;)
( OBS! ingen HQ bashing, jag vet att de är bra, och grannen är helnöjd, jag bara säger vad jag ser. )
HQ 220 är ju ingen ny maskin. När den kom så var den säkert snabb. Idag är den rätt så stenålders.
 
peternicklas
MeanMike skrev:
Min Landy far runt på sin lånade bana av brossan Indy (indego) och jag e imponerad. Klipper problemfritt och resultatet ser mycket bra ut, Skulle bara velat ha larm, för att få topp poäng. den klipper snabbare än jag trott.
Ja, där ser du. Detta har vi sagt hela tiden:rolleyes:. Nu när barnsjukdommarna har försvunnit så är det en riktigt bra klippare för normalstora tomter. Att det sedan klipper på väg hem är bara +++.
 
  • Gilla
Jojoro10
  • Laddar…
Hmm, börjar bli skeptisk ang klipp på väg hem.

Trycker jag manuellt på kör hem så klipper den utmed slingan hela vägen. Under automatisk drift klipper den inte på väg hem, utan följer bara slingan till laddstationen.
 
Hej, efter att observerat tråden en längre tid så slog jag till på tipset om pickyhabit i helgen. Återstår att se vad som dyker upp, hoppas det blir innan påsk så man kan testa i helgen.
Nån som vet om man kan få hjulen utbytta gratis om det skulle vara den gamla modellen som levereras. Hela min tomt lutar så det hade nog inte skadat med piggdäcken.

Mvh Fredrik
 
depalma skrev:
Hmm, börjar bli skeptisk ang klipp på väg hem.

Trycker jag manuellt på kör hem så klipper den utmed slingan hela vägen. Under automatisk drift klipper den inte på väg hem, utan följer bara slingan till laddstationen.
Det är ju exakt så den skulle fungera efter uppdateringen.

klipp på vägen hem när man trycker manuell hemgång.
 
"KlippHem" funktionen kanske inte e så strålande.....
Om jag sticker på semester eller som jag ska använda den till mitt fritidshus så står jag ju inte ute på gräsmattan och klipper "hem". Jag e ju troligen inte ens där....
Och om jag vill klippa kanter så får man "jaga" iväg den helst till rätt ställe och trycka "hem".
Hur tänkte man där?
Min Indego kan jag ställa att den klipper varje/varannan/osv på vägen ut. Det tycker jag är ett aldeles utmärkt sätt. Då kör den dessutom hela rundan. Den funktionen borde kopieras tycker jag.
 
Håller med, vill ju inte vakta klipparen och manuellt säga till att den ska klippa kanterna. Har du dessutom kört den manuellt "hem" så väntar den ju på nästa manuella kommando. Dvs jag måste starta klippning manuellt också. Annars väntar den ett tag för att sedan stänga av sig, trots att man har klippschema inprogramerat.

Är väl egentligen enda funktionen jag är missnöjd med än så länge. För övrigt funkar det klockrent!
 
peternicklas
Är det någon som säkert vet att den inte klipper vid egen hemgång?
Min gör det nämligen!
 
Ok, något man kan ställa in kanske? Jag är 100% säker att min inte har igång klippningen vid automatisk hemgång.
 
Min klipper vid hemgång. Men det kanske e skillnad på att gå hem för o ladda eller att gå hem för att tidsfönstret e slut.
Jag menar, e tidsfönstret slut så kan den ju klippa hemmåt.
Men om laddningen snart e slut så "sparar" den på batteriet för att inte fastna ute.
ja jag vet inte tyvärr.
Men man ska ju ha en djäkla tur om den startat hemfärden precis bakom laddaren för att få hela linan klippt.........:x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.