Beror kanske på att till skillnad från Laholm finns det andra nöjen i Stockholm än att titta på snurrande propellrar. Därav det låga intresset. :)
 
Hej Vänner.

Jag tycker det är rätt kul/intressant att i tidningarna och på bilder från olika sociala medier så släcker folk ner belysningen och tänder ljus/värmeljus istället. De flesta värmeljus, bland annat IKEA:s består av paraffin som är en fossil produkt.

Enligt http://www.svanen.se : "Omkring 18 100 ton ljus förbrukas i Sverige per år varav 2-3 000 ton är tillverkade av stearin. Då återstår ca. 15 000 ton paraffinljus. Paraffin, som är baserat på fossila råvaror, avger ca 3,5 kilo CO2 per kilo paraffin. 15 000 ton paraffin ger sålunda ett CO2-tillskott till atmosfären på 3,5 x 15 000 = 52 500 ton. Detta motsvarar CO2-utsläppen från 15 000 bensinbilar som förbrukar 1 500 liter bensin per år (15 000 x 1 500 x 2,36 kg CO2/liter bensin)."

Att släcka en lampa för att förorena med en annan källa känns lite tokigt, även om det är en symbolhandling.

MVH

Anders
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Micke64 skrev:
...ps. Pröva ordet färst, då det syftar på antal istället för storlek som minst gör. (få, färre, färst jämfört mot liten, mindre, minst) :D :beer:
Nja, jag försöker hålla mig till traditionell svenska.
Färst finns visserligen med i SAOL, men det klingar orent i mina öron,
så jag föredrar omskrivningen "minst antal".

Skål och välkommen till Språkspalten :)
 
Jag är Stockholmare och pro kärnkraft! Då jag inser att det är det enda alternativet idag.

edit: Skumt citera KoW men det kom inte med
 
Mikael_L
I förra veckan efter skolan kom dottern och berättade att vi skulle släcka alla lampor en kväll, för alla skulle göra det och det skulle vara snällt mot naturen.
Hon hade också fått lära sig på skolan att man skulle stänga av TV'n på knappen, inte fjärren.

Så det blev ett himla hallå när det visade sig att vår TV inte hade någon riktig on/off-knapp. :)


Men efter att jag först diplomatiskt hållt med om att det där är viktiga frågor och viktiga saker och tänka på så undrade jag lite försynt om det pratades om något mer än lampor och standby-funktioner, bilar och bilkörning kanske, eller lite svalare inomhus?
Men nej då. :confused:


Så jag gjorde en liten räkneövning med dottern, där jag förklarade att om vi bara skippar att ta bilen en enda dag till och från skolan (ca 2km) så kan hon ha sin sänglampa (en 2W LED) tänd dygnet runt i över ett halvår för att det skulle skada naturen lika mycket.
Här omkring har jag märkt att väldigt många tar bilen för bara knappa 2000 meters körning helt vanemässigt. Själv försöker jag låta bli, men lättjan eller dåligt väder är ju svåra motståndare :x samt att ungarna givetvis är bortskämda och försöker alltid slippa cykla med mig utan att vi ska ta bilen istället.

Så jag bad dottern att fråga fröknarna i skolan lite om detta, och fråga om fröknarna själva cyklar eller kör bil osv. :)


Det är givetvis bra att spara energi i vilken form som helst, och hur små mängder som helst. Men det borde ju vara vettigt att jaga de största energibovarna först.


//en Mikael, som aldrig har släckt ner något p.g.a "Earth hour", men bl.a. försöker köra så lite bil som möjligt.
 
  • Gilla
basseman och 8 till
  • Laddar…
Jag tycker att det här med energibesparing är överskattat. Det som är viktigt är inte hur mycket energi som används utan hur den genereras. När jag blir diktator så ska jag bygga 16 nya kärnreaktorer i Skåne och 4 till övriga sverige, och sedan konkurrera ut all äcklig tysk och dansk kolkraft, se till att Europa inte längre blir beroende av Putins gas, minska oljeberoendet så vi kan sluta hålla läskiga oljeregimer i Afrika och Mellanöstern under armarna, avveckla vind- och vattenkraften och återställa de förstörda naturmiljöerna och sänka elpriset till självkostnadspris plus lite till så att svensk basindustri får ett gynnsamt kostnadsläge och att husägare kan dra nytta av den överlägset smidigaste uppvärmningstekniken (dvs direktverkande el) utan att bli ruinerade. På köpet tjänar man säkert ruggigt mycket pengar också.
 
  • Gilla
Putt och 4 till
  • Laddar…
P
mycke_nu skrev:
Fast dom kostar inget att köra. Vindkraftverken stägs inte ens av när elpriset är negativt, vilket händer ibland i Danmark.
Det där låter korkat men har nog en naturlig förklaring:
Om vindsnurran står still blir det väl inga subventionspengar?
Så även om "nettopriset" är negativt blir det lite inkomster från elcertifikaten med ca 20 öre per kWh.
 
Att försöka spara på fossil energi är ganska meningslöst.

Det finns en viss mängd kolväten, dessa kommer mänskligheten att elda upp förr eller senare.

Vare sig vi sparar eller ej.

;)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag bor i stan, cyklar och äger ingen bil, centralvärme. Tror jag kan skita i Earth hour
 
Så vi som bor på landet utgör miljöproblemet? :eek:

Du måste vara Miljöpartist. ;)
 
  • Gilla
kontorsråttan och 2 till
  • Laddar…
Det måste vara den enda miljöpartisten som förespråkar kärnkraft isåfall :D
De flesta miljöpartister vill ju att vi ska åka häst och vagn och elda brunkol eller nått
 
Mikael_L skrev:
I förra veckan efter skolan kom dottern och berättade att vi skulle släcka alla lampor en kväll, för alla skulle göra det och det skulle vara snällt mot naturen.
Hon hade också fått lära sig på skolan att man skulle stänga av TV'n på knappen, inte fjärren.

Så det blev ett himla hallå när det visade sig att vår TV inte hade någon riktig on/off-knapp. :)


Men efter att jag först diplomatiskt hållt med om att det där är viktiga frågor och viktiga saker och tänka på så undrade jag lite försynt om det pratades om något mer än lampor och standby-funktioner, bilar och bilkörning kanske, eller lite svalare inomhus?
Men nej då. :confused:


Så jag gjorde en liten räkneövning med dottern, där jag förklarade att om vi bara skippar att ta bilen en enda dag till och från skolan (ca 2km) så kan hon ha sin sänglampa (en 2W LED) tänd dygnet runt i över ett halvår för att det skulle skada naturen lika mycket.
Här omkring har jag märkt att väldigt många tar bilen för bara knappa 2000 meters körning helt vanemässigt. Själv försöker jag låta bli, men lättjan eller dåligt väder är ju svåra motståndare :x samt att ungarna givetvis är bortskämda och försöker alltid slippa cykla med mig utan att vi ska ta bilen istället.

Så jag bad dottern att fråga fröknarna i skolan lite om detta, och fråga om fröknarna själva cyklar eller kör bil osv. :)


Det är givetvis bra att spara energi i vilken form som helst, och hur små mängder som helst. Men det borde ju vara vettigt att jaga de största energibovarna först.


//en Mikael, som aldrig har släckt ner något p.g.a "Earth hour", men bl.a. försöker köra så lite bil som möjligt.

Det är ju ofta inte så smidigt att bryta helt! Vår tv har inte heller en riktig knapp, och drar man sladden så förlorar man tidsinställningen och det man satt på inspelning. Jag fick pluggar för elmätning av eon en gång och jag blev snarare förvånad över hur lite standby drog. Det skulle ju knappt göra något att dra ur sladden helt.

Sen tror jag att det spelar stor roll att så liten del av elräkniningen som faktiskt är el. Det lönar sig helt enkelt för lite att spara på den.
 
Pelpet: trevligt att vilja lämna kärnavfall till kommande generationer i tusentals år, om man nu bortser från risken med olyckor, terroristangrepp etc. Vindkraftverk är ju verkligen ett stort problem.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Att försöka spara på fossil energi är ganska meningslöst.

Det finns en viss mängd kolväten, dessa kommer mänskligheten att elda upp förr eller senare.

Vare sig vi sparar eller ej.

;)
Det är ju samma tänk som jag har med lönen...
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.