Patrick E skrev:
Allemansrätten handlar inte bara om rättigheter. Det handlar minst lika mycket om att visa hänsyn. Något som ofta glöms bort.
det är sant det är lätt det bara pratas om vad man får, men som du skriver det är åt alla håll.
 
Kromo skrev:
Det är ju ingen tomt ?
Bara för att den tillhör kommunen och förnärvarande ej är bebyggd betyder ju inte att det inte är en tomt. :p
 
Det är inte en lätt fråga och visst skall barn få leka men det betyder inte att det kan göras utan ansvar. Vi har haft delvis samma problem och när vi sa till stt vi inte ville ha våra nyplanterade blommor krossade av fotbollar var några grannar(givetvis föräldrarna till orsakande barn) helt oförstående av problematiken och tyckte att vi skulle flytta LOL! Var är föräldraansvaret och hänsynen till andra? Hoppas att det löser sig för er på ett bra sätt. Att helt sonika flytta bort målet till annan plats lät ju som ett bra förslag :)
 
geekling skrev:
Bara för att den tillhör kommunen och förnärvarande ej är bebyggd betyder ju inte att det inte är en tomt. :p
Sant men så du menar att om det finns ett grönområde någonstans som kommunen äger som är avstyckad till att kunna bygga hus på så får man ej beträda dessa? Stämmer det, och hur vet man detta när man plötsligt ska gena? Sedan är ju frågan om det nu är så stora väggar plus att området är tio meter så är ju frågan om det är mark till att bygga på svårt med 4,5 till huset om inte huset ska vara 1 meter känns lite trångt;)
 
Varför behöver du veta detta? En obebyggd fastighet får man normalt gena över. Men du får åka andra sidan inte anordna raveparty där.

Spontanfotboll ligger kanske någonstans emellan. :)
 
Särskilt "spontan" är ju nu inte fotbollen med beaktande av det monumentala målet. Detta är något annat än när barn kastar ifrån sig sin jacka och skolväska som "målstolpar". Att barns föräldrar har ansvar för sina barn är förvisso självklart. Men när vuxna människor bygger om annans mark till idrottsplats kan man inte hänvisa till 45-årige Curts åldriga mamma och pappa. Då måste vi lita på att Curt själv kan ta ansvar för sina gärningar.
 
  • Gilla
LeFrog och 1 till
  • Laddar…
Kromo skrev:
jag har än så länge inte fått någon info i tråden som motsäger griniga enstöringar! Ni och andra i tråden ser ett problem i att personerna sportar på gräsplanen.
Bara för att man inte vill se sin trädgård och nattsömn förstörd behöver man väl ändå inte vara en grinig enstöring...
 
  • Gilla
Kattmatte2 och 10 till
  • Laddar…
pegee skrev:
Den här publikationen har varit på tapeten flera gånger tidigare. Dags att påminna om den igen tydligen:
En partsinlaga från Svenskt näringsliv? Varför skulle den vara intressant i sammanhanget? Att Svenskt näringsliv vill ha större möjligheter för sina medlemmar att skita ner miljön utan att någon krånglar är väl ingen högoddsare, och att de har pengar att köpa bra copywriters som gärna blandar bort detta genom att angripa miljöbalken på alla möjliga (och omöjliga) sätt är väl heller inga nyheter.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Bara för att man inte vill se sin trädgård och nattsömn förstörd behöver man väl ändå inte vara en grinig enstöring...
Nä och det har jag även skrivit att det känns som det borde fixa till detta. Jag förstår att man inte vill någon ska springa i ens trädgård eller spela fotboll senare än 22. Jag har även gett förslag på hur jag anser det kanske skulle gå att lösa. MEN när TS skriver att dens utsikt förstörts och att vägarna är farliga och att den vill ha bort målet.
TS skriver i sitt första inlägg i tråden bland annat: "Så jag ringde tillbaka till kommunen och gav dem den nya info jag fått från fotbollsklubben. De tyckte det hela lät mycket märkligt, hur man kan ställa upp ett mål utan att fråga först. Det finns ingen nyttjanderätt eller något. Men sen har inget hänt... Jag har ringt kommunen igen för att fråga om de kommit fram till något, men det verkar väääldigt tungrott.

Nu till mina (uppenbara) frågor... Vad kan vi förvänta oss? Kommer målet att försvinna? Några andra tankar eller funderingar? Vart vänder jag mig om inte kommunen får tummen ur?

Jag och min sambo hade ALDRIG köpt huset om målet stått där från början. Vi har t.o.m. diskuterat att flytta om det inte försvinner..."


Då anser jag att man är grinig enstöring!
 
Kromo skrev:
Jag och min sambo hade ALDRIG köpt huset om målet stått där från början. Vi har t.o.m. diskuterat att flytta om det inte försvinner..."


Då anser jag att man är grinig enstöring!
Varför det? Jag hade exv inte köpt ett hus som gränsade till ett dagis. Jag har bott i hyreslägenhet ovanpå ett och det räcker. Det var OK då jag bodde där, för då var jag bara 20+ och levde på ett annat sätt, men nu vet jag också vad det innebär, så jag skulle inte sätta mig i den sitsen igen. Så det är klart att om jag av någon anledning hamnat i den sitsen idag t ex genom att någon hade velat starta ett dagis bredvid mig i dagsläget så hade jag surat ganska mycket, utan att det för den sakens skulle hade behövt betyda att jag varit grinig enstöring. Nu vet jag nämligen vad det handlar om.

Det är väl samma sak här. TS hade inte till fullo insett hur deras liv skulle bli när gräsplätten helt plötsligt blev fotbollsplan. Med facit i handen så hade de idag inte satt sig i den situationen.

Det är IMHO naturligtvis med barn som med *alla* miljöproblem. Dvs det är inte företeelsen som sådan som är problemet, utan frekvens och mängd. Om du helt plötsligt får för dig att hälla 20000 kbm destilerat vatten i naturen så blir det ett miljöproblem, trots att destillerat vatten som sådan inte direkt är något problemämne. Ett gäng ungar som skriker och stojjar någon gång ibland, eller tom varje dag är inget större problem, och något man både får och bör kunna leva med, men hundra ungar som skriker, sparkar en boll av 10 i planteringen och springer in och hämtar förflugna bollar var femte minut hela dagarna i ända är naturligtvis en annan sak.

Det är inte konstigare än att om någon ringer fel till dig en gång i månaden (eller i veckan) så är det inget problem, men om folk ringer fel till dig i snitt var 30:e sekund hela dagen lång (vilket har hänt när nummer listats på fel ställe) så blir telefonen oanvändbar och ditt liv kraftigt stört och påverkat. (Mitt dåvarande nummer hamnade t ex en gång i en porttelefon i Göteborg, som jag förstår hade gått till en lägenhet där någon sålt knark. Nu hade han inte någon större kundkrets, och den var inte otrevlig, tvärtom, jag hade många roliga och trevliga samtal med hans förutvarande kunder, men jag har full förståelse för att någon annan inte sett humorn på samma sätt :)).
 
  • Gilla
LeFrog och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson skrev:
Varför det? Jag hade exv inte köpt ett hus som gränsade till ett dagis. Jag har bott i hyreslägenhet ovanpå ett och det räcker. Det var OK då jag bodde där, för då var jag bara 20+ och levde på ett annat sätt, men nu vet jag också vad det innebär, så jag skulle inte sätta mig i den sitsen igen. Så det är klart att om jag av någon anledning hamnat i den sitsen idag t ex genom att någon hade velat starta ett dagis bredvid mig i dagsläget så hade jag surat ganska mycket, utan att det för den sakens skulle hade behövt betyda att jag varit grinig enstöring. Nu vet jag nämligen vad det handlar om.

Det är väl samma sak här. TS hade inte till fullo insett hur deras liv skulle bli när gräsplätten helt plötsligt blev fotbollsplan. Med facit i handen så hade de idag inte satt sig i den situationen.

Det är IMHO naturligtvis med barn som med *alla* miljöproblem. Dvs det är inte företeelsen som sådan som är problemet, utan frekvens och mängd. Om du helt plötsligt får för dig att hälla 20000 kbm destilerat vatten i naturen så blir det ett miljöproblem, trots att destillerat vatten som sådan inte direkt är något problemämne. Ett gäng ungar som skriker och stojjar någon gång ibland, eller tom varje dag är inget större problem, och något man både får och bör kunna leva med, men hundra ungar som skriker, sparkar en boll av 10 i planteringen och springer in och hämtar förflugna bollar var femte minut hela dagarna i ända är naturligtvis en annan sak.

Det är inte konstigare än att om någon ringer fel till dig en gång i månaden (eller i veckan) så är det inget problem, men om folk ringer fel till dig i snitt var 30:e sekund hela dagen lång (vilket har hänt när nummer listats på fel ställe) så blir telefonen oanvändbar och ditt liv kraftigt stört och påverkat. (Mitt dåvarande nummer hamnade t ex en gång i en porttelefon i Göteborg, som jag förstår hade gått till en lägenhet där någon sålt knark. Nu hade han inte någon större kundkrets, och den var inte otrevlig, tvärtom, jag hade många roliga och trevliga samtal med hans förutvarande kunder, men jag har full förståelse för att någon annan inte sett humorn på samma sätt :)).
vi har helt enkelt olika syn på detta själv skulle jag tycka att det var bra att min grabb på 2 år om några år kan spela fotboll utan att behöva försvinn så långt bort dessutom är det smidigt för mig att gå ut och lira boll med barnen. För mig känns det som problemet för TS är att dom är där inte att dom är där hela tiden. Varför inte föra en dialog med alla inblandade istället för att slå på stora trumman och kräva bort målet. Jo för att man inte vill ha någon verksamhet på plätten. Då tycker jag man är lite onödigt grinig. Men samtidigt vill jag förtydliga att jag förstår TS problem att de spelar sent och är i dens trädgård.
 
Tror nog att Lars_Stefan slog huvet på spiken där...
I detta fallet blir det inte så att de inte kan spela... Ca 50m bort ligger en annan fotbollsplan. Med två mål. Men fotbollsklubbens respons när jag antydde att de kanske kunde vara där istället, var att det var en grusplan. Jag är inte så insatt, men det spelar tydligen roll.

Sen ang. det där med hur ofta de är där osv. är för mig mer en tanke om vad jag kan göra i trädgården... Inte så stor idé att satsa på fina växter eller liknande. Det spelar inte så stor roll hur ofta de springer sönder det, utan mer att det lär gå sönder.

EDIT: Är naturligtvis medveten om att det sistnämnda går att lösa med någon form av plank eller så, om "problemet" kvarstår.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
Som jag ser det så är grundproblemet här att fotbollsklubben använt kommunens mark utan tillåtelse. De har "skräpat ner" genom att ställa upp fotbolsmål där. Hade TS struntat i att ta reda på vems målen är och bara kontaktat kommunen så hade de antagligen bara åkt dit och tag bort målen och kört dem till tippen. Då hade problemet varit löst (inga mål = inget spelande).
 
Kromo skrev:
vi har helt enkelt olika syn på detta själv skulle jag tycka att det var bra att min grabb på 2 år om några år kan spela fotboll utan att behöva försvinn så långt bort dessutom är det smidigt för mig att gå ut och lira boll med barnen. För mig känns det som problemet för TS är att dom är där inte att dom är där hela tiden. Varför inte föra en dialog med alla inblandade istället för att slå på stora trumman och kräva bort målet. Jo för att man inte vill ha någon verksamhet på plätten. Då tycker jag man är lite onödigt grinig. Men samtidigt vill jag förtydliga att jag förstår TS problem att de spelar sent och är i dens trädgård.
Ja OK. Vi kör på din linje då. Hur tycker du det skulle vara när det visar sig att din grabb om några år *inte* kommer att kunna lira boll där, eftersom en gäng grabbar som är 5-10 år äldre har "tagit över" planen? Och de *inte* bor i området... Tro mig, det är inte så enkelt som jag tror du tror... Det är t ex en väldig skillnad på en plätt där sjuåringar spelar och en där tolv-tretton-åringar gör det. (Men om du har en tvååring nu så kan jag å andra sidan trösta med att det blir bättre... Tricket för att komma dit är att ta droger. Choklad för när de är vakna och öl när de sover. ;))

Sedan så har jag inte sett något i TS inlägg som säger att de vill ha bort allt fotbollsspelande, och just det att du så styvnackat ser världen som allt-eller-inget gör att du helt missar min poäng. Det är inte en fråga om allt-eller-inget. Det är en fråga om *lagom*. Det är en stor skillnad mellan att bo vid en gräsplätt där ungarna ibland spelar spontanfotboll någon timme på väg hem från skolan, och att å andra sidan bo vid kortsidan på Råsunda (för att ta ett extremexempel).

Nästan alla miljöfrågor (eller grannfejder heller för den delen) handlar inte om beteendet som sådant utan om hur ofta och hur mycket. Jag kan dra ett annat exempel från "förr". När jag bodde i lägenhet så har jag bott granne med folk som festat en hel del, och jag har bott granne med ett alkoholiserat par. *STOR* skillnad...
 
  • Gilla
LeFrog
  • Laddar…
Kalamanala skrev:
Tror nog att Lars_Stefan slog huvet på spiken där...
I detta fallet blir det inte så att de inte kan spela... Ca 50m bort ligger en annan fotbollsplan. Med två mål. Men fotbollsklubbens respons när jag antydde att de kanske kunde vara där istället, var att det var en grusplan. Jag är inte så insatt, men det spelar tydligen roll.
Jo det är otrevligare att spela på grus. Blir en helt annan typ av skador när man ramlar. Men vad klart, på *min* tid så bet vi bara ihop, för det var vad som fanns. Dagens bortklemade ungar å andra sidan... ;) ;)

Så tvinga bort dem till grusplanen. Det härdar och bygger karaktär! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.