mexitegel skrev:
Japp, hästekipage har lite specialregler i trafiken. I princip är det alltid bilisten som får betala. Har hör mig jag hört något om en travhäst som sprang över en bil. Bilägaren fick betala det.
Något är fel om bilägaren ska betala när en häst skiter.
Vilken bilägare, förresten?
 
thestrut skrev:
Jaa.. Har för mig det.. Alla "farkoster" man kan komma upp i övrer gånghastighet alltså 7km/h kan man åka dit för ratt/styrfylla på så antagligen är även det fordon...
Skor, alltså....
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
thestrut skrev:
Jaa.. Har för mig det.. Alla "farkoster" man kan komma upp i övrer gånghastighet alltså 7km/h kan man åka dit för ratt/styrfylla på så antagligen är även det fordon...
...men cykel får man använda när man druckit alkohol. "Styrstångsfylla" är en myt.
 
cust3000 skrev:
...men cykel får man använda när man druckit alkohol. "Styrstångsfylla" är en myt.
Jag tror faktiskt svaret är "det beror på". Läs tex här:
http://faktabanken.nu/cykelfylleri.htm

"Får man cykla efter alkoholförtäring?

Ja och nej, inte om man druckit så mycket att man inte kan cykla på ett säkert sätt. Däremot finns inte någon rattfyllerigräns på 0.2 promille som finns för t.ex. bilkörning, och rattfyllerilagstiftningens straff kan inte tillämpas. Rattfylleri regleras i lag (1951:649, med senare ändringar) om straff för vissa trafikbrott, men rattfyllerireglerna där avser endast motordrivna fordon.

Cykling efter alkoholförtäring omfattas i stället av 3:e kapitlet, 1:a paragrafen i trafikförordningen (1998:1276): "Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt." Cykel räknas som ett fordon i lagens mening

I trafikförordningens 14:e kapitel, 15:e paragrafen åläggs polisen att hindra alltför berusade cyklister från att fortsätta färden: "En polisman skall hindra fortsatt färd som sker i strid mot denna förordning eller mot någon föreskrift som har meddelats med stöd av förordningen, om den fortsatta färden medför påtaglig fara för trafiksäkerheten eller någon annan väsentlig olägenhet."

Är man inte så berusad att cyklandet är en fara för trafiksäkerheten är det i princip tillåtet att cykla efter alkoholförtäring, så länge man kan göra det på ett betryggande sätt. Detta får bedömas från fall till fall, och om en olycka skulle inträffa är definitivt berusningen en kraftigt försvårande omständighet i skuldfrågan."
 
Blir väl vårdslöshet i trafik?
Det är väl samma sak om man kör för fort med cykel, eftersom man oftast inte har någon hastighetsmätare på cykel.
 
Ja, självklart får man inte vara hur påverkad som helst.
Det trodde jag var underförstått.
 
cust3000 skrev:
Ja, självklart får man inte vara hur påverkad som helst.
Det trodde jag var underförstått.
Eftersom du skriver att "styrsstångsfylla är en myt" kan du knappast förvänta dig att vi skall läsa in att det är underförstått att man inte får vara full ..
 
elpaco skrev:
Eftersom du skriver att "styrsstångsfylla är en myt" kan du knappast förvänta dig att vi skall läsa in att det är underförstått att man inte får vara full ..
Man får vara full, så länge man kan cykla säkert. Som jämförelse får man inte promenera omkring för full heller, eller ens sitta still för full på trottoarkanten... ;)

Sådan var ju reglerna till sjöss också för inte så länge sedan, det var ok att köra båt onykter så länge du kunde göra det säkert. I praktiken innebar det att det var ok så länge man inte orsakade en olycka, men gjorde man det onykter så åkte man dit. Det var bättre förr.... :)
 
Jag tror nog en polis som vill har på fötterna att stoppa dig om du framför din cykel full. Det kan nog klassas som att det inte sker på ett "betryggande sätt". I praktiken är det nog dock så att de flesta poliser inte har så stor lust.

Men det viktiga är väl vad vi alla menar när vi säger "full"? Är man full så fort man är rattonykter, eller krävs det att man inte kan stå upp? Åsikterna går nog isär, men för mig så är full mer intoxikerad än salongsberusad, men fortfarande så att man kan reda sig.

thomasx skrev:
Man får vara full, så länge man kan cykla säkert.
 
fubar skrev:
Blir väl vårdslöshet i trafik?
Det är väl samma sak om man kör för fort med cykel, eftersom man oftast inte har någon hastighetsmätare på cykel.
Nej du. Cyklar man för fort så cyklar man för fort. Om man har hastighetsmätare eller inte spelar ingen roll.
 
Men om man är full och åker på en spark, kan man väl anmäla den som sparkade för misshandel även om han inte var full
 
Det är något fel när....
 
ullberg
...man kan få tag på en fullt fungerande och alldeles utmärkt tryckspruta för så lite som 79:- när tyska konkurrenter kostar 5ggr mer?

;)
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
ullberg skrev:
...man kan få tag på en fullt fungerande och alldeles utmärkt tryckspruta för så lite som 79:- när tyska konkurrenter kostar 5ggr mer?

;)
Hade man kunnat dubbelgilla här så hade jag gjort det eller vad säger du MathiasS, funktionstestat än? ;)
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Något är fel när man är nykter, ej lider av hallucinationer och ändå ser utanpåliggande el i en lägenhet från 1970-talet. Var inne i en sådan idag, givetvis i en betongförort. Tyckte först det såg konstigt ut med utanpåliggande väggbrytare och eluttag, men tänkte att dom har väl byggt om. Såg att det var tangentialanslag och letade efter kabeln. Efter ett tag slog det mig att socklar och foder (givetvis gjorda i plast) var rätt tjocka och att man lagt kabeln i dessa. Gick runt i lägenheten och kollade och givetvis hade hela lägenheten utanpåliggande installation dold i socklar och foder, med vissa glipor där man slagit sönder sockeln under årens lopp. För att runda av var givetivis innerdörrarna i masonit med handtag och lås i äkta grå plast.

Kommer 70-talet någonsin tillbaka? Hoppas inte det.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.