peternicklas skrev:
På väldigt många nya bilmärken kostar det mellan 15 - 25000:- att eftermontera en dragkrok. Kanske bara 5000:- om det görs från fabrik. De måste in och programera om CAN bussen samt att det kräver speciella kabelsatser.
Där ser man, de e´väl den där inflationen....
Annat var det på 60-talet. Då slängde man själv på en dragkrok på sin Volo PV eller Amazon och det kostade ett par 1000-lappar inkl. reg. besiktning.

Nä, skämt åsido.
Ett dagsfärskt pris på montering av "dold" dragkrok (ca 2.000:- dyrare än fast) att monteras på en Volvo C70 mod. 2011. 11.127:- hos Bilia. så Remne´s pris ligger på nivån. :eek:

Man skall kanske inte se det enbart som en kostnad, Som peternicklas skrev så kan draget vara avgörande när du säljer bilen.
 
Vissa bilmodeller är dyra att eftermontera drag. T.ex vw caddy kräver både en dyr kabelhärva och utbytt stomme till stötfångaren.
 
peternicklas skrev:
På väldigt många nya bilmärken kostar det mellan 15 - 25000:- att eftermontera en dragkrok. Kanske bara 5000:- om det görs från fabrik. De måste in och programera om CAN bussen samt att det kräver speciella kabelsatser.
Ska man köpa en nyare bil idag så kan det vara avgörande om det finns dragkrok eller ej om man måste ha detta.

[länk]
På fabrik monteras det ju inga dragkrokar, inte ens på nya bilar. Det görs av återförsäljaren.
 
Jag pysslar ofta med något projekt hemma, men är långt från proffsbyggare. För mig ser det ut så här:
Två större kombibilar med dragkrok och takrails (en till mig, en till flickvännen), en pickup med dragkrok, en sliten och gammal flakkärra för skrotkörningar, en hygglig och frisk kapellkärra för diverse "fintransporter".

En kombi med krok, lastbågar och öppen släpkärra känns som ett absolut minimum om man har ett gammalt hus att pyssla med.

Jag försöker dessutom ligga på lite virkeslager så de mest gångbara dimensionerna alltid finns hemma, sedan kan jag klyva upp andra dimensioner när jag inte behöver så stora kvantiteter. Då slipper man många panikutryckningar till brädgården.
 
Det första jag gjorde när vi fick reda på att vi vunnit budgivningen var att åka och köpa släp. Dragkrok har jag alltid haft på mina bilar. Det blev ett Majava släp på 3.20 och 1.50 brett med kåpa. Den bästa investeringen hittills. Kommer tom faktiskt före Makita sänksågen... :)

Som några tidigare sagt så har man bara uppställningsplats på tomten för släpet så är det oumbärligt för både hämtning, mellanförvaring och transport.
 
Haba_tsutt skrev:
Det första jag gjorde när vi fick reda på att vi vunnit budgivningen var att åka och köpa släp. Dragkrok har jag alltid haft på mina bilar. Det blev ett Majava släp på 3.20 och 1.50 brett med kåpa. Den bästa investeringen hittills. Kommer tom faktiskt före Makita sänksågen... :)

Som några tidigare sagt så har man bara uppställningsplats på tomten för släpet så är det oumbärligt för både hämtning, mellanförvaring och transport.
Detta är dock inte konstigt du köpte ju inte en festtool sänksåg! Själv har jag kombi med dragkrok. 100 meter till släputhyrning( dyrt att hyra) svärfar har släpa med skåp dock 3 mil bort samt att man baras kan låna den speciella dagar så det är inte så mycket nytta med. Sedan har morbror åkerifirma. 1,5 km bort detta gör att både lilla och stora l90 hjullastarna används flitigt dock mest till bortforsling. Ska jag ha hem material från brädgården används hans flakbil. Om det är riktigt stort kan man be honom köra hem det med lastbilen. Och är det mycket som ska slängas är det bara att be honom ställa hit en container...
 
Redigerat:
Haba_tsutt skrev:
Som några tidigare sagt så har man bara uppställningsplats på tomten för släpet så är det oumbärligt för både hämtning, mellanförvaring och transport.
För de som har ont om plats: Carrymate - ihopfällbart släp.

Ja, jag vill också ha ett.
 
roland53 skrev:
Vilka "dom". Verkar vara ett överpris. :(
Har du tagit in pris från mer än ett ställe?
(märkesverkstäder är nog inte rätt ställe om man vill ha vettiga priser)
Har kollat 2 lokala "obundna" verkstäder och båda har nekat att göra jobbet pga av omprogrameringen som peternicklas va inne på...så man får vackert vända upp mot märkesverstäderna ibland....
 
pelpet skrev:
För de som har ont om plats: Carrymate - ihopfällbart släp.

Ja, jag vill också ha ett.
Jag också fan vad fräckt! Har du någon aning om pris? Orkadeinte läsa ;)
 
Stefan N skrev:
På fabrik monteras det ju inga dragkrokar, inte ens på nya bilar. Det görs av återförsäljaren.
Har svårt att tro att dom infällbara krokarna tex inte fabriksmonteras. Prisskillnaden som peternicklas helt korrekt påpekar är enorm mellan fabriksmonterad och eftermonterad.
 
Kromo skrev:
Jag också fan vad fräckt! Har du någon aning om pris? Orkadeinte läsa ;)
Inte ännu. Jag har dratt iväg ett mail till dem och frågat om svenska återförsäljare.
 
Vi köpte en gammal skräpbil (Chevy S10 med kapell) när vi hade skrivit på för köp av hus. Den går mest till ÅVC (väldigt smidigt att kunna fylla den löpande utan att det blåser bort eller blir blött) och till större inköp.
Med tanke på vad man lägger på huset i stort är det en liten kostnad att ha en extra bil till skräp och varutransport.
 
AskeHolst skrev:
Vi köpte en gammal skräpbil (Chevy S10 med kapell)
Haha, samma här! En gammal S-10 är ju så billig att man kan köpa två och slänga en. Klart alternativ till japspickisar som alltid är helt upprostade till de pengarna.
Så här ser min ut, bonus att den rymmer en fyrhjuling.
 
  • truck+atv05med.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • truck+atv03med.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Har man en Fiat 500 så behövs nog en Transporter och ett släp. Annars så räcker det ju med ett rejält släp.
ax.
Även om man har en cheva suburban å en passat kombi på uppfarten, så behöver man en transporter å släp :)
 
Volvo 245/745 hur svårt ska man göra det för sig

Jag har idag släpet, tre kombi (Honda accord 06, alfa 156 crosswagon 05 och Saab tvåtakt -67) och jobbets berlingo utöver det, men när jag hade lägenheten fick jag in 40m2 trägolv i min 4 dörrars golf 04.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.