Jag tror nog att du kan få hjälp, säkert någon som PMat dig redan, men om inte så lär det dels inte vara så svårt att få hjälp online - bara fråga ;-)

Men till Limassol - cypern - kan vara lite svårt att ta sig ;-)
 
Jag är säker på att det kunde ordnas ett fint boende vid havet om så önskas :) På vår bekostnad. Det är vad vi bla jobbar med
 
Har nu bytt ut samtliga transformatorer till Osram och allt brummande när jag dimmar är nu bortblåst. En transformator som klarar framkantsdimning är alltså nyckeln !

En liten skitsak kvar bara:

När jag manuellt (via väggbrytare) dimmar till ett minimum (dvs. från ex. 65% ner till säg c:a 4%) så verkar det om om Veran uppfattar belysningen som avstängd. Både webb-UI:t och appar på telefonen meddelar 0% belysning.
Om jag däremot (via telefonen) sätter belysningsintensiteten till 4% så fungerar det som förväntat. Det gör det också om jag sätter intensiteten till 4% via telefonen, stänger av via brytare och sedan slår på (till 4%) via brytare igen.
Det som alltså ger "avstängt" resultat (i appar samt webb UI) är om man dimmar från en högre intensitet till lägsta möjlig intensitet via en mekanisk vippbrytare.
En skitsak som sagt, men lite, lite störande. :)
 
Har skapat en scen i veran som ska tända och släcka badrumslampan med rörelsesensorn från en Aeon 4in1 till en Aeon dimmer. Oftast så funkar det bra men lite då och då så tar det upp till 3s innan lamapan tänds. men man ser att sensorn reagerar med en gång via den röda dioden men det tar ändå upp till 3s innan lampan tänds. Antar att det är veran som är slö?

Har försökt göra en direkt association från 4in1 till dimmern men får det inte att funka, fattar inte riktigt hur det funkar med dessa grupper m.m. Någon som kan ge en enkel instruktion steg för steg hur jag gör en association mellan sensorn och dimmern?
 
tonilundin: Jag skulle säga att Vera'n ibland gör så men det kan vara lite beroende på vad du har mer för något. Om det enda du har är dessa två enheter så borde det vara rappt, men säg att du har 20 fysiska devices (t.ex. aeon puckar eller fibaro puckar) och sedan minst lika många virtuella devices, ja då kan du hamna i lägen där Vera'n har annat för sig och det tar lite tid innan det blir klart. Det sagt, HC2 är snabbare rent generellt men visst ibland kan det ta någon sekund även för den - men aldrig 3 sekunder eller något liknande.
 
Bamsefar: Jag har 15 puckar/pluggar, 10 temp/hum sensorer (rfxCom) ca 10 virtuella enheter bla Sonos. Har sneglat lite på HC2an men om jag förstått det rätt så stödjer den inte rfxCOM med 433MHz sensorer? Annars verkar den så mycket lättare att jobba med än Veran.

Men visst borde jag komma runt verans slöhet genom en association mellan 4in1 och pucken. finns det ananrs några knep på hur man kan snabba upp Veran? Loggar till USB och datamine lagring till NAS.
 
tonilundin: Du borde inte ha problem, MEN om du i någon av dina script (för jag antar att du använder PLEG, vilket i praktiken är ett måste...) testar på tid (NOW) så kommer dessa script att snurra hela tiden - och hamnar din händelse mitt i den tidpunkten när scriptet snurrar (det sove och snurrar med jämna mellanrum....) så åker du dit på exakt det du beskriver. Speciellt viktigt om man testar på NOW i många PLEG script alltså.

HC2 stödjer inte rfxCOM - MEN en work around är att ha en Vera som extra enhet som tar hand om just rfx och annat som inte stöds direkt:
http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t=1814&highlight=rfx

En association kommer att lösa ditt problem annars ja då pucken direkt kommer att agera utan att Veran blir inblandad. Jag testade detta i VeraLite men hade alltid ett litet h*lvete att få till det - eller jag fick aldrig till det. Men med HC2an så var det löst på första försöket.....
 
  • Gilla
tonilundin
  • Laddar…
Bamsefar: Mycket intressant att använda Vera som slav till HC2. Övergången blir så mycket lättare speciellt ekonomiskt. Men kanske att HC2 kan få stöd för rfxCOM så småning om med plugins om det kommer stöd för detta.

Någon: Ingen som har en steg för steg guide hur man skapar en association mellan en 4in1 och Aeon dimmer puck?
 
jompen152 skrev:
Någon som har en bra ide hur man kan använda sig av en [länk] för att starat 4 olika scener i Veran?
Den där är inte kompatibel med någon Vera.... såvida du inte använder just rfxCOM.
 
jompen152 skrev:
Någon som har en bra ide hur man kan använda sig av en [länk] för att starat 4 olika scener i Veran?
Jag börjar med att anta att du har en RFXtrx-manick. Sen är som oftast svaret PLEG. Där kan man skapa triggers och villkor för att starta scener. För att klara din uppgift krävs lite mer men en start är att kika på funktionen att kolla hur många gånger en trigger triggats inom en viss tidsrymd. Tex villkoret (Condition) "ByraOn @ 2 < 0:10" blir sant om du triggar "ByraOn" två gånger inom 10 sekunder. "ByraOn" triggas när jag trycker på fjärren en gång. Det svåra i ditt fall blir förmodligen att klara dessa två tryckningar utan att trigga scenen för en tryckning. För min del så tänder jag en lampa på en tryckning och sen en scen med två tryckningar, dvs jag tänder alltid lampan.
 
tack tror jag är på rätt väg. fast jag vill ha så att man vid tex en knaptryckning aktiverar en scen (tex höja volymen på sonos) så därför vill jag uppnå så att man kan trycka flera gånger i rad på samma knapp utan att gå via avknappen. starta samma scen om och om igen. hur löser jag detta?
 
Verkar kul att styra Sonos med veran. Jag har dock inte Sonos utan kör Airplay med Airfoil. Nån som vet om det går att kontrollera likt Sonos?
 
Jeg er ny på z-wave og har ikke fått lest hele tråden så håper dette er et spm som ikke er besvart enda.

Men jeg ønsker å ha lik design på alle trykkknapper selv om vi bruker z-wave. Feks bruke Elko Plus knapper med fjær. Og dette er ikke noe problem der man har akturatoren rett bak knappen. Men der man ønsker en trådløs knapp til en aktuator et annet sted må man bruke en trådløs knapp til en z-wave produsent.

Er det da noen som vet om det finnes en micromodul som kun sender signal (av/på/dimme) som man kan plassere i veggboks og kobles til en standard trykkknapp? som sagt uten å være tilkoblet til strømkilden/lyset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.