Starmac skrev:
6. Jag har en Fibaro HC2 (Z-wave) och en Aeon Labs rörelsesensor. Kan jag använda olika Z-wave sensorer för att starta larmet? Alltså på något sätt be Fibaro HC2 skicka en signal till huvudenheten? Eller fungerar det bara så att larmet kan skicka signaler till Fibaro HC2?
Att få Fibaron att dra igång ett larm borde väl inte vara några större problem egentligen, men som sagt skulle jag kanske inte vilja ha det som en viktig del i larmet eftersom jag litar betydligt mer på SPCn än HC2an när det gäller tillförlitlighet.
Men i stort sett är det väl bara att låta Fibaron bryta en krets som SPCn bevakar.
 
fredrik.johansson skrev:
Nu är det min tur att ställa frågor:
Jag har nu kört mitt larm utan problem ett tag och tänkte nu sätta upp mina rökdetektorer (Råkade köpa fel sort först och har nu äntligen beställt rätt) två stycken DP721R.
Hittade en installationmanual här: [länk]
Men blir ändå inte riktigt klok på hur jag ska koppla. 2-tråd? 4-tråd? Läste i en annan tråd om programmerade utgångar och återställa detektorn, men hur funkar det här egentligen?
Jag trodde att den skulle kopplas ungefär som en IR, med 12v matning och en larmslinga, men det här verkar ju mer komplicerat än så.
OBS, nu gissar jag, Dessa verkar finnas i olika serier såsom R och L. Din länk visar 2 olika sätt att koppla beroende på serie. Med andra ord ska du då koppla enligt bild A från din länk och inte enligt bild B då den verkar illustrera L-serien.

// Azkel (som desperat vill hjälpa tillbaka :))
 
fredrik.johansson skrev:
Nu är det min tur att ställa frågor:
Jag har nu kört mitt larm utan problem ett tag och tänkte nu sätta upp mina rökdetektorer (Råkade köpa fel sort först och har nu äntligen beställt rätt) två stycken DP721R.
Hittade en installationmanual här: [länk]
Men blir ändå inte riktigt klok på hur jag ska koppla. 2-tråd? 4-tråd? Läste i en annan tråd om programmerade utgångar och återställa detektorn, men hur funkar det här egentligen?
Jag trodde att den skulle kopplas ungefär som en IR, med 12v matning och en larmslinga, men det här verkar ju mer komplicerat än så.
Dessa ska kopplas med 4-trådar till centralen.
Dock stämmer ingen av exemplen riktigt överens med hur en relädetektor ska kopplas (R på slutet)

+12V ska anslutas till 1 eller 2, - till 3.

Mellan 4 och 5 är reläet slutet i normalläge och bryter vid larm.
Där kopplar du två trådar, med två st motstånd, precis som vilken detektor som helst.

I princip så har du helt rätt, detektorn ska matas med 12V, och har ett relä för att shunta motstånden på larmslingan.
Dock kommer problemet när detektorn ska återställas, då måste nämligen matningsspänningen till detektorn släppas under några sekunder, och det är där den programmerade utgången kommer in i bilden.

Skapa en mappinggate som aktiveras av "#0" på MAP, ställ in tiden till 4 sekunder.

Använd utgång 3 i centralen för att mata rökdetektorerna, denna är ett växlande relä.

Tilldela utgången funktion "mappinggate" och det nummer som du skapade i första steget.

Så; inte så mycket mer komplicerat än en IR-detektor egentligen :)
 
  • Gilla
Hasse1 och 1 till
  • Laddar…
Alternativt så vrider man ur detektorn ur sockeln så den blir strömlös, om det någonsin händer att den larmar. Återställningen känns som ett mindre problem i en villainstallation.
 
Eller så programmerar du och kopplar in rätt. Också en variant :)
 
"Jaaa.. man KAN ju göra så, men det är inte rätt" :)

Känns rätt vettigt att göra det på rätt sätt, när möjlighet finns :)
 
VikHe skrev:
Så; inte så mycket mer komplicerat än en IR-detektor egentligen :)
Tackar! Då ska jag nog klura ut det!

Speciellt tack till azkel för den goda viljan, nu kan du också koppla in rökdetektor! Brandlarm är också lättare att motivera för frugan, glöm bara inte köpa sockel att montera dem i...jag är vis av erfarenhet!
 
Hej igen!
Brandlarmet på plats. Har dock inte testat det med rök eller värme, men testknappen verkar funka.

Jag funderade på om man skulle kunna ställa in larmet så här:
När jag är på baksidan av huset har jag ingen koll alls på framsidan, glömmer jag låsa dörren är det lätt gjort att kila in och ta något. (Hände tydligen tidigare ägaren!)
Går det att få larmet att köra en "ding-dong" om dörren på framsidan skulle öppnas, men bara ifall altandörren på baksidan samtidigt är öppen och larmet är frånkopplat? Tittade på händelser och mapping gates men fick inte till det riktigt.
Jag undrar också hur jag ska ställa in så att ett eventuellt skalskydd alltid stängs av en viss tid på morgonen. Frun börjar jobbet onödigt tidigt några morgnar i veckan, och jag misstänker att om vi börjar ha skalskyddet på nattetid kommer larmet att gå ett antal gånger när hon redan rusat iväg till jobbet och vi andra sover. Trist start på dagen...
 
Siemens, Security Products lanserar ny firmware SPC 3.4.5
 
probeb skrev:
Siemens, Security Products lanserar ny firmware SPC 3.4.5
Tackar för info! Hittar dock inget på nätet, har du en länk? Någon aning om nya features/bug-fixes etc?

// Azkel
 
Siemens, Security Products lanserar ny firmware SPC 3.4.5.
Följande nyheter:
 Tilldela okända kort och TAG’ar till användare via Web interfacet.
Detta är en ny funktion som gör det möjligt att läsa in okända kort till användare när man editerar användare.  Stöd för Glasskross.
Ny utgångstyp för återställning av glaskross samt en ny ingångstyp som heter Glaskross.  Utgångar aktiva i Installatörsläge.
Det finns ett nytt attribut som kan väljas för att utgångar skall vara aktiva i Installatörsläge.  Larm under inpasseringstid.
Nu finns möjlighet att välja om larm skall kunna skickas från direktlarmande sektioner un- der inpasseringstid.
 
Glaskrossfunktionen var ju trevlig!
Alltid velat ha glaskrossen som 24h, utan att göra ett eget område, men det har ju varit lite problematiskt.

Dock fungerade det inget vidare, verkar antingen vara någon bugg, eller blivit någon bugg när jag uppgraderat firmware.
När jag löser en glaskross blinkar det "första larm, installatörsåterställning krävs" i map'en, går inte att återställa på annat sätt än att programmera om sektionen till annan typ, gå ur installatörsläge, och sedan kvittera larmet :(

Sen verkar översättningen av "Glaskross" vara svår från tyska, står "????" i sektionslistan i SPC Pro när man valt svenska som språk, väljer man tyska blir det korrekt, men på tyska så klart :p

Får bli ett samtal till siemens kanske...
 
Funkar till/från via sms?
 
Testade aldrig, kör via appen..
Kan testa i eftermiddag.

Har det varit problem tidigare?
 
3.4.1 slutade att funka med SMS. Jag får väl uppgradera här och prova.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.