mycke_nu skrev:
Vissa bilar, exvis min tidigare Ford Explorer, tål tex inte lyft under differentialen, vilken kan börja läcka.
Samma sak på jeepen som har alu-hus i bakdiffen. Får säga till på bilprovningnen varje gång.......

Wertok: du avslöjade inte årsmodellen..... googla bilmodell + jack points så hittar du bilder på var du får lyfta.
 
Nimajneb skrev:
Såg den faktiskt idag inne på Jula. Får nog bli en sådan innan priset går upp igen.
En sån köpte jag för ett par år sen. Riktigt bra, lågbyggd och lyfter högt. Funkar för slamkrypare, SUVar och släp utan att man behöver joxa med klossar. Enda felet är att den är tung som stryk, 35 kg att släpa omkring på.
 
Nimajneb skrev:
Såg den faktiskt idag inne på Jula. Får nog bli en sådan innan priset går upp igen.
Jula kungens kurva hade tomt i hyllan trots att lagerstatus på nätet var grön. Ungefär som vanligt.
 
wertok skrev:
Det låter som en bra idé, jag har inte ens tänkt tanken att göra så. Blir nog byte imorgon jag ska se om jag hittar bra punkter fram o bak istället. Det hade definitivt underlättat. Tack för idén!
Hittar du några bra punkter så får du gärna återge dessa. Har själv en Suberb kombi -13 som skall återfå sina sommar däck snart efter att vi ägt den 1,5 månader. Bilen är så "modern" att domkraft och reservhjul inte längre tillhör original utrustningen. Har själv en garagedomkraft men tycker att domkraftspunkerna enligt instruktionsboken inte riktigt passar garagedomkraften.....
 
Jo jag har hört det också men min mek har lyft där 511 ggr och det är alldrig några problem, han har lagt en bit mellan klumpen och lyftet.
Är 99 % säker på att den är markerad som lyftpunkt när jag kikar i manualen.
Lyfter aldrig någon annanstans är bilens lyftpunkter har 4 vid varje hjulhus och 2 i mitten ett fram ett brak.
 
roli skrev:
Hittar du några bra punkter så får du gärna återge dessa. Har själv en Suberb kombi -13 som skall återfå sina sommar däck snart efter att vi ägt den 1,5 månader. Bilen är så "modern" att domkraft och reservhjul inte längre tillhör original utrustningen. Har själv en garagedomkraft men tycker att domkraftspunkerna enligt instruktionsboken inte riktigt passar garagedomkraften.....
Det blev inget byte av hjul idag. Men vi har samma läge ingen original domkraft och inget reservhjul. Har dock planer på att köpa det och lägga i skuffen. Blev ganska ställd förra sommaren när jag körde in i en trottoarkant och trasade sönder däcket. Ringde Skoda mobilitetsgaranti men de kunde inte hjälpa till då det räknades som olycka. Där stod man med söndertrasat däck...
 
I stället för jackpads har jag sett att man kan använda en bit ihopknutet lakan
 
Hade jag en modern bil utan domkraft så hade jag åtminstone köpt en saxdomkraft att ha i bilen tex
http://www.jula.se/saxdomkraft-1-5t-601002

Och sedan köpa ett däck på fälg från en skrot att ha med, åtminstone på långresor.
 
Ytterligare en JULA-modell http://www.jula.se/garagedomkraft-2t-601045
Jag lyfter bara bilen vid hjulskifte. Tidigare hade jag en billig skit, en sådan för ca 130 kr men den hade jag problem med att få under bilen (Volvo V70 som inte var sänkt). Den domkraften jag länkar till är lågbyggd och det är inga problem att få plats med jackpads.
 
raveper skrev:
I stället för jackpads har jag sett att man kan använda en bit ihopknutet lakan
Man brukar använda hockeypuckar som man sågat en skåra i. Men jag har inte prövat detta själv så jag vet inte ifall det fungerar bra.
 
fiskbuggaren skrev:
Jula kungens kurva hade tomt i hyllan trots att lagerstatus på nätet var grön. Ungefär som vanligt.
Plockade den sista 2,5 tonnaren från pallen i Kristianstad idag. Tungt as och säkert overkill, men jag kommer iaf inte ångra att jag har en för lite domkraft i framtiden.:p
 
Nimajneb skrev:
Plockade den sista 2,5 tonnaren från pallen i Kristianstad idag. Tungt as och säkert overkill, men jag kommer iaf inte ångra att jag har en för lite domkraft i framtiden.:p
Bra val och perfekt vikt till hemmagymmet;-)
 
Donald-Duck skrev:
Man brukar använda hockeypuckar som man sågat en skåra i. Men jag har inte prövat detta själv så jag vet inte ifall det fungerar bra.
Har testat det men den sprack efter en säsong. Skulle varit tjockare så den tog mer runt om.
 
Jag köpte en http://www.kamasatools.com/sv/Produkter/Verkstadsutrustning/Lyftutrustning/Garagedomkraft-25-ton/ och blev lite besviken, kvaliten matchar inte deras handverktyg (kanske fick ett dåligt ex, men tolleranserna känns gigantiska).

Hur som helst, efter att ha använt den ett tag (och tidigare använt allt från 69:- ÖoB domkrafter till snordyra proffsdomkrafter) så kan jag fylla på med lite synpunkter/saker att kolla efter:

*Billiga domkrafter som lika gärna kan vara gjorda i kartong duger inte ens som ankare till båten, undvik dessa !
*Bredare domkrafter står stabilare.
*Godkänd vikt, jag skulle inte använda en som t.ex bara klarar 75% av tjänstevikten då jag i dagsläget kan lyfta 3 av 4 hjul i ett svep.
*Lägsta höjd, nuvarande kamasan är på gränsen till att få in under sommarbilen (med luft i däcken...).
*Maximal lyfthöjd, kan du hissa nog högt för att få in pallbockar för arbetshöjd under bilen ?
*Längden på domkraften + handtaget:
-För lång kan ställa till med problem om du skruvar i ett mindre garage, för mig slår skaftet i väggen.
-För kort och du når inte in till lyftpunkterna, jag lyfter gärna hela fronten/baken i en veva (något som tyvärr inte går för mig i dagsläget, fast det beror mer på att bilen är låg och garaget kort).
*Kvalite på packningar, att kunna hissa ner i låg fart känns mycket säkrare än alternativet.

Tror det var allt, lycka till !
 
Redigerat:
A
Andy78 skrev:
Hade jag en modern bil utan domkraft så hade jag åtminstone köpt en saxdomkraft att ha i bilen tex
[länk]

Och sedan köpa ett däck på fälg från en skrot att ha med, åtminstone på långresor.
Jag kör med ungefär en sådan. Kopplar på skruvdragaren på det avkapade handtaget och lyfter bilen i ett nafs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.