Verkar som att vi fått in en schizofren människa här på forumet , eller oxå kanske herr o fru sitter vid varsin dator och skriver , omedvetna om varandra ?????
Tycker detta verkar vara lite "påhittat" problem , eller oxå vill TS se hur det blir OM han/hon gör så som det beskrivs ifrån början ......

Lite rappakalja verkar det som iaf .......

TS o Beaver upp till bevis vilken/vilka ni är .
 
M
Brevduva skrev:
Verkar som att vi fått in en schizofren människa här på forumet , eller oxå kanske herr o fru sitter vid varsin dator och skriver , omedvetna om varandra ?????
Tycker detta verkar vara lite "påhittat" problem , eller oxå vill TS se hur det blir OM han/hon gör så som det beskrivs ifrån början ......

Lite rappakalja verkar det som iaf .......

TS o Beaver upp till bevis vilken/vilka ni är .
Lite rättelse på sin plats. Det är en vanlig uppfattning att "schizofreni" betyder att ha olika personligheter och detta är felaktigt. Dissociativ identitetsstörning är begreppet som passar in.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dissociativ_identitetsstörning
http://sv.wikipedia.org/wiki/Schizofreni
 
  • Gilla
Jan-Å och 1 till
  • Laddar…
Ja ja ja, språkliga hårklyverier kan vi väl få slippa och om möjligt hålla oss till trådstartarens fråga...?
Nu verkar hen ha fått kalla fötter av okänd anledning eftersom inga frågor besvaras.
Tråkigt eftersom vilja att hjälpa till inte verkar saknas.
Spekulationer av olika slag ger knappast svar på det ursprungliga "problemet".
Beklagligt.....
 
  • Gilla
VillaKroken och 1 till
  • Laddar…
M
Så det är ok att basunera ut felaktigheter men inte att poängtera att det är felaktigheter som basuneras ut? Du siktar nog på fel måtavla, dessutom är ordet "hårklyveri" i detta sammanhang respektlöst mot alla som nuförtiden blir felaktigt uppfattade utifrån denna allmäna fel-uppfattning.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Tohatsu och 2 till
  • Laddar…
MaxPax skrev:
Lite rättelse på sin plats. Det är en vanlig uppfattning att "schizofreni" betyder att ha olika personligheter och detta är felaktigt. Dissociativ identitetsstörning är begreppet som passar in.

[länk]
[länk]
Om vi nu skall vara noggranna och klyva de här håren, och vara ärliga mot schizofreni, så kan jag säga att även den så kallade diagnosen dissociativ personlighetsstörning är ett jäkla humbug. Det finns INGET trovärdigt patientfall beskrivet med detta problem (!). Det är ett rent Hollywood-projekt.
 
M
elpaco skrev:
Om vi nu skall vara noggranna och klyva de här håren, och vara ärliga mot schizofreni, så kan jag säga att även den så kallade diagnosen dissociativ personlighetsstörning är ett jäkla humbug. Det finns INGET trovärdigt patientfall beskrivet med detta problem (!). Det är ett rent Hollywood-projekt.
Det stämmer med största sannolikhet. En utbredande uppfattning inom psykiatrin är att det är ett tillstånd skapat av övermedicinering med benzodiasepiner.

Ursäkta mitt upprätthållande av off-topic i denna tråden. Nu håller jag tyst...:surprised:
 
Har läst igenom tråden och den är väldigt märklig med alla sina vändningar och användarnamn. Tror inte på det här, faktiskt! Men om historien mot förmodan ändå skulle vara sann, så har TS inkl inblandade parter fått svaren från användarna här på Byggahus. :)

Dags att släppa detta nu gott folk och gå vidare..
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
A
sardroj skrev:
Jag hade en släkting som fick en väg dragen över sin mark utan någon som helst kontakt med min släkting innan ingreppet skedde. Den som anlade vägen hade byggt ett garage långt in på sin tomt,
precis i tomtgränsen och där skulle ju min släkting ha informerats och fått yttra sej innan bygglov beviljades, Inget sådant skedde och detta med kommunens bygglovsenhets goda minne.
Hursomhelst så behövde garagebyggaren en väg till garaget och denna väg fanns med på bygglovsritningarna, dock utan att min släkting ens kontaktats av kommunen. Då min släkting klagade över förfarandet och ingreppet på sin mark fick han till svar från kommunen att " nu är det ju redan garaget byggt och vägen anlagd så det är väl inget att bråka om och du har ju så mycket mark så den
biten kan du väl avstå till en granne". Att denne granne sedan var läkare och kommunalpolitiker är väl en annan historia. Min släkting såg det hela som meningslöst att fortsätta bråka för rätten till sin egendom och lät det sedan vara som det blev. Vägen finns kvar och används av grannen och min släkting blev aldrig sej lik igen. Och detta hände i Sverige!!
Fast det här tycker jag ändå är en annan sak.

Ute på landsbygden finns det massor med småområden då bara några få fastigheter ligger ödsligt. Det är sen lång tid tillbaka praxis att boende i den typen av områden får åka över annans tomt för att kunna ta sig till och från sin egen. Det brukar då finns ett servitut på det. Om din släkting inte märkte något förrän vägen och garaget var klart så gissar jag att de inte är din släktings permanentbostad precis. Visst gjorde kommunen fel som inte informerade och gav din släkting chansen att yttra sig mot bygget men även om någon klagar så kan ju kommunen bevilja bygglov.

Den här tråden handlar ju om en lyxjustering bara för att en granne vill ha planare tomt. Jag tycker det är stor skillnad.
 
Knappast, gå till kommunen och kräv att dom tar tag i detta. Din mark är din mark. Så tror jag det är i alla fall, kommunen kan säkert lagen..
 
Jag har rensat i tråden.

Lordmetroid och beaver3 har samma ip-adress, jag är inte säker på att h*n själv är medveten om att h*n har olika inloggningar på olika datorer. Alternativt så är det en nära släkting och jag tycker inte det är något konstigt med det.
 
  • Gilla
*Sanna* och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Jag har rensat i tråden.

Lordmetroid och beaver3 har samma ip-adress, jag är inte säker på att h*n själv är medveten om att h*n har olika inloggningar på olika datorer. Alternativt så är det en nära släkting och jag tycker inte det är något konstigt med det.
Det tror jag ingen av oss tycker. Det bisarra är att beaver hela tiden ignorerar appropåer om att berätta vem hon är, och varför hon vet så mycket om fallet. Det hör väl ändå till någon sorts kutym att man berättar om varifrån den information man har kommer ifrån?
 
  • Gilla
Liwedotco och 2 till
  • Laddar…
Janus82 skrev:
Det är din granne som ska ha slänten på sin sida av tomtgränsen och inte du. Om grannen vill ha asfalterat ända fram till tomtgräns så är det han som ska anlägga en mur och det kommer vara han som har ansvaret för att muren står upp och inte kollapsar eller på något vis påverkar marken på din tomt.

Se till att vara tydlig med de här bitarna nu för om du tillåter att de gör en slänt på din sida så är du som för alltid kommer att vara skyldig att se till att slänten inte kollapsar eller på något vis påverkar grannen asfalterade uppfart.

Det är aldrig kul att bråka men i det här faller är det risk för att grannen lämpar över massor av ansvar på dig som aldrig går att bli av med. Dessutom så tar grannen ifrån dig din tomtmark som du har betalat ganska mycket pengar för, är det verkligen ok för dig?
Jag jobbar med Geoteknik och kan bara hålla med Janus82. Beroende på vad marken består av kommer den att sätta sig/ge med sig olika snabbt så det är bråttom att de får upp sin mur innan det sker ett skred som kan skada din grund och ditt hus (står ju bara 5m ifrån!) Tänk även på att du kan ju vilja höja upp din mark som du har rätt till med upp till 0.6m utan bygglov. Stödmuren ska hålla för ett potentiellt antal fler ton lera än i dag, kanske vill du oxå kunna ställa en lastbil/segelbåt där..
Det finns många saker du bör tänka på, annars riskerar du att förlora pengar den dagen du säljer!
 
Christian From skrev:
Jag jobbar med Geoteknik - - -Tänk även på att du kan ju vilja höja upp din mark som du har rätt till med upp till 0.6m utan bygglov.- - -
Om du jobbar med geoteknik så borde du veta att det inte finns någon sådan generell rätt. Det är upp till varje kommun att bestämma, men väldigt många kör med 0,5 eller 0,6 m. Och nu har ju TS redan fått ett marklov för den uppfyllnad h*n redan gjort (fast det verkar ju oklart om h*n verkligen gjort enligt sitt lov) - då kan man inte bara lägga på eller dra bort 0,5 m igen året därefter utan lov!

Länk som styrker mitt påstående:
http://www.boverket.se/Vagledningar/PBL-kunskapsbanken/Lov--byggande/Lov--anmalan/Marklov/
 
Redigerat:
Lordmetroid! Avviker från tråden för att jag hittat inlägg från dig att du byggt ett Mammuthus. Vi är nära byggstart för ett nyckelfärdigt hus med dem och undrar om du har tips och råd till oss. Vad jag förstått så är vårt hus det första nyckelfärdiga hus de bygger nånsin i Sverige och är givetvis nervös över det :) se vår hemsida lottaochjocke.blogspot.se/?m=1
 
Vi var varit upp till byggnadskontoret i kommunen och diskuterade tomtgränsen. I samband med det så fick grannen komma så att vi diskuterade det hela.
Efter lite förhandlingar så fick vi en överenskommelse att grannen tar slänten i framkant och jag tar slänten i bakkant. Jag är nöjd med förhandlingen då vi båda fått ge och ta.

Ledsen att det blivit lite konfust, jag visade min pappa som kallar sig Beaver3 denna tråd som jag skapat för att få råd om vad jag ska göra och han har uppenbarligen inte någon forumvana då han har helt plötsligt bara stövlat in i diskussionen utan att förtydliga sig.
 
  • Gilla
souba och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.