Möjligt. Det är å andra sidan märkligt att lägga in i ett supplement att om du inte gör på ett visst sätt så låser du fast dörren i väggen. Och att sen ta betalt för att berätta hur man kommer ur situationen.
- Även om det strikt juridiskt är så att de anvisat att man ska anlita en fackman, så är det en fråga om ansvarstagande eller ej. Och jag tycker Yale skriker om badwill i sitt agerande.

Jag tror förresten det står på varenda taklampa man köper att den endast får installeras av fackman. Men så ser ju verkligheten inte ut.
 
bjogul skrev:
Möjligt. Det är å andra sidan märkligt att lägga in i ett supplement att om du inte gör på ett visst sätt så låser du fast dörren i väggen. Och att sen ta betalt för att berätta hur man kommer ur situationen.
- Även om det strikt juridiskt är så att de anvisat att man ska anlita en fackman, så är det en fråga om ansvarstagande eller ej. Och jag tycker Yale skriker om badwill i sitt agerande.

Jag tror förresten det står på varenda taklampa man köper att den endast får installeras av fackman. Men så ser ju verkligheten inte ut.

Med många lås så behöver man vända på en kolv/hasp och gör man inte det så kan dom gå i baklås. Ett råd är att ALLTID läsa alla instruktioner flera gånger innan man sätter igång, har själv fått ett eltryckeslås att gå i baklås när jag gjorde en specialare på jobbet. jag hade tur att jag kunde lösa det. Det är aldrig bara att smacka i ett lås.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
ibland när jag öppnar dörren så åker låskolven ut så jag måste dra ner handtaget för att stänga dörren
fler som har det problemet?
 
Jo, upplever också det problemet, samt att "spärrkolven" är nog så känslig, det räcker att den bara nosar på slutblecket så skjuter hakregeln ut.

Extra underhållande när besökare, ovetandes om detta, är helt övertygade om att det går att smälla igen ett hakregellås med regeln ute, bara man verkligen har viljan och tar i ordentligt.... :banghead:


Inbillar mig att problemet blivit värre och värre (grundproblemet, inte det sistnämnda), får se om det snart sitter ett Connect 2002 där istället :p
 
V1K1NG skrev:
ibland när jag öppnar dörren så åker låskolven ut så jag måste dra ner handtaget för att stänga dörren
fler som har det problemet?
ImageUploadedByTapatalk1395419926.630526.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det händer i princip varje dag. Otroligt irriterande och jag vet inte hur jag ska bli av med problemet.
 
nejo skrev:
Kan ju vara bra för andra som går i tankarna att köpa detta lås att det kostar 39 kronor att ringa Yales kundtjänst. Även om 39 kr i förhållande till priset på Doorman är lite, är principen att ta betalt för support enligt mig helt bisarr.
Liten summering av turerna kring mitt Yale Doorman-lås:

Köpte ett Doorman på Hornbach, monterade det, dörren låstes och gick sedan ej upp.

Åkte till Hornbach som rekommenderade mig att ringa Assas Helpdesk, vilket jag gjorde dagen därpå.

Fick som svar att de inte ger support för Yales produkter och blev rekommenderad att ringa Yales egen support.

Ringde dit, men när de sa att det skulle kosta 39kr att ringa så avbröt jag samtalet.

Begav mig åter till Hornbach, som sa att de skulle se till så att någon på Yale/Assa ringe upp mig, dagen efter fick jag ett samtal från Hornbach där jag fick ett nummer till en låsfirma som skulle ha serviceavtal med Yale och som skulle kunna komma och fixa det.

Ringde låsföretaget som var helt ointresserade av att komma och titta på låset (trots att de enligt Yales hemsida är en servicepartner).

Blev tillslut trött på allt och gav med mig och försökte ringa Yales kundtjänst, men efter att ha slagit "1" för att acceptera kostnaden går rösten i luren bara i en loop.

Mailade både Assa och Yale och frågade hur de tänkte när de först vill ha betalt för att man ska ringa supporten, och när man väl accepterar kostnaden kan man inte ens komma fram. Assa svarade dagen efter att de inte hade något med Yale att göra trots att de ingår i samma koncern ("I Sverige representeras Yale av ASSA AB" - Yales hemsida)
, jag har dock fortfarande inte fått svar från Yale, och det har snart gått en månad.

Begav mig åter till Hornbach där de hjälpte mig att få tag på någon annan att ringa. Ringde det andra företaget dagen efter, och de skickade en låssmed samma förmiddag.

Dessvärre var det jag som fick stå för kostnaden, då jag monterat blecket några mm för högt så haspen gick in i ett av hålen. (Annars en bra installation enligt låssmeden).

Låset i sig gillar jag, jättesmidigt att använda. Men är rädd för att det ska gå sönder eller behöva support på något sätt.
 
oj, är det så känsligt på några mm? När du säger några, hur mån ga menar du då?
 
Är det någon som vet om Yale Doorman är Z-wave kompatibel?
 
deniel skrev:
Ni som har denna, kan man ställa in så man måste ha både bricka och kod för att komma in eller är det antingen eller? Sedan undrar jag om det är någon som vet vilken RFID teknik de använder sig av på brickorna, typ EM 4102 eller liknande.
Du kan ställa in så att du både behöver taggen och slå en kod för att låsa upp
 
Müssli skrev:
[bild]
Det händer i princip varje dag. Otroligt irriterande och jag vet inte hur jag ska bli av med problemet.
Hur gamla är era lås? Är det V2?
 
Ni vet väl att det är ASSA:s låskista här hos oss, det är bara elektroniken dvs ytter och inner delen som kommer från Yale och det lär ha funnits i många år i Korea.
En nära släktning har haft doorman på jobbet i snart 2år utan problem och inte behövt byta batterier ännu!
 
får mina Verisure delar nästa vecka
så vi får se hur den funkar

kommer att ha delar över om någon vill köpa
1 x mottagare + 2x fjärr och 2 x tag
1000:- för allt
bara 1st fjärr i butiken kostar ca. 600:-
 
Monterade mitt doormanlås V2 igår med gott resultat. Allt funkar bra. Koder och brickor är programmerade och dotter hoppar jämfota för hur cool hon tycker det är.

Det ända jag har att anmärka på är att det låter en del när man öppnar och stänger. Man hör hur den nedre "dubbel-tappen" fjädrar ut när man öppnar och när man stänger så knäpper det till. Jag vet inte om detta är för att det är nytt eller om det helt enkelt låter så för alla. Känns inte som man kan smyga in fyra på natten längre utan att frugan vaknar :)

Låter era lås när ni öppnar och stänger?
 
Mina låter också mycket. Precis som du beskriver.
//D
 
Köpte mig ett yale doorman V2 idag.......ska jag lämna tillbaka det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.