Hehe 14mm bör väl räcka kanske om det blir billigare (även fast det inte är helt rätt)
 
pelle242 skrev:
Var in på Bauhaus idag, de hade 14 och 18 mm plyfa. Tror inköpsavdelningen får vakna lite...
Och jag såg i K-rautas hyllor att de dels har 15 mm konstruktionsplyfa (1200x2400), men även 15 mm "våtrumsplywood" (900x2500). De kostade lika mycket, 349 kr skivan.
 
Jag byggde lite badrum i helgen, jag använde 15mm (1200x2400) skivor och reglade c-c 400mm.
Skivorna var lagervara hos Beijer i ö-vik.
 
Christer Haglund skrev:
Lånar tråden lite då jag har lite funderingar om detta. Kan man ersätta 15 mm plyfa med dubbelt lager OSB? Borde ju kunna limskruva den i värsta fall, eller? Råkar ha en trave OSB liggande men ingen plyfa när jag ska fixa mitt badrum.
Svaret är enkelt: Nej!
 
Christer Haglund skrev:
Även om det inte är helt enligt reglerna, borde inte OSB+OSB+WAB-skiva på 95 regel c-c 60 ha tillräcklig böjstyvhet och hålla för att skruva upp en dörr till en 80 cm duschhörna utan att f-bolaget hakar upp sig allt för mycket? Skenan till dörrfästet kommer att hamna max 15 cm från väggregel.

Har du testpapper på att denna konstruktion håller? Finns det dokumenterat av någon ..och så vidare? Nej förmodligen inte och då kan f-bolagen alltid säga att det inte är en korrekt konstruktion. Även om styvheten säkert håller minst lika bra så är det inget som finns verifierat/testat eller godkänt och då kan de alltid slå bakut och hävda felaktig konstruktion. Så....värt att chans? Njae.....
 
Lite konstigt att OSB blev godkänt bakom våtrumsgips i zon 1 när det ändå inte är godkänt ur hållfasthetssynpunkt. Jaja, blir att ta med några skivor plyfa nästa gång man är till brädgården. Tack för hjälpen, kommer säkert fler frågor.
 
Det handlar inte om hållfasthet utan om en enda sak: om du ska skruva i våtzon 1 i skivkonstruktion måste väggen vara enligt säker vattens modell, det är den enda konstruktion som är godkänd för detta. Säker vattens vägg har konstruktionsplywood 15mm vilket innebär att det och bara det (eller tjockare dimension) är godkänt. Inte dubbla OSB, detta är ej testat och godkänt. Inte 14mm plyfa.
 
injonil skrev:
Det handlar inte om hållfasthet utan om en enda sak: om du ska skruva i våtzon 1 i skivkonstruktion måste väggen vara enligt säker vattens modell, det är den enda konstruktion som är godkänd för detta. Säker vattens vägg har konstruktionsplywood 15mm vilket innebär att det och bara det (eller tjockare dimension) är godkänt. Inte dubbla OSB, detta är ej testat och godkänt. Inte 14mm plyfa.
Rent teoretiskt innebär det att de som limmar fast blandare, rörklammor etc inte behöver plyfa utan lugnt kan använda osb. Ska själv montera plyfa nu enligt era och säker våtrumsväggs rekommendationer men blev nyfiken hur dom tänkt. Hmm, kanske ska bli advokat istället ;-)
 
Om vet att du aldrig någonsin ska skruva i våtzon 1 är det onödigt med våtrumsvägg, ja. Då tillför den ingenting.
 
nja stämmer det där verkligen injonil?

Var står det att man måste använda våtrumsväggen om man ska fästa i skivor?

Säker vattens vägg är testad och godkänd men är väl inget krav idag?
Jag skulle säga att det är ok att fästa upp tex duschstång i dubbel OSB
Infästningar ska göras i massivkonstruktion eller särskild konstruktionsdetalj, sen kan man ju diskutera om dubbelosb är massiv eller inte....

Men dubbel OSB kan inte användas istället för 15mm plyfa om man ska bygga en Våtrumsvägg
 
Jag har en massiv plankvägg i våtzon 1. Men ska man följa Säker Vattens modell måste jag väl ändå sätta 15 mm plywood på den, som underlag för våtrumsskivorna, bara för att försäkringsbolaget ska bli nöjt.
 
Nej, nej, jag har aldrig sagt att säker vattens våtrumsvägg är ett krav. Men ska man skruva i skivkonstruktion utan kortling i våtzon 1 måste det vara våtrumsvägg!
 
Har också 2"5 spontad plankvägg på ena sidan och där lär det finnas tillräckligt att skruva i ändå. Enda problemet är väl om den är rak nog för gipset
 
Problemet med plankvägg är att det kan finnas glipor mellan plankorna (även om de är spontade).

Så länge ni sätter skruvarna i massivt trä bakom skivan så är det ok, men kan ni vara helt säkra på det?
 
nino, ja, sätter du en skruv i dubbla osb som inte går igenom blir det ok. Går skruven igenom är det inte ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.