Jag har alltså ingen som helst aning över hur de fungerar i praktiken, men med nuvarande system (kombipanna Nibe från 97 och Janfire pelletsbrännare) har jag sotat 1 gång i veckan och då är det ett riktigt himpaimpa system.

Gör man en snabb sökning får man t ex upp http://smartson.se/test/hem-tradgard/hem-hushall/Guide_-_10_pelletspannor.html och där kan man ju läsa på var och varannan att de t o m vissa av de endast behöver tillsyn 1 gång om året?
 
Sen angående min hyresgäst, kan han bara hålla det han snackar om, så är det bara till att tacka och ta emot. När jag var uppe nu i helgen så snacka han gång på gång om hur bra jag gjorde allting osv för han hade ju jobbat på bygge i 40 år och blala bllal osv osv :)

En trevlig prick helt enkelt :)
 
Jag sotade i bästa fall var 14 dag på vintern i en eryl dubbelpanna utan acctankar
Oftast så ringde hyresgästerna och klagade på att det var kallt ;) då var det aska upp till ovankant på brännaren...
En riktig panna och acctankar så funkar det nog hur bra som helst, gör en sväng förbi varje vecka och kolla till allt bara om du har möjlighet.

Vi stod också och vägde mellan pump och pellets men våra anläggning kostade kanske 20000:- mot 150000:- så valet var inte svårt.
Skulle nog göra samma val idag trots alla missar med pelletsen :)
 
RoTe
Pellets är ok i en riktig panna, typ ETA.
 
Det tar tid att renovera, på sistone så jobbar jag fulltid (mån - fre 07-16, hemifrån 06 - ibland 17), renoverat var lördag (kör hemifrån 05:30 och hemma runt 19 - 20) och sen ledig söndagarna :) Men det går framåt och här kommer en uppdatering på hur det ser ut än så länge :)

HALLEN/ENTRE

hall_mot_dorr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hall_mot_toa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hall_vagg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


KÖKET

kok_fonster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kok_hall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kok_sovrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kok_vrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SOVRUM
sovrum_fonster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sovrum_kok.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


TOALETT
toa__mot_hall2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
toa_fonster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
toa_tvattmaskin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VARDAGSRUM
vrum_fonster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vrum_kok.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vrum_yttervagg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som gjorts är ALLTING utrivet, dvs. uppriktat och nytt bjälklag med spånplatta, uppriktat och nytt mellanbjälklag med dubbelgips, ny vägg invändigt (uppriktad) 70 stomme, diffusionöppet och isolerat (osb+gips), lägenhetsavskiljande väggar (dubbel 70 stomme, ljudskenor och fullisolerat). Komplett ny el och komplett ny vvs.

Så snart(?) är alltså åtminstone en av lägenheterna klara :)
 
  • vrum_kok_ute.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Uppdatering kring pellets:

När det gäller pelletsen så har jag sotat ur pannan en gång i veckan (när jag ändå varit där) samt fört noggrann statistik över förbrukningen. Än så länge så går det ungefär 1 - 2 säckar pellets om dagen, och enligt specifikationerna så motsvarar ungefär 1 säck 80 kwh och då har jag en verkningsgrad på pannan på kanske max 80% enligt rörläggaren, dvs. min "egentliga" förbrukning bör alltså ligga på omkring 3000 kwh / månad vilket alltså ger en årsförbrukning på 36,000 i värme (halva huset står i princip helt oisolerat).

Och enligt EON så har jag haft en ungefärlig "vanlig" elförbrukning på omkring 300 - 400 kwh / månad, vilket alltså ger ungefär 4800 kwh i el.

Totalt alltså omkring 40.000 kwh.

Siffror jag kan använda mig av i en kalkyl för att se utifall det är bergvärme eller pellets som är lönsamt för min del :)
 
Bra att du uppdaterar oss, tänkte skriva å fråga hur det gick förra veckan men glömde det.
Bra jobbat! Ren och snyggt också!
Har du beställt fönster?
 
Nej, jag har inte beställt fönster ännu. Det har visat sig vara en halv vetenskap, har tagit in en massa offerter och det som är mest intressanta har en leveranstid på omkring 2 veckor vilket gör att det är rätt lugnt.

På den tiden hinner jag ju både ge mig på badrummet och börja måla, samt sätta igen de gamla dörren (som just nu är inne i badrummet). Har ju tänkt tilläggsisolera och göra ny fasad utvändigt, men fram tills dess (för att det ska passa in) så har jag tänkt sätta utvändig minerit så det ser något sånär likadant ut.
 
Men en sak är säker, det blir iaf PVC de priserna är oslagbara :)
 
Inte funderat på att åka över till Polen och köpa där själv?
Kan rekommendera Menta fönster om du ska beställa i sverige,
 
fonster1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fonster2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick bilder från fönsterfabriken idag, nu ska de bara packas och skickas iväg. Ser bra ut :)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
20140607_080952.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Före och fult!
 
Redigerat:
20140607_100613.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få en hel smyg har jag använt mig av 21 mm plyfa mellan den nya innerväggen, plankstommen och den utvändiga väggen. Hade först tänkt ha formplyfa men det hade de inte hemma, därför fick de bli vanlig plyfa som jag klädde med papp. Lika bra(?), men billigare :)
 
Redigerat:
20140607_151714.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lasern fick komma väl till pass när man ska få ut rätt linje mellan de båda rummen. Den röda linjen syns klart och tydligt på bilden :)
 
Redigerat:
20140607_152144.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I bakgrunden kan man se grannhuset och hur mina nya flaggfönster passar rätt bra in med de gamla. Var ett tag lite orolig över tjockleken på spröjsen men det blev rätt bra till slut d^_^b
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.