Hej för att göra en lång historia kort så köpte jag en tomt för ca 2 år sedan fick då höra att jag hade en kanon granne vilket kändes riktigt bra men jag hade hört fel. Han är en av de värsta man kan tänka sig har jag fått höra efteråt vilket stämmer "suck" sedan starten så har han hundar som springer fritt Å bajsar å pissar på altanen bilen mm. Han har en riktigt bra stereo... Utomhus vilket han utnyttjar friskt ca 5 dagar i veckan å spelar så högt det går tillomed så högt att det bara skorrar i högtalarna och någon regel om tider finns inte han kan ha stereon på vi 2 på natten även fast festen fortsatt inomhus. Efter en lyckad fest en kväll som han hade så insåg jag att jag hade hans hushållsavfall på hela min tomt. Jag bad honom då att ta bort sina sopor men inget händer efter 3 dagar ytterligare så blir jag arg å skickar ett sms till honom han tar då bort så mycket som får plats i en hand. Insåg att jag själv fick bita i det sura äpplet och plocka bort allt själv vilket tog ca 5timmar och blev en överfylld 125liters sopsäck. Nu har jag tänkt sätta upp staket på tomtgränsen men inser att 1tomtgränspinne saknas och ju mer jag mäter så inser jag att min granne tagit bort den och bygg parkering där den skulle ha stått. När jag frågar honom så säger han att det aldrig funnits någon. Då säger jag att jag får ta ut lantmäteriet och sätta dit en ny å då blir han sur å säger att han inte vill ha en tomtpinne på sin uppfart? Hur han nu vet att den hamnar där om den aldrig funnits? Inser nu att han precis tagit ner en massa av mina träd och byggt en parkeringsplats på minst 40kvm på min tomt.
Tips på hur man går tillväga!
 
  • Arg
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
En första grej är ju att ta dit Lantmäteriet för att verkligen få svart på vitt var tomtgränsen går. Därefter får du se vad nästa åtgärd blir beroende på hur stort ett eventuellt intrång är.
 
Ansökan är inskickad till lantmäteriet men dom har tyvärr långa väntetider men är rätt säker på att det handlar om ca 5-7 meter in på min tomt :(
 
  • Arg
Harrison
  • Laddar…
Krilleman
Gör inget först du får ett korrekt svar från lantmäteriet.

Och när du har "svart på vitt" ber du han snällt flytta på sin uppfart, för du ska anlägga gräsmatta på din egen tomt!
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
När svaret från lantmäteriet kommer och du ser om de överensstämmer med din åsikt så
är det bara att visa dokumentet för motparten
 
krilleman_215 skrev:
Och när du har "svart på vitt" ber du han snällt flytta på sin uppfart, för du ska anlägga gräsmatta på din egen tomt!
...eller återställa de fullvuxna(?) träden som tydligen har stått där. Det är dyrt att plantera fullvuxna träd.
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Sanning!

Men fortfarande är det viktigaste här att vänta på lantmäteriet!
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Mer lite tur är grannen mera klantarsle än skitstövel och då kanske situationen är hanterbar utan att man behöver offra grannsämjan. Jag hade ringt på hos grannen och förklarat att grannsämjan inte fungerar särskilt bra i dagsläget och att ni vill ha ett möte om saken. På mötet skulle jag ha förklarat problemen utifrån det egna perspektivet. Typ;
* Jag tycker att det är otrevligt med lösspringande hundar, och hundskit på tomten.
* Jag blir störd av hög musik, och särskilt sent på natten.
* Jag är osäker på var min tomtgräns går och därför kallat hit lantmäteriet för att kolla upp saken.
Därefter kommer man överens om vilka gemensamma förh¨llningsregler som ska gälla (skriftligt) och följer upp hur det funkar. Kom ihåg att ge grannen positiv feedback om det funkar bra.

Funkar det inte så får man väl ta till otrevligare metoder, jag tror en sån här eskaleringsordning skulle kunna funka. Givetvis hela tiden förklarat för grannen med att målet är att få till en fungerande grannsämja.

1) Dokumentera allt som händer genom hela processen
2) Icke-konfrontativa samtalet, komma över ens om regler (samtalet ovan)
3) Möte med auktoritet som förklarar reglerna för grannen (polis, kommunen)
4) Formella anmälningar (polis vid fest och lösa djur, kommunen angående annat, stämning angående intrång och skador)
5) Ge upp och flytta.
 
  • Gilla
Harrison och 6 till
  • Laddar…
Tack för alla svar än så länge :) har kollat posten idag och fått svar att ärendet handläggs hos lantmäteriet ev kontroll mätning redan efter påsk. Om allt går som det ska. Har filmat resterande av tomten med tomtpinnear och träd som han ev kommer försöka ta bort innan dom kommer då han vet att jag kontaktat lantmäteriet. Tack pelpet för ett bra svar :) är redan i konflikt med honom och han är hotfull av sig så om alternativ nr 5 väl kommer så ska jag ha gjort allt jag kan innan dess. Har ju som sagt hittat mitt dröm ställe så vill inte flytta pga honom.
 
Ett alternativ kan vara att ta in lantmäteriet för att fastställa tomtgränserna och bekräfta att grannen både sågat ner träd på er tomt och anlagt en uppfart på er mark. Kan ni leva med det så kan ni meddela grannen att så länge han uppträder exemplariskt så kan ni ha överseende med det men fortsätter problemen så får han flytta sin uppfart och ni kommer att kräva att han ska stå för kostnaden att återställa nersågade träd.
 
  • Gilla
bling och 1 till
  • Laddar…
Mmm vill inte vara ovän med någon speciellt en granne har tänkt samma tanke att se mycket genom fingrarna men har många fler hållhakar på honom än det jag nämnt och är bredd på att ge med mig lite av tomten pga hans uppfart men som han beter sig så känns det som om hårt mot hårt är ända alternativet tyvärr :/ väntar på resultatet av mätningen så får jag se hur han reagerar då.
 
Det är ingen hållhake att låta udda vara jämnt och låta honom ha sin uppfart, tvärtom är det att visa att han "vunnit" och bara kan fortsätta ta för sig. Nej, något måste man ha i utbyte på en gång isåfall.
 
  • Gilla
kattlucka och 9 till
  • Laddar…
Hmm...nu vet jag inte om det är olika över landets kommuner, men här ringer man smidigast Kart&mät hos kommunen, och ber dem komma och markera tomtgränserna "eftersom jag ska söka bygglov för garage och vill vara säker på gränserna". De kommer som ett skott och du får papper på det. Lantmäteriet är en dyr och långsam omväg....
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 4 till
  • Laddar…
Fanns tyvärr inte i min kommun som jag förstod det. Är så säker på min tomtgräns med marginal på typ 10cm men vill ha det bindande så jag har mitt på det torra. :)
 
Lantmäteriet mäter med en noggrannhet på +- 25 mm.

Men du har ytterligare ett alternativ:
När tomtgränsen väl är fastställd kan du ställa grannen inför ett val:
Antingen hålla sig på sin sida av gränsen (och ev. återställa vad han förstört) (varför är det alltid en han i dessa sammanhang?),
eller erbjuda honom att få köpa den markremsa han har ockuperat, ifall du inte vill ha den kvar själv.
Och då naturligtvis också stå för alla fastighetsbildningskostnader.
Lantmäteriet är väl inte direkt kända för att vara billiga?
 
  • Gilla
jobbigt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.