ribbones skrev:
Eftersom du inte får påföra dröjsmålsränta så kostar det inget att vänta till dag 30 oavsett vad som står på fakturan. ( inget annat avtalas innan)
Så bara för att det inte kostar ränta kan man skita fullständigt i den man anlitar.

Sen om man är nöjd med arbetet och
allt är frid och fröjd så skiter man i vilket och betalar så sent som möjligt?

Verkar rimligt...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
ribbones skrev:
Eftersom du inte får påföra dröjsmålsränta så kostar det inget att vänta till dag 30 oavsett vad som står på fakturan. ( inget annat avtalas innan)
....men jag antar att det inte är något som hindrar säljaren att debitera påminnelseavgift samt skicka till inkasso? Ett avtal skall ju följas oavsett om man får ta ut ränta eller inte.
 
hantverkare1 skrev:
Så bara för att det inte kostar ränta kan man skita fullständigt i den man anlitar.

Sen om man är nöjd med arbetet och
allt är frid och fröjd så skiter man i vilket och betalar så sent som möjligt?

Verkar rimligt...
Som jag skrev i mitt första inlägg betalar jag direkt om det är frid och fröjd.

Men om man vill ha betalt direkt kan använda tex portabel kortläsare.

Om kunden inte har avtal om kredittid har du rätt att ta betalt direkt. (Poängen är att detta inte går med faktura då det finns regler om just fakturabetalningar)
 
Lane skrev:
det j-o75 syftar på när man är bortrest är just detta med arbeten som inte faktureras direkt och sedan dimper ner i brevlådan när man är bortrest. Detta har hänt oss (var dock ingen hantverkare utan en containerhyra) och var inte roligt, men då är det ju på samma sätt åt andra hållet, jag skulle inte anlita den hantverkaren/förmedlaren igen.
Men då vet man trots allt om att det ska komma en faktura. Har du köpt en tjänst av någon så vet du att du ska betala, om den som köpt av "glömmer" att skicka faktura i två månader så bör man ju kanske fundera över om den förkommit (fakturan kanske har skickats men tappats bort av brevbäraren).
 
MathiasS skrev:
....men jag antar att det inte är något som hindrar säljaren att debitera påminnelseavgift samt skicka till inkasso? Ett avtal skall ju följas oavsett om man får ta ut ränta eller inte.
Eftersom god faktureringssed säger 30 dagar på faktura tror jag att det blir problematisk att få myndigheter att agera snabbare... Men visst 60 kr påminnelseavgift kan du nog slänga på.

(Jag diskuterar när man inte avtala detta, tydligen räcker det om det framgår på offerten att det är tex 10 dagar)
 
Redigerat:
j-o75 skrev:
Som sagt, i jobbet inom industri accepteras i princip inte något under 60 dagar, så jag tycker fortfarande att 30 dagar är helt normalt. Som jämförelse kan man ju tänka på att hantverkaren kan köra runt i en ny bil, bestående av delar som jag ej fått betalt för ännu!
Du har tydligen fortfarande svårt att sära på begreppen industri och hantverkare... ;)

Om man som hantverkare gör inköp hos en leverantör på låt säga 70000:- vilket absolut inte är orimligt till t.ex ett badrum så får denna hantverkare sällan eller aldrig mer än maximalt 30 dagar på detta...
Projektet pågår i typ 20 dagar innan det är klart och då har det uppgått arbetsdebitering på lika mycket varav de 35000:- faktureras kunden ihop med de 70000:- för materialet...totalt 105000:-.
Det har även gått 25 dagar innan hantverkarens faktura nåt kunden.
Då tycker du alltså det är fullt rimligt att en liten egenföretagande hantverkare ska lämna 30 dagar till kunden på dessa 105000:- på ett arbete som är utfört och på material som är monterat i kundens bostad ???
När sen kunden dragit det till sin spets och betalat på den 30e dagen så kan hantverkaren söka rotavdraget på de 35000:- hos skatteverket och dessa pengarna ska hantisen sedan vänta på i upp mot 10 dagar...
Rimligt.... NOT !

Står du fortfarande fast vid ditt tänk så hoppas jag alla hantverkare slipper utföra arbete åt dig. ;)
 
  • Gilla
Tiofingers-Perra
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Det borde vara förbjudet att ta ut en faktureringsavgift om man inte kan tillhandahålla e-faktura.
Otroligt irriterande när något företag ska ha 15kr då är det bättre att baka in det i vad man nu betalar.
Köpte "ny" bil, fick en rätt ok ränta på billånet via nåt norskt bolag vad det nu heter. Varje avi skulle kosta 55 spänn men tänkte att det kommer jag ju undan när jag ber om autogiro. Ha! Icke, visst kan jag koppla den till autogiro men det kommer ändå kosta mig 45 spänn i månaden för företaget anser att de promt måste skicka ut ett papper varje månad med kvarvarande skuld. Klart onödiga pengar. :thumbdown:

Mer On Topic - tror en del som skrivit i tråden inte tänker på hantverkare när de skriver företag utan större företag, typ banker, elföretag osv. De få gånger jag fått hantverkarfakturor betalar jag tämligen omgående, någon dag efter jag fått fakturan eller så. "Vanliga" räkningar försöker jag klumpa ihop däremot, någon gång i slutet av månaden betar jag av dem.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
D09
Tycker att man som beställare ska se till "helheten"

Dvs man saknar kunskap eller tid för att göra det själv, det finns med andra ord ett behov av inköpt tjänst.

Denna tjänst borde direkt ( inte 2 veckor, absolut inte 3 mån efter jobb ) efter färdigställt jobb skicka sin faktura på förfallo 15 dagar, kunden har 5 eller 10 dar på sig att kolla av jobbet. Kunden ska mitt tyckande ha pengarna vid beställning.

Om kunden inte är nöjd så bestrider man fakturan.

Om kunden är nöjd så betalar man inom 15 dar, detta ger ett bra flöde då leverantören kan hålla en bra likviditet när t ex inköpt material och löner ska betalas.

Undrar varför det inte står på fakturor " är du nöjd med vårt arbete är vi tacksamma om du betalar omgående" eller något liknande.
 
ribbones skrev:
Som jag skrev i mitt första inlägg betalar jag direkt om det är frid och fröjd.

Men om man vill ha betalt direkt kan använda tex portabel kortläsare.

Om kunden inte har avtal om kredittid har du rätt att ta betalt direkt. (Poängen är att detta inte går med faktura då det finns regler om just fakturabetalningar)
Det finns inga regler om att man måste ge 30 dagars kredit bara för att det är faktura.
Jag kan skriva omgående på fakturan och då ska den betalas omgående.

Sen att jämföra med industrin är ju skevt.
Jämför med pressbyrån istället, där får du inte en minuts kredit, lika skevt
 
D09 skrev:
Om kunden inte är nöjd så bestrider man fakturan.
Vissa hantverkare har ringt medans de skriver fakturan, och då kollat av att jag är nöjd och förklarat om det är något som kan misstolkas. Kanske är orealistiskt att göra det för alla kunder, men jag har absolut uppskattat att hantverkaren gjorts sig klar över att jag är nöjd och förstår varför fakturan blev så dyr :)
 
hantverkare1 skrev:
Det finns inga regler om att man måste ge 30 dagars kredit bara för att det är faktura.
Jag kan skriva omgående på fakturan och då ska den betalas omgående.

Sen att jämföra med industrin är ju skevt.
Jämför med pressbyrån istället, där får du inte en minuts kredit, lika skevt
Du citerar min text där jag skriver "Om kunden inte har avtal om kredittid har du rätt att ta betalt direkt."

Meningslöst ett diskutera om du inte läser vad jag skriver utan bara säger emot. Sista gången: du måste skilja på regler som gäller ditt debiteringssätt och kredittid, dom har inget med varandra att göra!!!

EDIT: allt du behöver göra är att skriva på offerten att det gäller med 5 dagar på fakturan och då kan du lägga på dröjsmålsränta efter dag 5
 
Redigerat:
ribbones skrev:
Du citerar min text där jag skriver "Om kunden inte har avtal om kredittid har du rätt att ta betalt direkt."

Meningslöst ett diskutera om du inte läser vad jag skriver utan bara säger emot. Sista gången: du måste skilja på regler som gäller ditt debiteringssätt och kredittid, dom har inget med varandra att göra!!!

EDIT: allt du behöver göra är att skriva på offerten att det gäller med 5 dagar på fakturan och då kan du lägga på dröjsmålsränta efter dag 5
Du tjatar bara om ränta hela tiden, men det är ju inte det som är frågan.

Jag är inte intresserad av räntor, jag driver inget kreditinstitut.
 
  • Gilla
Tiofingers-Perra och 1 till
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Du tjatar bara om ränta hela tiden, men det är ju inte det som är frågan.

Jag är inte intresserad av räntor, jag driver inget kreditinstitut.
Du driver förhoppningvis ingen ting. God redovisningssed behöver ju inte du följa för du är ju ingen revisor.....
 
ribbones skrev:
Du driver förhoppningvis ingen ting. God redovisningssed behöver ju inte du följa för du är ju ingen revisor.....
Vad har redovisningsed med saken att göra???
 
hantverkare1 skrev:
Vad har redovisningsed med saken att göra???
Tyvärr jag orkar inte mer, jag tycker jag verkligen försökt förklara skillnaden mellan fakturaregler och om kunden har rätt till kredit, men insåg att jag totalt misslyckats. Kommentaren var bara något, tydligen halvdant, försök på lite ironi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.