Fler dataspel åt barnen...då håller dom sig borta och tysta....
 
  • Gilla
Bo Saurage och 1 till
  • Laddar…
Men vad händer om du medelar fotbollsklubben att du kommer att debitera dom för nya växter samt allt som förstörs pga deras fotbollsmål
 
Det är ju ungefär som att man skulle försöka debitera kommunen för att nån dåre kör en bil genom häcken. Bilen åkte ju på kommunens väg dit...

Nej, lösningen här är som sagt var att kommunen talar om vad som gäller för deras mark. OM fotbollsklubben vill spela boll där kan de säkert få arrendera marken, mot att de bekostar stängsel runtom (dels för att inte bollar ska fara ut, men också eftersom det ju enligt kommunen är farlig trafik runtom). Möjligen får fotbollsklubben också bekosta att området klassa om i detaljplanen.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Jo det är otrevligare att spela på grus. Blir en helt annan typ av skador när man ramlar. Men vad klart, på *min* tid så bet vi bara ihop, för det var vad som fanns. Dagens bortklemade ungar å andra sidan... ;) ;)

Så tvinga bort dem till grusplanen. Det härdar och bygger karaktär! :)
DETTA ÄR SKRIVET MED IRONI är det inte bättre TS flyttar sina blommor från sin trädgård till fotbollsplanen eftersom det tycks som de som spelar mer är med bollen i TS trädgård än på planen. Eller varför inte flytta blommorna till grusplanen då skulle kanske blommorna lära sig bita ihop och inte sloka om man glömde vattna dem, dagens blommor är bortklemade:):):)
nä nu lägger jag ner denna tråd vi tycker olika och det är det som gynnar forumet. Fan vad tråkigt om alls tyckte lika. Trådarna skulle dö ut så snabbt!
 
Ja, du har helt rätt. Detta kunde vi jiddrat om på flashback istället... Hade en naiv tro att det skulle handla om den "juridiska" aspekten, istället för vad folk tycker.
 
  • Gilla
ZNK
  • Laddar…
Den juridiska aspekten är väl som jag har skrivit? Du kan inte göra nåt mot att nån annan har använd en tredje parts mark. Det är den tredje parten (d.v.s. kommunen) som får sätta ner foten angående sin mark.
 
Nerre skrev:
Den juridiska aspekten är väl som jag har skrivit? Du kan inte göra nåt mot att nån annan har använd en tredje parts mark. Det är den tredje parten (d.v.s. kommunen) som får sätta ner foten angående sin mark.
Just det. Glömde tacka för det.

Jag hoppas nu att det är just detta som är på gång.
 
Kalamanala skrev:
Ja, du har helt rätt. Detta kunde vi jiddrat om på flashback istället... Hade en naiv tro att det skulle handla om den "juridiska" aspekten, istället för vad folk tycker.
Visst. Fast det var ju vad som började den delen. Nämligen om det förutom vad kommunen tycker om sin markanvändning även kan klassas som ett miljöproblem. Där har som sagt domstol sagt att då det i det prövade fallet fanns nät så var bollsparkande barn *inte* att se som ett sådant, men att de kunde ha varit det. (Och Svenskt näringsliv ondgjorde sig över att man öht skulle kunna se barn=oljud som ett miljöproblem.)
 
Tycker att flertalet som svarar i tråden har en något ndlåtande attityd mot TS. Har själv varit i samma situation med grannar som hade en tomt som var hela kvarterets lekplats, den kommunala lekplatsen som låg mitt i området brydde ingen av ungarna sig om, utan denna familjen hade massvis med lekredskap och alla ungarna samlades här till långt in på kvällarna, på sommaren höll de på med studsmattor, fotbollsspelande osv till runt 1-tiden på natten. De enda som uppskattade detta var nog barnen, de som ägde tomten (de satt i en inglasad altan och festade) och de andra barnens föräldrar som kunde avnjuta sommarkvällarna med grillning och samkväm i lugnan ro medan deras barn hade roligt på denna tomt...

Liksom TS var vi två grannar på höger och vänster sida om tomten som hade uppenbara synpunkter på denna lekplats, vi har barn som är utflugna sedan länge, de andra var en spädbarnsfamilj som hade tillräckliga problem med nattsömnen som det var. Tillsägelser var verkningslösa och konflikterna med granne och hans lekpark var många. Det gick inte att diskutera med grannen alls om detta, det var bara "sköt du ditt så sköter vi vårt" eller "vi måste lära oss att tåla att barn leker"

Hur slutade det hela? Familjen med spädbarn flyttade efter nåt år, vi bor fortfarande kvar men tillbringade större delen av sommaren i vår sommarstuga (som vi hade tänkt sälja då vi inte riktigt orkar sköta två hus) och nu har barnen blivit större och de flesta lekredskap har försvunnit. Men det tog ca 4 år...

Vad vill jag då ha sagt, de flesta som flyttar till ett villaområde där husen står tätt har nog inga problem med vare sig festliga kvällar med hög musik eller att grannen trimmar sin motorcykel och står och gasar lite, eller att någon sågar upp ett parti med ved en söndagseftermiddag, eller att barn spelar fotboll. Sånt hör till. Däremot tror jag nog att de flesta hade haft invändningar mot att detta håller på dagligen, sent på kvällar och nätter. Bor man intill ett grönområde som TS, så antar jag att man tänker, att här kommer förmodligen det bli lite barnlekar, folk som leker med sina hundar osv. Dock kan det nog inte anses finnas grund för att förutsätta att detta pågår i den omfattning som TS beskriver, lika lite som vi kunde förutse att grannens gräsmatta blev en lekplats för kvarterets 15-talet barn dagligen hela sommaren. Av den anledningen att vi aldrig hade valt att bosätta oss granne med ett dagis eller en kommunal lekplats.

Av ovan nämnda anledning tycker jag att TS reaktion är högst normal och inget att vara nedlåtande mot. Hur detta ska tacklas är dock ett problem, då det är allmän mark. Önskar TS lycka till, går inte detta finns det väl bara två råd, att härda ut som vi gjorde, eller att flytta som det andra paret i vårat område gjorde...

/S
 
Redigerat:
  • Gilla
Paxman och 3 till
  • Laddar…
Kalamanala skrev:
Oj. Denna tråden fick fart...
En liten uppdatering:
Sambon fick tag i "rätt" person på komunen förut. Det var helt klart att målet skall flyttas. Ingen lek på denna yta. Den ligger för nära vägen. Hon sa även att hon skulle kontakta både fotbollsklubben, och sammhällsföreningen för att få ut infon.

Kan ju tilllägga att dessa två vägar jag svammlar om, som bildar en korsning vid planen är ganska rejält trafikerade. Både av biltrafik och "tung" trafik.

Javisst, det är lätt att tro att vi skulle vara griniga enstörningar. Men då har man nog som tidigare nämnts inte suttit i detta läget.

Nu är det bara att vänta (igen) och se vad som händer...
Vad skönt, då har det ju nästan löst sig.(y)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Alla utom en själv är ju gnälliga idioter utan vett och sans.
Ju fler man träffar destor fortare inser man det.
Som nån redan nämt nånstans :D
 
oceanis skrev:
.............ja, eftersom föräldraansvar har blivit en bristvara i Sverige nuförtiden........... ;)
BS. Det fanns familjer som alla jävlades med när jag var ung också. För 40 år sen. Det är inget nytt.
 
  • Gilla
Per i Falun
  • Laddar…
Jag kan bara ge det inte alls juridiska rådet att ni så fort ni har möjlighet flyttar riktigt långt ut i skogen. I mina ögon är det ni som skapar problem, inte barnen.

Barn finns, hörs och är vår framtid. Fotboll eller vad som helst som lockar ut ungarna från sina skärmar och datorer ska främjas med fotbollsmål och skatepaker!

Rör det sig som här också av en aktivitet där man träffas spontant och naturligt är det extra mycket värt. När varje unge studsar på var sin studsmatta på sin egen gård så har det ett värde i den fysiska aktiviteten, spontanfotboll har för mig skapat livslånga vänrelationer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo Saurage
  • Laddar…
Ja tänk så olika det kan vara, jag gjorde gräsmattan så stor det gick, skaffade mål men det blev lite spontanfotboll en sommar.
Spontanfotboll är något som har minskat, nu är det träning på bestämda tider med bestämda övningar som förtar det roliga för en del ungar.
Nu sitter alla på rumpan och jagar runt med skräcködlor eller slår sig fram i landskap av kuber på allt större dataskärmar.
De som inte "orkar" jaga med musen kan låta PewDiePie göra det åt sig.

Barn bör röra på sig för att orka försörja oss som blir pensionärer.
Vi har en höfläkt som stör oss hela sommaren 24/7, men vi flytt int'

Protte
 
I
Är det kommunal mark borde ingen annan ha rätt att ställa ut saker som mål. Dock brukar det tolereras av kommunen så länge som det inte skapar olägenheter.
Kolla detaljplanen, där bör det framgå hur marken är tänkt att utnyttjas.
Mitt förslag är att vara påstridig gentemot kommunen, det kommer att öka sannolikheten att de agerar. Se till att du pratar med rätt person på kommunen. Antingen någon på bygglov eller drift av grönytor. Ring minst en gång i veckan till samma tjänsteman. Lämna meddelande om de inte svarar. Skicka en formell skrivelse och säg att du önskar (inte kräver) åtgärder. Skriv att de själva har sagt att det inte är ok med andras mål på kommunens mark. Var ALLTID trevlig och artig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.