Stefan N skrev:
Vilken bil klarar bara 50Kg? Min V70 har 100Kg som max.
Det är ju "ca 50 kg".
 
oceanis skrev:
En husägare behöver minst en dragkrok på bilen...
TS, om du nu ska göra dig besväret att montera dragkrok så är det lika bra att sätta dit två på en gång.
Monterar du dem i hörnen på bilen så kan du ta två släp med en gång.
 
  • Gilla
Akahigi
  • Laddar…
annars kan man sätta en dragkrok på släpet för släp nr 2 ;-)

Skämt åsido, ts kan du låna bil med dragkrok av någon så är det smidigt! annars tycker jag hemkörning för tusen kr av allt det du räknade upp låter väldigt bra!
 
Nyfniken skrev:
TS, om du nu ska göra dig besväret att montera dragkrok så är det lika bra att sätta dit två på en gång.
Monterar du dem i hörnen på bilen så kan du ta två släp med en gång.
Nu kapade du lite mycket i citatet..........;)

Men om du kör riktig bil (Defender) kan du med fördel ha en i fronten också, bra till många saker:D
 
Y
Vid större länger/volymer av virke så tingas jag välja hemkörning av säljaren.

Fast min drag-och-räcke-lösa sedan har klarat svälja rätt bra om man viker baksäte, framsäte och kropp.

Ska i kommande dagar köpa mig en kombi med både drag och takräcke. Drag är ett måste.

smart-13-people-02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köpte en vw transporter -00 och ett släp, nu får man med sig det mesta i en vända. Orka krångla med nå tattarlass så fort man ska köpa nå.
 
Har man en Fiat 500 så behövs nog en Transporter och ett släp. Annars så räcker det ju med ett rejält släp.

Jag hittade förresten det ultimata MÅSTE ha tillbehöret till släpvagnen:

släpkran.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Garanterat kommer ingen ha roligare på IKEA parkeringen. Eller på byggmax.
 
  • Gilla
Sailorman och 4 till
  • Laddar…
Fiat 500 och renovering kanske inte är den bästa kombinationen?
 
  • Gilla
ByggNiclas
  • Laddar…
Stefan N skrev:
Vilken bil klarar bara 50Kg? Min V70 har 100Kg som max.
Bilen har en max taklast och så även takräcket.
Kollade bara på TS bil Fiat 500 och takräcke från Thule till den modellen och det är:
Max lastkapacitet 75 kgCity crash godkänd för 75 kg last enligt ISO-norm

Och samma vikter gäller även Thules för V70, även om bilen klarar 100kg så ska helst takräcket sitta kvar vid en kraftig inbromsning ;)
 
Räknar alltid med fraktkostnad, och väljer det som blir billigast inklusive frakt...Byggmax tar hutlöst betalt för kranbil, minst 1500kr lokala bygghandlaren kör oftast ut gratis eller för någon hundring även om han är dyrare på själva produkterna. Bygghemma som XL är knutna till tar allt från fraktfritt och uppåt....prova att handla via sajten för att kolla vad frakten blir jämfört med att XLbutiken själv offererar...
 
  • Gilla
svanbe
  • Laddar…
AndersS skrev:
a helst takräcket sitta kvar vid en kraftig inbromsning ;)
Det kommer faktiskt inte vara ett problem eftersom det är så få som lämnar bygghandeln som klarar av att surra fast godset i takräcket.
 
  • Gilla
niklasn och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Det kommer faktiskt inte vara ett problem eftersom det är så få som lämnar bygghandeln som klarar av att surra fast godset i takräcket.
Det är ofta man tänker: Hur ska det eär sluta?
 
AndersS skrev:
Bilen har en max taklast och så även takräcket.
Kollade bara på TS bil Fiat 500 och takräcke från Thule till den modellen och det är:
Max lastkapacitet 75 kgCity crash godkänd för 75 kg last enligt ISO-norm

Och samma vikter gäller även Thules för V70, även om bilen klarar 100kg så ska helst takräcket sitta kvar vid en kraftig inbromsning ;)
Det är därför man inte köper Thule utan Volvos egen som klarar 100Kg. http://shop.bildeve.se/lasthallare-fyrkantig-profil-for-rails-p-130-c-531.aspx
 
100kg taklast på en fiat 500? den välter väl i första kurvan....
Jag har inget drag på min bil och det är ibland irriterande när man behöver ha släp och får stuva in skiten i bilen istället

Till TS!! Enklast är att låna bil då det är aktuellt...sen är 500-1000 kr inte så mycket för att få det hemkört, med tanke på din situation..så om du planerar/samlar ihop dina inköp så tror jag det lönar sig ändå.....
 
Mikael_L
Drömhus2012 skrev:
Hur många dragkrokar är idealiskt på en bil? ;):D
Tre, kanske ...
Volkswagen-Amarok-027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jeppeknaster och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.