peternicklas
MeanMike skrev:
jag har väldigt svårt o bestämma om jag ska köpa en ny indy eller landroid m till fritidshuset. Blev rätt intresserad av en ny indy om priset på Bauhaus ovan gäller och inte e för långt från Halmstad.
Läs tråden om Landroid M. Den har blivit uppdaterad med bl.a. klippning på väg hem samt lite mer bra saker.
 
johan119 skrev:
Köpte en Bosch idag med Prisgaranti på Bauhaus för 8500:- Harald Nyborg säljer ut sina för 9699:- 2012 och 2013 årsmodeller HN skall inte ha dem längre (det var vad de sa i varje fall) så det blev en färd till Bauhaus för att få en 2014 istället, den har klippt första rundan nu och står och laddar sig, första rundan ok.
Trevligt! Vilken mjukvaruversion?
 
MeanMike skrev:
Vilken stad gäller det i? Var köpte du din?
Löddeköpinge, när jag kom hem upptäckte jag att maskinen Harald-Nyborg var den med svarta sidor och Bauhaus den med silvriga sidor, så jag fick 300m kabel istället för 150,
 
MeanMike skrev:
jag har väldigt svårt o bestämma om jag ska köpa en ny indy eller landroid m till fritidshuset. Blev rätt intresserad av en ny indy om priset på Bauhaus ovan gäller och inte e för långt från Halmstad.
Du kan få köpa min Landroid till ett bra pris, inga fel på den anledningen till att jag bytte var att grannen köpte Indego och då funkar som bekant inte Landroiden, jag är uppe i Halland de närmaste veckorna, så bara säg till
 
frav skrev:
Trevligt! Vilken mjukvaruversion?
Ver 5.9
 
peternicklas skrev:
Vi har olika åsikter på hur länge en klippare ska vara ute. Jag kör min så mycket som möjligt bara för att hålla bort mossan, vilket har fungerat perfekt. Med en Bosch(kort klipptid) hade min mossa varit kvar.
Tja....är det antalet gånger en klippare kör över samma fläck av mossa o viftar ovanför vet jag inte om det hindar mossa från att växa.
Jag klipper min matta varje dag (tar 1 tim) o det borde väl bli samma resultat då. Om jag låtit min köra "tomme" 5 timmar till skulle det väl knappast förhindra uppkomst av mossa?
En slumpklippare klipper ju samma plats massor av gånger. mest antagligen i mitten på tomten.
Och om den passerar ett ställe som den nyss klippte så fattar jag inte vad det skulle ha med mossans tillväxt o göra. tja....om den inte sliter ut mossan då förståss .:wow:
Tror du inte att det räcker med daglig klippning av mattan?
Indegon klipper ju hela mattan, men på 1 timme. Jag tror inte att den (0,1mm) som mattan växer på 1 timme skulle göra att mossan försvann.
Eller tänker jag fel?
Eller e det så enkelt att slumpklippare helt enkelt sliter ut mossan med hjulen?
 
  • Gilla
rcjofo och 1 till
  • Laddar…
peternicklas
MeanMike skrev:
Tja....är det antalet gånger en klippare kör över samma fläck av mossa o viftar ovanför vet jag inte om det hindar mossa från att växa.
Jag klipper min matta varje dag (tar 1 tim) o det borde väl bli samma resultat då. Om jag låtit min köra "tomme" 5 timmar till skulle det väl knappast förhindra uppkomst av mossa?
En slumpklippare klipper ju samma plats massor av gånger. mest antagligen i mitten på tomten.
Och om den passerar ett ställe som den nyss klippte så fattar jag inte vad det skulle ha med mossans tillväxt o göra. tja....om den inte sliter ut mossan då förståss .:wow:
Tror du inte att det räcker med daglig klippning av mattan?
Indegon klipper ju hela mattan, men på 1 timme. Jag tror inte att den (0,1mm) som mattan växer på 1 timme skulle göra att mossan försvann.
Eller tänker jag fel?
Eller e det så enkelt att slumpklippare helt enkelt sliter ut mossan med hjulen?
Sedan jag började med Landroiden så ha min mossa försvunnit helt, detta är svar nog för mig. Hade totalt 30% mossa på gräset, nu har jag fullt upp med att så nytt gräs. Mossa trivs inte när den inte får vara i fred.
 
Min mossa försvann också förra året. Så det funkar nog lika bra med indy.
Däremot lossnade mitt ena bakhjul i går kväll....det blir man ju sur på. Fy Bosch...:thumbdown:. Men jag hittade skruven och "proppen". Gängsäkringen e dåligt ditsatt. Så jag ska fixa dit det själv , o även byta på andra hjulet . Hjulet va oskadat. som tur va.
 
peternicklas
MeanMike skrev:
Min mossa försvann också förra året. Så det funkar nog lika bra med indy.
Däremot lossnade mitt ena bakhjul i går kväll....det blir man ju sur på. Fy Bosch...:thumbdown:. Men jag hittade skruven och "proppen". Gängsäkringen e dåligt ditsatt. Så jag ska fixa dit det själv , o även byta på andra hjulet . Hjulet va oskadat. som tur va.
Försvann din mossa med en Indego så tålde den inte så mycket. Jag menar att Indego verkar ju inte klippa så väldigt mycket. verkar vara betydligt mer jobb att få den TILL att klippa överhuvudtaget. :p
 
Ny programvara på gång till Indegon, min är inskickad och väntar på den nya releasen som ska släppas nu i månadsskiftet, hojtar till när min är tillbaka igen.
 
Ny mjukvara, intressant. Då e ju frågan om man skulle se till att få tag på den innan maskinen sätts ut för säsongen? Har du kollat upp det där som jag fick info om att få mjukvaran utskickad på SD-kort från supporten för att kunna göra uppdateringen utan att behöva skicka in roboten till BSC?
 
Hejsan, är inne på att köpa en Indego. Jag har läst typ hela ert forum om dem problem osv som ni stött på. Det jag funderar på är om Bosch faktiskt har gjort några uppdateringar hårdvarumässigt mellan 2013 och 2014 modell. Enligt Bosch kundtjänst så har inget mer än mjukvara förbättrats, dock undrar jag om det stämmer och vänder mej nu till de riktiga experterna på forumet...

Så min fråga är, har det någon betydelse om jag köper 2013 eller 2014 modell, bortsett från mjukvaran?


Mvh
Daniel
 
peternicklas skrev:
Försvann din mossa med en Indego så tålde den inte så mycket. Jag menar att Indego verkar ju inte klippa så väldigt mycket. verkar vara betydligt mer jobb att få den TILL att klippa överhuvudtaget. :p
Min missa försvann oxå på en säsong, hade massor på hela tomten 40%, fick stödså, min gräsmatta är på 1150kvm.
Cheapy ringde idag och sa att klipoaren kommit tillbaka, uppdatering av mjukvara och nya framhjul. Vilken version jag fick får jag uppdatera i helgen.
 
  • Gilla
Martinbj
  • Laddar…
Har ringt Bauhaus nu i kväll o dom ska återkomma till mig i morgon. Har jag samma pris som Johan119, så åker jag till Bauhaus i helgen o köper. Harald hade på lager. det kollade jag i kväll. till priset 9699:-
I så fall blir det min 2 Indy. så ni fattar att jag faktiskt tycker om produkten. Den korta klipptiden, mina utformningar av tomterna, inga barn hemma längre osv. talar för en Indy.
 
Kolla att du får en klippdisk som tar 26R knivar. Ej 26 eftersom 26 inte finns att få tag i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.