Nu har mitt paket från m.nu kommit. Längtar efter att plocka ihop allt. Tyvärr ät minstingen sjuk så det lär nog ta ett tag...
 
Måste bara kolla med er andra, Har ni problem att i bland få era ändringar sparade i
VeraLight, Man ändrar typ Rum eller Namn på en device, Trycker Save, Å sedan kör en refresh eller reload

Å allt e som det va innan ändringen.... Va skall man göra???
 
Gjorde en rejäl insats och monterade Fibaro FGD211 dimmers i alla lägenhetens rum. En demonstration och WAF:en blev hög. Tyvärr blev den kortvarig skulle det visa sig.

Anledningen är att i både hall och kök har vi 20W spotlights med elektroniska transformatorer och när man dimmar dessa två utrymmen (som naturligtvis är centrala i lägenheten) så börjar det brumma.
Inte nog med att det verkar brumma i armaturer och transformatorer. Det högsta brumljudet kommer från elcentralen i hallen där det blir en härlig resonans.
Plötsligt gick WAF:en ner mot noll på mindre än en minut.

Har öppnat elcentralen och det är ju dessvärre solklart att det är härifrån det mesta ljudet kommer, dock är jag inte säker på vad det är som brummar.

En ännu intressantare fråga är ju snarare, går detta att åtgärda på något sätt? Jag tänker drossel eller dylikt eller är det byte av alla transformatorer som gäller? Vill ju helst inte tro att Fibaros grejer är så råa när de gäller att hacka spänningen. (Vet i ärlighetens namn inte ens om de jobbar som framkant- eller bakkants-dimmers)
Hoppas verkligen att någon har tips, för just nu är humöret inte på topp. :(
 
Hoffan skrev:
Måste bara kolla med er andra, Har ni problem att i bland få era ändringar sparade i
VeraLight, Man ändrar typ Rum eller Namn på en device, Trycker Save, Å sedan kör en refresh eller reload

Å allt e som det va innan ändringen.... Va skall man göra???
Har inte sett detta. Ska räcka med att ändra och trycka Save. Sen får man vänta in omstarten.

Långsökt men kan det vara cookies som ligger kvar?
 
Freddan101 skrev:
Har inte sett detta. Ska räcka med att ändra och trycka Save. Sen får man vänta in omstarten.

Långsökt men kan det vara cookies som ligger kvar?
JA visst brukar det gå till så..
Men hjälper inte, Testat å ändra från båda mina maskiner samt min platta, Men samma jävla resultat...
 
Efter att ha surat i en timme över att mina transformatorer och elcentralen brummar så har jag insett att nästa steg är att byta ut samtliga transformatorer till den Osram som enligt m.nu ska passa Fibaro FGD211.

Dock så ställer detta till problem (såklart). Jag har byggt ett undertak på 45 mm reglar och använt vanliga doslock som ingång till undertaket där jag stoppat in transformatorn. (Se nummer 1 i bild)
Det går bra med en transformator med måtten 123 x 39 x 19 uppenbarligen.

Osram transformatorn är dock annorlunda dimensioner (108 x 52 x 33) och enligt min ovetenskapliga modell (2 i bild) så finns det ingen chans i he-----t att den kan svänga in i hålet innan den tar emot i det putsade taket som innertakets reglar är fästade i.

Jag överväger nu att ta upp ett större hål (ångest :x) och försöka att täcka detta med ett större doslock (för dubbeldosor) 3. Tyvärr hittar jag inget utan skruvhål.

Frågan är, har någon en elegantare idé innan jag sätter sågen i taket ? :)
 
  • Takdosa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fibaros dimmer är av framkantstyp. Osram har även en långsmal trafo, dock är den inte lika tunn som den du använder idag. Hur många watt behöver de olika vara på? Hur du får ett brum i din elcentral vet jag inte. Låter märkligt. Men du hördet ju :)
 
Henke-el skrev:
Hur många watt behöver de olika vara på?
I köket har jag 5 x 20 W så där räcker det med en 105W (som jag har idag). I hallen har jag 7 x 20 W som jag försörjer via 2 stycken 105 W (3 till den ena och 4 till den andra). Samma sak när det gäller underskåpsbelysningen i köket.

Henke-el skrev:
Hur du får ett brum i din elcentral vet jag inte. Låter märkligt. Men du hördet ju [bild]
Ja visst är det märkligt. Dessutom så verkar det som om "ljuden" (eller snarare brumströmmarna) adderas. Ljudnivån höjs allt eftersom jag "slår på" fler transformatorer, dvs tänder fler grupper.

Men visst, jag får väl erkänna att mina elektroniska trafos har c:a 5 år på nacken. De har dock fungerar bra tillsammans med de Merten dimmers som jag nu har plockat bort.
Någon som är intresserad av att köpa förresten ? ;-)
 
Det kan finnas en naturlig förklaring till symptomet. En framkantsdimmer klipper alltså framkanten på sinusvågen, så att när spänningen slås på så sker det nära toppen på sinusvågen. Elektronik som elektroniska drivdon innehåller ofta en likriktare och en glättningskondensator. Det blir alltså en häftig strömrusning varje halvperiod. Det blir så även om sinusvågen inte är klippt, men inte lika kraftig. För elektronik vill man därför att sinusvågen ska klippas i bakkanten istället.

För konventionella drivdon med transformator vill man däremot att sinusvågen ska klippas i framkant. Det är ju en induktor som begränsar startströmmen. Att bryta spänningen i bakkant ger här en inducerad spänning från transformatorn som är illa.

Det lär jobbas på en standard för att enklare kunna passa ihop dimmer med drivdon. När LED kommer in i bilden går det inte att reglerna energin längre som dimmers görs. Utan det behövs någon form av kommunikation av dimringsnivån. Drivdon med inbyggd dimmer är ju då det säkraste kortet.
 
Tja! Ni som har fibaro flood sensor går det att flytta så att temperatur delen som ligger under kategori others kommer in på typ temperature?

/David
 
Bo.Siltberg skrev:
När LED kommer in i bilden går det inte att reglerna energin längre som dimmers görs. Utan det behövs någon form av kommunikation av dimringsnivån. Drivdon med inbyggd dimmer är ju då det säkraste kortet.
Ja, huga liga. Den dagen man ska byta ut sina 25 st halogen spotlights mot LED så får man ha sparat en slant. Låter som om man får byta transformator igen, armatur och sedan får man väl dessutom byta ut Fibaros dimmers. Suck, vad dyrt ! :)
 
Finns det något kommando man kan slå för att för att se hur man ligger till med antal Device på sin vera..
För inser att börjar man räkna dom så blir det ju en hel del, Då vissa enheter skapar fler device
Samt så man vill se så det inte ligger gamla grejer å skräpar.... För just nu mår min Vera mindre bra.

Allt funkar men den tar inte ändringar :(
 
D_a_g_g skrev:
Tja! Ni som har fibaro flood sensor går det att flytta så att temperatur delen som ligger under kategori others kommer in på typ temperature?

/David
Hittade! Ändrar man category_num till 17 så hamnar temp delen rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.