Mikael_L
Dessa föreläsningsslides kan kanske vara intressanta. Dom träffar inte trådens kärna direkt, men kanske ändå kan vara lite intressanta.
Jag själv upptäckte t.ex. att för fem år sedan så var producerad energi från kärnkraft vs vattenkraft ca 50/50, medan vattenkraften hade nästan dubbel installerad effekt.
Vilket givetvis beror på att kärnkraften får stå och gå på full effekt 24/7 och vattenkraften får regleras efter behovet.
http://www.elforsk.se/Global/Vatten...2_Mikael_Sundby_Vattenkraft_da_nu_och_sen.pdf


Detta fick mig också att inse att en energiproduktion bestående av 100% kärnkraft också bör vara svårreglerad, då inte p.g.a variationer i produktion (som med vindkraft) utan beroende på variationer i konsumtion.
Det är också en aspekt att ta med i kalkylen, en negativ post för kärnkraften.


edit:
Denna är också värd att kika lite snabbt i:
http://www.landskapsskydd.se/pic/KVA-Effektbalansen i Sverige kalla vinterdagar.pdf
 
Redigerat:
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Tack vare kärn- och vattenkraften är Sverige idealiskt för vindkraft. När det blåser kan man spara på vatten, och när det är effektbrist finns det rejäla muskler att ta till samtidigt som kärnkraften täcker en stor del av basbehovet.

Man kan jämföra med Danmark där det svänger vilt mellan effektbrist och överskott från dag till dag beroende på hur det blåser.

Norge har mer vattenkraft än Sverige, men ingen kärnkraft eller vindkraft. Där importerar man billig el på nätterna och exporterar den dyrt på dagarna. I princip plockar man danskarna på pengar eftersom dom inte kan lagra vindenergin själva.
 
mycke_nu skrev:
Tack vare kärn- och vattenkraften är Sverige idealiskt för vindkraft...
Ditt sätt att resonera är ju alldeles bakvänt.

Varför inte hellre vända på resonemanget:

Tack vare kärn- och vattenkraften behöver Sverige inte någon vindkraft alls!
 
Mikael_L
KnockOnWood skrev:
Ditt sätt att resonera är ju alldeles bakvänt.

Varför inte hellre vända på resonemanget:

Tack vare kärn- och vattenkraften behöver Sverige inte någon vindkraft alls!
Varför?
Tja, för att kärn och vattenkraften inte räcker till för energibehovet.
Då måste frågan ställas vad som ska göras, om utbyggnad av kraft ska ske så blir nästa fråga vilken energikälla.

Och det går att konstatera att Sverige klarar av att balansera rätt mycket vind och solkraft p.g.a den rätt stora andelen vattenkraft.
Detta är inte något enskilt argument som på egen hand motiverar vindkraft, men det ger vindkraften en fördel i vår energimix, jämfört med om vår grundsituation hade sett väsentligt annorlunda ut.
 
mycke_nu skrev:
Jo, faktiskt, det gjordes i samband med kärnkraftsubyggnaden. Det går nu att ta ut 16 GW ur vattenkraften.
Det här tål ju att påpekas. Nämligen att "kärnkraftsmotståndet" i Sverige *bara* beror i att antalet reaktorer inte ökar, man ser det tom som en stor framgång att antalet har minskat, men *effekten* från dessa och den totala levererade energin har bara ökat, och ökat och ökat sedan dessa byggdes, genom effekthöjningar. Så vi har inte minskat vårt beroende av kärnkraften, tvärtom, både totalen och andelen el som produceras med kärnkraft har ökat ganska markant sedan "folkomröstningsbeslutet." (Citattecknen avser "beslut" inte "folkomrösning"...)

Så att avveckla kärnkraften i Sverige skulle kräva en ganska resolut kursändring jämfört med den kurs vi hållit de senaste trettio åren.

Sedan så har vi ju väl förspänt med vatten och för all del vind, där är vi lyckligt lottade jämfört med exv. Tyskland, där man går över till kol, tom det elände som kallas "brunkol". Detta är naturligtvis *inte* ett steg framåt när det gäller miljöpåverkan.
 
Mikael_L skrev:
Detta fick mig också att inse att en energiproduktion bestående av 100% kärnkraft också bör vara svårreglerad, då inte p.g.a variationer i produktion (som med vindkraft) utan beroende på variationer i konsumtion.
Det är också en aspekt att ta med i kalkylen, en negativ post för kärnkraften.
Det där har jag också alltid fått lära mig. Bla hur vi i Trollhättan kunde hjälpa till att få Ringhals tillbaka på nätet under det stora elavbrottet på åttiotalet. MEN, nyare metoder för reglering har tydligen fixat det problemet (iaf till stora delar). Så förra gången jag sade det här så fick jag en länk till en rapport som visar precis hur det går att göra mha kärnkraft. 100% kärnkraft skulle alltså i teorin inte vara något oöverstigligt problem.

(Jag hittar inte länken nu... :surprised: Men om du söker här så skall det gå att finna den).
 
Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
100% kärnkraft skulle alltså i teorin inte vara något oöverstigligt problem.
Det har jag inte heller vare sig tänkt eller påstått.

Men om man förfasar sig över problemet med att reglera elnätet om det blir för mycket nyckfull vindkraft så går det givetvis att förfasa sig lika mycket över problemen vi skulle få om vi bara har stabila men trögreglerade kraftkällor. Men då är det förbrukningen som ställer till det genom att vara nyckfull.
 
Tycker vi har alldeles för lite vindkraftverk i sverige!
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Det har jag inte heller vare sig tänkt eller påstått.

Men om man förfasar sig över problemet med att reglera elnätet om det blir för mycket nyckfull vindkraft så går det givetvis att förfasa sig lika mycket över problemen vi skulle få om vi bara har stabila men trögreglerade kraftkällor. Men då är det förbrukningen som ställer till det genom att vara nyckfull.
Njae, fast poängen var att kärnkraften *inte* är en "trögreglerad" källa sett ur den här aspekten. Det skulle alltså funka med bara kärnkraft. Den kan regleras tillräckligt snabbt för att hantera variationerna i förbrukning. Om det inte blåser tillräckligt så är det dock stopp...

Sedan så är vi mycket vana vid att reglera efter variationer i förbrukning. Det är aldrig något problem, eftersom systemet har tagit med det i beräkningen. Det enda problemet blir om vi måste göra det mha en varierande *källa*, då kan systemet snabbt haverera. Reglerproblemet blir mycket svårare. (Nu visar forskning att om man kan sprida sina vindkraftverk över tillräckligt stora avstånd så minskar det här problemet, förutsatt att man har överföringskapacitet att ta till).
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, fast poängen var att kärnkraften *inte* är en "trögreglerad" källa sett ur den här aspekten. Det skulle alltså funka med bara kärnkraft. Den kan regleras tillräckligt snabbt för att hantera variationerna i förbrukning. Om det inte blåser tillräckligt så är det dock stopp...

Sedan så är vi mycket vana vid att reglera efter variationer i förbrukning. Det är aldrig något problem, eftersom systemet har tagit med det i beräkningen. Det enda problemet blir om vi måste göra det mha en varierande *källa*, då kan systemet snabbt haverera. Reglerproblemet blir mycket svårare. (Nu visar forskning att om man kan sprida sina vindkraftverk över tillräckligt stora avstånd så minskar det här problemet, förutsatt att man har överföringskapacitet att ta till).
Vänligen, varför sätter du *stjärnor* runt vissa ord?
 
Alfredo skrev:
[länk]

Nu stödjer iofs forumet fetstil men vi gamla hundar är ibland svåra att lära sitta... :D
Hehe, ok.
:)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, fast poängen var att kärnkraften *inte* är en "trögreglerad" källa sett ur den här aspekten. Det skulle alltså funka med bara kärnkraft. Den kan regleras tillräckligt snabbt för att hantera variationerna i förbrukning. Om det inte blåser tillräckligt så är det dock stopp...
Det praktiska problemet är att mer kärnkraft på samma ställen som idag gör nätet svårreglerat. Skulle ett utbyggt Forsmark falla ur helt skulle nätet inte klara det. Samtidigt har man förbjudit att kärnkraft lokaliseras på nya platser.

Mikael_L skrev:
Det har jag inte heller vare sig tänkt eller påstått.

Men om man förfasar sig över problemet med att reglera elnätet om det blir för mycket nyckfull vindkraft så går det givetvis att förfasa sig lika mycket över problemen vi skulle få om vi bara har stabila men trögreglerade kraftkällor. Men då är det förbrukningen som ställer till det genom att vara nyckfull.
Ett kärnkraftverk som tvärnitar är bra mycket värre ur stabilitetssynpunkt är lite byig vind.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.