Min gamla 15-20 år röda gamla Kina garagedomkraft har gjort sina sista däcksbyten för någon vecka sedan. dags att förnya.
Slog upp nya Biltemakatalogen och insåg att jag inte har mycket koll på detta.
Priserna varierar ju från 169kr för en 2-tonnare till 2500kr för en 1,5 tonnare.:eek:
Det som verkar skilja är ju lägsta och högsta läget samt mängden metall (8 vs 50kg).
Vad behöver man egentligen?
Jag är absolut ingen som ligger under bilen hela helgerna.
Den tyngsta bilen vi har, har en tjänstevikt på knappt 2ton och jag använder domkraften på en grusplan.
Slog upp nya Biltemakatalogen och insåg att jag inte har mycket koll på detta.
Priserna varierar ju från 169kr för en 2-tonnare till 2500kr för en 1,5 tonnare.:eek:
Det som verkar skilja är ju lägsta och högsta läget samt mängden metall (8 vs 50kg).
Vad behöver man egentligen?
Jag är absolut ingen som ligger under bilen hela helgerna.
Den tyngsta bilen vi har, har en tjänstevikt på knappt 2ton och jag använder domkraften på en grusplan.
Frågan är inte vad man ska ha utan vad man ska ha den till.....
Ska man bara byta däck kan man åka till närmaste affär och köpa en i tunnplåt för några hundringar.
Jag har en http://www.skruvat.se/Domkraft-P66559.aspx köpt på mekonomen för flera år sedan. Väldigt stabil och lyfter tillräckligt högt för att få Jeepen att lätta. Tung och därför tråkig att använda på grus men på garagegolvet är den perfekt när man vill ställa upp bilen på bockar och jobba under.
Ska man bara byta däck kan man åka till närmaste affär och köpa en i tunnplåt för några hundringar.
Jag har en http://www.skruvat.se/Domkraft-P66559.aspx köpt på mekonomen för flera år sedan. Väldigt stabil och lyfter tillräckligt högt för att få Jeepen att lätta. Tung och därför tråkig att använda på grus men på garagegolvet är den perfekt när man vill ställa upp bilen på bockar och jobba under.
Jag har exakt den där julamodellen och för de pengarna är den helt OK. Jag funderar dock starkt på en ny som han lyfta högre. Trevligt att kunna lyfta upp så man kan byta olja enkelt. Lyftkapacitet får man ta med en stor säck salt. Om jag lyfter hela framdelen av bilen orkar den inte och det knakar oroväckande i den.
Jag har den här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...tning/Lyftverktyg/Garagedomkraft-2-ton-15847/ sedan några år. Den funkar bra på betong men helt OK på grus också. Lyfter klart mer än specade 2 ton.
Köp en höglyftande...
Tex denna...
http://www.harald-nyborg.se/hoglyftande-domkraft-2-ton.html?gclid=CODMqMTFtb0CFcTbcgodIW4AhQ
Tex denna...
http://www.harald-nyborg.se/hoglyftande-domkraft-2-ton.html?gclid=CODMqMTFtb0CFcTbcgodIW4AhQ
I teorin torde det ju vara så, den jag har från biltema är av det kortare slaget men jag upplever inte något egentligt problem med detta trots 0-32 i fraktion på grusplanen. Man kan ha en liten bit formplyfa under men har aldrig kommit så långt ännu.
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Problemet med garagedomkrafter brukar vara den lägsta höjden så att den helt enkelt inte går in under bilen. I alla fall bland bilintresserande med toksänkta bilar.
Just därför köpte jag en AC DK13HLQDonald-Duck skrev:
http://www.ac-hydraulic.dk/produkter/hydrauliske-donkrafte/dk13hlq/
En grymt trevlig garagedomkraft.
Det är ett jävla släpande på grusplanen, men en lagom bit formplyfa (inte för liten så domkraften glider över kanten) gör livet lättare, ordentlig lyfthöjd har jag märkt är viktigt, det händer ibland att de andra hjulen står i en grop och så är det på hicken att man får in en pallbock när domkraften är på max.
Det är kul med många bilar, men inte när det är dags att skifta till vinterhjul. Vårbytet däremot görs alltid med glatt humör!
Det är kul med många bilar, men inte när det är dags att skifta till vinterhjul. Vårbytet däremot görs alltid med glatt humör!