hempularen skrev:
De får de göra om det finns bygglov. Och för att de skall kunna få bygglov för det så måste du ha fått yttra dig över planerna INNAN bygglovet beviljades. Det där kan du ta med kommunen.
Det stämmer ej, är bygglovet planenligt skickar inte kommunen ut ärendet till grannar(för ytrande) innan bygglov beviljas.
 
peternicklas skrev:
beaver3, bor du på samma gata???
Oavsett vem som har gjort vad så krävs det bygglov om man ändrar marknivån med mer än 50 cm.
Fel, det kan krävas marklov dock inte bygglov....
 
Jag hade en släkting som fick en väg dragen över sin mark utan någon som helst kontakt med min släkting innan ingreppet skedde. Den som anlade vägen hade byggt ett garage långt in på sin tomt,
precis i tomtgränsen och där skulle ju min släkting ha informerats och fått yttra sej innan bygglov beviljades, Inget sådant skedde och detta med kommunens bygglovsenhets goda minne.
Hursomhelst så behövde garagebyggaren en väg till garaget och denna väg fanns med på bygglovsritningarna, dock utan att min släkting ens kontaktats av kommunen. Då min släkting klagade över förfarandet och ingreppet på sin mark fick han till svar från kommunen att " nu är det ju redan garaget byggt och vägen anlagd så det är väl inget att bråka om och du har ju så mycket mark så den
biten kan du väl avstå till en granne". Att denne granne sedan var läkare och kommunalpolitiker är väl en annan historia. Min släkting såg det hela som meningslöst att fortsätta bråka för rätten till sin egendom och lät det sedan vara som det blev. Vägen finns kvar och används av grannen och min släkting blev aldrig sej lik igen. Och detta hände i Sverige!!
 
Är det inte grävaren som gör felet?

Om vi nu antar att grävaren inte är samma person som grannen så borde det väl ingå i dennes rutiner att säkerställa så man inte far in på annans mark?
Eller är grävare helt inkompetenta?
 
  • Gilla
En glad amatör
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur det funkar rent juridiskt, men det kan väl vara så att grannen, lögnaktigt, informerat grävaren om att de är överens om att gräva på det viset. Då kan man väl anta att grävaren ansvar övergått till grannen. Eller finns alltid ett strikt ansvar vid grävarbeten?
 
D09
Har för mig att verksamhetsutövaren ( grannen ) bär ansvaret mot kommun dvs ev återställning etc och sedan får denna processa mot entreprenör ( grävaren ) om denna gjort fel
 
Vedklyv här. Du ska absolut inte tolerera en slänt på din tomt. Om grannen absolut ska utnyttja sin tomt till gränsen, ska han anlägga en stödmur på sin tomt. Att bygga stödmur med gjuten armerad sula och tegel eller natursten, kan innebära att han "skjuter sig i foten". Med tiden, när fyllningen satt sig, och du kört på din sida, kommer muren att vika sig inåt mot hans sida. Eftersom grannen verkar besvärlig, kan han då hävda att du skadat hans mur. Ett alternativ är att han köper ett antal L-formade betongblock, där underdelen på L- blocket placeras mot din tomt. Då gör jordtrycket att muren står stadigare. Vad hans entrepenörer lovar, är inget att bry sig om. Det är grannen som är din motpart och har ansvaret gent emot dig.
 
D09
kanske det är miljöförvaltningen man ska vända sig till istället för bygglovsenheten.

Man har ju gjort åverkan på annans mark och ska massor läggas tillbaka ska det finnas en dokumentation på att dessa är rena enligt Naturvårdsverkets riktlinjer "km" ( känslig mark ).

Sällan folk vet vad det är för föroreningar som man köper in med utfyllnader.

Att lägga tillbaka samma massor fungerar inte heller då de kan ha blandats eller förorenats I samband med hanteringen
 
Jag tror jag hänger med lite i varje fall.
Den obebyggda tomten de gräver på sluttar åt två håll. Den sluttar nedåt/bakåt mot en sjö och den sluttar åt höger sett från bilden som TS postade.

Detta skrev TS (eller någon i TS familj) på maskinistenforumet:
Överenskommelsen var samma nivå, kant i kant, därför la jag en rak kant och grannen sa inget om att den tvära slänten som då blev låg på hans mark, som utbyte lät vi honom göra motsvarande utfyllnad på bakre halvan av tomten för att han skulle slippa slänta av sin tomt, alltså en ömsesidig överenskomelse.
Nu har han kommit på andra tankar och både jag och byggnadsnämnden blev förvånade över utgrävningen.
Nu har grannen schaktat bort befintlig marknivå och grävt sig ner till berget vilket gör höjdskillnaden än större.
Ingen kontakt har tagits med mig eller byggnadsnämnden efter att vi och byggnadsnämnden godkänt den första överenskommelsen
Alltså, på baksidan ner mot sjön har de fyllt upp tomten så att garaget (tror det var ett garage planerat där) ska få plats. Det gör att TS tomt sluttar och det blir en höjdskillnad upp till grannens tomt. Vid gatan/vägen närmast kamerapositionen på bild, så är det motsatt - här sänker grannen marknivån för att komma så nära tomtgränsen som möjligt.

Uppenbarligen finns det en överenskommelse mellan TS och grannen sedan innan - men var den skriftlig och ihop med byggnadsnämnden? Eller bara "snack över staketet"? Får känslan av att dessa personer har kopplingar till varandra, kanske är glesbyggd där "alla känner alla" och att snacket kanske inte blir lika officiellt som i en större stad där man är vana att kräva papper på precis allt som överenskommits :)

För att få mer klarhet i detta, så hade det varit intressant o veta hur överenskommelsen gjordes samt hur det gjordes på baksidan där då grannen höjt/eller ska höja sin mark. På vems tomtgräns kommer slänten där?
 
Ett sådant förfarande på min tomt och jag hade blivit skogstokig, att inte ens ha ett samtal med berörd granne för att kontrollera att det är ok att gräva innan man startar detta och att acceptera en slänt på MIN tomt och många kvadrats förlust av tomtmark helt plötsligt finns inte i min sinnevärld.
Naturligtvis ska du kräva att grannen får bygga en stödmur som naturligtvis står på hans tomt och sedan återfylla det som grävts ur från din tomt till ursprungsskick, något annat alternativ ska inte accepteras. Fattar inte att det ska vara så svårt att respektera gränser, rättigheter och skyldigheter.
 
Så fort något riskerar att kosta en massa pengar så gör folk väldigt mycket för att slippa undan.
Har haft samma diskussioner med min granne som höjde sin tomt med 1 meter och ansåg att jag skulle betala den 35 meter lång och 1 meter höga stödmuren mot hans tomt, trots att hans bygglov angav att han var skyldig att göra stå för murarna, där tyckte kommunen att jag skulle vara vänlig granne och stå för halva mur kostnaden, så i helvete heller blev svaret och så slängde jag på luren, nu står muren där och det kostade mig inget..
 
  • Gilla
Dizzy84 och 2 till
  • Laddar…
TS och andra med kännedom om utvecklingen lyser med sin frånvaro i tråden. Synd.
 
  • Gilla
PPP
  • Laddar…
Vi har mur emot vår granne. Funkar kanon. Vi har den högre tomten, och de har sin garageuppfart 30cm från muren.
Som snäll granne får dom gärna lägga sin snö på min trädgård då vi ändå aldrig är på den sidan vintertid.
 
Sånt här beteende retar mig som f...n. Ofta beter sig byggare/entreprenörer j...vligt fräckt. Kan sätta en peng på att han ska sätta upp ett hus och snabbt sälja. Jag kan även sätta en peng på att det är billig arbetskraft till husbygget.
Han får absolut inte gräva på din tomt utan din tillåtelse eller utan att informera. Tänk om du hade haft något i marken som till exempel markvärme rör eller dylikt. Han har inget att göra på din tomt. Definitivt inte utan din tillåtelse.

Dessutom kan han inte luta sin tomt hursomhelst mot din tomt. Tänker han låta sitt dagvatten rinna in till dig?
Han har skyldighet att ta hand om sin avrinning och vatten. Han får inte flytta sitt vatten till din fastighet. Det ska han själv ta hand om. Det ska finnas en avrinning mellan era fastigheter. Kolla med byggnadsnämnden.

Stoppa detta i tid annars kan det bli problem för dig!

Lycka till!!!
 
Intressant ärende men svårt att diskutera utan riktigt underlag. Hela historien måste fram i ljuset, från början. En presentation av alla offentliga handlingar vore ju en idé, ämnet är ju i högsta grad allmänintressant. Underlag nog för en Byggahus-artikel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.