Hej.
Vet inte exakt om detta platsar under Juridik... Men jag kör, så får vi se.

Köpte ett hus i ett mindre samhälle för ca 2,5 år sen. Tomten gränsar till väg på två sidor, på den tredje sidan bor en granne och på den fjärde sidan finns ett grönområde (kommunens mark).
Tilläggas bör att det även går en väg på andra sidan om grönområdet. Tänk er att vägen är som ett "h" där min tomt och kommunens grönområde ligger bredvid varandra inuti h'et.
Första sommaren i huset var allt lugnt och skönt, trots att vägen ligger precis intill. Men sen... ställdes ett fotbollsmål upp på grönområdet. Ett riktigt fullstort mål.

Jag och min sambo trodde till en början att det bara var något tillfälligt. Men där hade vi fel. I princip varje dag, vår till höst, vid fint väder och från skolans slut tills det blir mörkt, är barnen där och spelar. När det är sommarlov och vi jobbar, så har vi fått gå ut och säga till dem vid 22-23-tiden. Det finns gatlyktor på vägen som även lyser upp "fotbollsplanen" något. Så när det är sommarlov verkar det inte spela någon roll att det blir mörkt.

Nu när våren kommit i år, och barnen har drog igång så fick det vara nog.
Jag ringde kommunen och frågade om de visste vems målet var, och förklarade vad vi tycker om det hela. Att vi inte är sugna på att ha folk springandes i vår trädgård titt som tätt och hämta bollar. Att våran häck bitvis inte finns kvar. Och att den enda utsikten vi har från vår altan är en enda fotbollsmatch. Men de hade ingen aning, och bad mig kolla med samhällsförändringen. De hade heller ingen aning. Så det fick bli dörrknackning. Fick napp redan på andra försöket.

Det visade sig vara den lokala fotbollsklubben som fått två mål över, och valt att på eget bevåg ställa ut dem på byn. Förklarade även för dem att vi upplever detta som mycket störande, och att vi även flyttat vårt sovrum längre in i huset för att slippa ha det mot den yttervägg som vätter mot planen. Hans svar blev att han inte tänker flytta det om inte kommunen själva kontaktar honom.

Så jag ringde tillbaka till kommunen och gav dem den nya info jag fått från fotbollsklubben. De tyckte det hela lät mycket märkligt, hur man kan ställa upp ett mål utan att fråga först. Det finns ingen nyttjanderätt eller något. Men sen har inget hänt... Jag har ringt kommunen igen för att fråga om de kommit fram till något, men det verkar väääldigt tungrott.

Nu till mina (uppenbara) frågor... Vad kan vi förvänta oss? Kommer målet att försvinna? Några andra tankar eller funderingar? Vart vänder jag mig om inte kommunen får tummen ur?


Jag och min sambo hade ALDRIG köpt huset om målet stått där från början. Vi har t.o.m. diskuterat att flytta om det inte försvinner...
 
Hej och välkommen till bygga hus...

Jag tror det bästa för dig och din sambo är att sälja huset och flytta så fort som möjligt....är det så påfrestande så tror jag att ni kommer få jobbigt med andra saker också...
 
  • Gilla
katos och 7 till
  • Laddar…
O
Tror att det bästa ni kan göra är att flytta. Om Ni inte klarar av att barn leker och stojar så är nog det bästa att flytta. Problemet är att risken finns att dit ni flyttar så kommer det snart en barnfamilj som sätter upp en studsmatta nära Er tomt.
Ni få väl försöka köpa loss marken från kommunen...
Jag vet att det låter lite hårt det jag skriver, men det är mina personliga åsikter i det hela. Om du tar illa upp så ber jag om ursäkt!


Du får väl lämna in en skriftlig synpunkt på fotbollsmålet. Troligtvis är det ingenting som kommunen prioriterar. Så det kan ta sin glada stund,
Men fördelen med att maila in synpunkterna är att mailet registreras. Förvisso blir det nog offentlighandling, men jag vet inte hur det fungerar exakt måste jag erkänna. Men just i detta fall gör det väl ingenting om media skulle hitta det :)
 
Normalt sett så blir väl en gräsplan på ett eller annat sätt en lekplats under sommarmånaderna?
Och att förbjuda barn att leka är nog ett svårt projekt att ta sig an.

Tyvärr är nog flytt till lugnare område enklaste lösningen.
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
Notera: Följande åtgärd har en stor sannolikhet att göra er till de mest avskydda människorna i byn. Om det är något ni kan leva med, eller inte är upp till er.

Kontakta en jurist och kolla upp möjligheten att stämma fotbollsklubben för ersättning för de skador på häcken och annan växtlighet (om det är något annat som blivit nertrampat av ungar som hämtar bollar) i eran trädgård som orsakats av deras bevåg att sätta upp fotbollsmålet. Samt att de skall bekosta åtgärder för att förhindra att de fortskrider.

Troligen ett starkt formulerat brev från advokat som hot, räcka och de väljer hellre att ta ner målet än att riskera betala ersättning eller att behöva bekosta uppsättning av plank för att skydda er egendom.

Men vilken utgången än blir, om det behöver tas till rättslig process eller inte, Så kommer ni för resten av byn vara dem däringa surmupparna som förstörde nöjet för ungarna...
 
Redigerat:
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Ok. Får helt enkelt vänta ut det, och se vad som händer.
Har lite väl många projekt på g i huset nu. Så flytt blir nog inte aktuellt på något år.

Har förresten inga större problem med barnlek. Det är mer grejjen med folk i trädgården, och de sena kvällarna... Grönområdet är ju inte direkt stort. Lite drygt 10m brett... Vilket gör att de är väldigt nära inpå både mig och vägen. Innan målet kom på plats så var det lite mer lagom nivå på det hela. Typ som en vanlig park. Lite lek, lite folk som går med hund osv.
Nu vet ja inte vad samhällsföreningen har att säga till om, men de tog ett beslut för några år sen om att lek inte ska förekomma på denna yta. De ska hänvisas till skogården som ligger ca 100m bort. Delvis på grund av att området ligger i en vägkorsning och inte är inhägnat.
Aja... Jag får väl bli en finne i röven på kommunen, och se vart hän det barkar...
 
Känsligt.... Någon välmenande person på fotbollsklubben skänker ett mål till traktens ungar och ställer det på en allmänning utan en tanke på att någon kan störas av det. Sen är det den drabbade som blir syndabock. Trist men geekling har nog en poäng i det han skriver.
Oavsett de eventuella följderna så anser jag att ni är i er fulla rätt att försöka få bort målet. Självklart ska man acceptera att ungar springer omkring och leker på kommunens mark, precis som det troligen var innan målet kom dit. Dock blir det med målet mer fokus på just den platsen och fotboll är ju oftast en rätt högljudd aktivitet.

Det finns otaliga trådar av den här typen på forumet och av någon anledning blir TS oftast utpekad som en folkskygg, folkilsk och barnhatande eremit som rekommenderas att flytta in i skogen, fyra mil från närmaste telefonstolpe. Har aldrig fattat varför.... Oavsett aktivitet eller utövare så ska man inte behöva acceptera hur mycket lekljud som helst. Normala nivåer och vid normala tider, med gränsöverskridningar då och då, tror jag de flesta av oss är helt okej med men jämnt, varje dag, sent in på kvällarna och dessutom med en massa rännande in på tomten genom en mer och mer sliten häck, det skulle nog få de mest barnälskande individer att surna till slut. Lätt att skriva "stå ut eller flytta", svårare att leva sig in i TS situation.... Mina två ören.

En fråga i ämnet; behövs bygglov för en lekplats? Gäller det då även fotbollsmål i tätbebyggt område (som jag gissar att det handlar om...)?

Tyvärr har jag inga råd att ge men jag önskar er lycka till! :)
 
  • Gilla
shadowfire och 11 till
  • Laddar…
Jag har full förståelse för att ni tycker att det är störande. Vi hade det precis sådär när vi flyttade in i vårt hus, en gräsplätt som användes som fotbollsplan. Man känner att man inte äger sin egen trädgård, bollarna och skotten är stenhårda och man bara väntar på att man ska få en i skallen. Kan glömma att koppla av i sin egen trädgård. Man kan ha köpt en ny fin blomma och planterat som blir kvaddad direkt.
Som tur var bestämde sig kommunen för att bygga hus där istället, så nu är det lugn och ro här.

Jag tror inte alls att ni behöver bli så impopulära för att ni försöker göra något åt problemet. Man har ju rätt att ha lugn och ro på sin egen tomt. Jag skulle ringa klubben igen och försöka hitta rätt person där att resonera med. Kanske kan de vara på den riktiga planen och spela, kanske bara göra det vissa tider, eller kanske på en annan plats som inte är i direkt anslutning till bostadshus på det här sättet.
 
  • Gilla
bjoar564 och 4 till
  • Laddar…
Marlens idé om att flytta målet är inte dum alls. Fotbollsföreningen kan säkert gå med på att flytta målen till en bättre plats om man hittar en? Det kanske behövs nya mål på skolgården som låg i närheten?
 
Skaffa några stenar modell 5-600 kg å lägg ut strategiskt på denna gräsmatta.
 
Be nån du känner ställa dit en husvagn modell större :) om någon påstår att den inte får stå där är det bara att be dom ringa kommunen och be dom göra nåt. Och sen är det bara att vänta och se vilken fråga som tas på störst allvar, husvagnen eller fotbollsmålen. På nåt sätt försvinner nog både ock.
 
Har själv en skola på andra sidan vår höga granhäck kan lova att barn hörs!
Dessutom verkar de ha rast mest hela dagarna.
Jo där är även en fotbollsplan där.
Och jo det spelas fotboll där hela sommaren tills långt ut på kvällarna.
Under Fotbolls-VM, var det va?, så upptäcktes även de där fräcka trumpeterna, vilket verkade va poppis på nåt vis....

Men vi har fått tre gratis fotbollar under åren vi bott här, har slutat va snäll och sparka tebaks dem ;)

Nu var det ju ingen hemlis att här låg en skola så vi har gillat läget och det stör mig inte så mycket faktiskt, är ju sällan hemma dagtid ändå.
Grannens studsmatta som någon var inne på är faktiskt värre.

Ingen hjälp åt TS men kan förstå hur det känns, speciellt med fri insyn.
 
Kalamanala skrev:
Hej.
Vet inte exakt om detta platsar under Juridik... Men jag kör, så får vi se.

Köpte ett hus i ett mindre samhälle för ca 2,5 år sen. Tomten gränsar till väg på två sidor, på den tredje sidan bor en granne och på den fjärde sidan finns ett grönområde (kommunens mark).
Tilläggas bör att det även går en väg på andra sidan om grönområdet. Tänk er att vägen är som ett "h" där min tomt och kommunens grönområde ligger bredvid varandra inuti h'et.
Första sommaren i huset var allt lugnt och skönt, trots att vägen ligger precis intill. Men sen... ställdes ett fotbollsmål upp på grönområdet. Ett riktigt fullstort mål.

Jag och min sambo trodde till en början att det bara var något tillfälligt. Men där hade vi fel. I princip varje dag, vår till höst, vid fint väder och från skolans slut tills det blir mörkt, är barnen där och spelar. När det är sommarlov och vi jobbar, så har vi fått gå ut och säga till dem vid 22-23-tiden. Det finns gatlyktor på vägen som även lyser upp "fotbollsplanen" något. Så när det är sommarlov verkar det inte spela någon roll att det blir mörkt.

Nu när våren kommit i år, och barnen har drog igång så fick det vara nog.
Jag ringde kommunen och frågade om de visste vems målet var, och förklarade vad vi tycker om det hela. Att vi inte är sugna på att ha folk springandes i vår trädgård titt som tätt och hämta bollar. Att våran häck bitvis inte finns kvar. Och att den enda utsikten vi har från vår altan är en enda fotbollsmatch. Men de hade ingen aning, och bad mig kolla med samhällsförändringen. De hade heller ingen aning. Så det fick bli dörrknackning. Fick napp redan på andra försöket.

Det visade sig vara den lokala fotbollsklubben som fått två mål över, och valt att på eget bevåg ställa ut dem på byn. Förklarade även för dem att vi upplever detta som mycket störande, och att vi även flyttat vårt sovrum längre in i huset för att slippa ha det mot den yttervägg som vätter mot planen. Hans svar blev att han inte tänker flytta det om inte kommunen själva kontaktar honom.

Så jag ringde tillbaka till kommunen och gav dem den nya info jag fått från fotbollsklubben. De tyckte det hela lät mycket märkligt, hur man kan ställa upp ett mål utan att fråga först. Det finns ingen nyttjanderätt eller något. Men sen har inget hänt... Jag har ringt kommunen igen för att fråga om de kommit fram till något, men det verkar väääldigt tungrott.

Nu till mina (uppenbara) frågor... Vad kan vi förvänta oss? Kommer målet att försvinna? Några andra tankar eller funderingar? Vart vänder jag mig om inte kommunen får tummen ur?


Jag och min sambo hade ALDRIG köpt huset om målet stått där från början. Vi har t.o.m. diskuterat att flytta om det inte försvinner...
Vad är det som är jobbigt? Att bollarna kommer in på er tomt och med det barnen? Eller att det låter? Du äger din tomt kanske kan ni komma överens om någon form av samarbete kring att bygga ett plank eller liknande ni tar en del kommunen en del och klubben en del? Visst flera säger säkert att ni tycker det är fel att TS ska betala något. Till dom säger jag okej skit i det men då tror jag målet blir kvar och TS har skitit i det blå skåpet. Och att din utsikt bara är en fotbollsplan, det var tio meter brett område känns inte som det någonsin varit något som kallas utsikt! ( kan dock ha fel, men det spelar ingen roll egentligen, man äger sin tomt inte sin utsikt) men kanske detta kring sena kvällar går att hitta en lösning på? Försöka att få en tids gräns att 22 ska det vara tomt och ge barnen vatten lite frukt under dagarna och förklara att ni gärna vill att det är tyst vid 22 eftersom ni ska jobba. Helt enkelt bli lite kompis med dem, lättare att då få tidsgränsen att fungera, dessutom om ni någon gång måste säga till om tiden är det lättare när de känner er annars är risken att ni blir kallade gubbjävel eller liknande!
 
...eller familjen som byns alla barn älskar att jävlas med......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.