Köra för Dhl, fedex eller något liknande är riktig idiot körning. Min rygg är helt slut nu. Mest sjukskriven. Kan inte jobba mer.

Kör vanlig budbil så märker ni. Lastbil är kanske bättre.

60-100 stopp på någon timme är mycket stressigt. Bara att hitta parkering är ett helvete.
 
Redigerat:
Mexitegel har man hundra paket i bilen så är det mycket lätt att missa ett paket.

Men man måste endå vara trevlig mot kunden.
 
Det kan ju ha varit så att budet inte hittade paket nr 2, antog att det hade gått i en annan bil och sedan inte hade något bra alternativ att välja när paketet skulle återregistreras.

Jag pratade med en busschaufför som lämnat budbilsbranschen. Han tyckte det var bättre att åka hemifrån 5 på morgonen, jobbar i 4 timmar, ha fyra timmars paus mitt på dagen och sedan jobba fyra timmar till innan han fick åka hem vid 18-tiden.
 
  • Gilla
Claesk
  • Laddar…
Jag tar aldrig körning hem. Och om någon trots detta skickar med hemkörning ser jag till att fånga upp paketet och avbeställa detta. Det går ALLTID snabbare för mig att hämta direkt på närmaste terminal. Ett par av speditörerna ligger "åt fel håll" men det brukar ändå lösa sig snabbare än att tjafsa med hemkörning. "Kunden var inte hemma" är lite för vanligt....
 
Jag fick ett paket från UPS för ett tag sedan eftersom jag beställde prylar från USA, det var ett riktigt mörker.

Dag 1 så kommer jag hem kl 19, lapp på UPS på dörren om att paketet inte kunde levereras. Ringer för att avtala ny levernans men då var det stängt.
Dag 2 ringer på morgonen och säger åt dem att de inte behöver köra hem till mig på dagtid eftersom jag är på jobbet, men det går inte att ändra rutten under dagen. Avtalar leverans till jobbet dagen efter. Ny lapp på dörren när man kommer hem. UPS saknar tydligen moderna it-system.
Dag 3, lämnar pengar i repan på jobbet för tullavgifterna och då kommer paketet faktiskt dit.

Det roliga i kråksången var att UPS utgår från västerås, så att åka dit var inget alternativ heller. Och att UPS är dyrt är ju inte konstigt, så som de håller på. Hade de haft en smidig hantering så hade de skickat ett mail några dagar innan paketet kom, så hade de sluppit åka hem till mig två gånger i onödan.

Det måste också vara rätt tröstlöst att åka hem till tomma bostäder dagtid.
 
pelpet skrev:
Jag fick ett paket från UPS för ett tag sedan eftersom jag beställde prylar från USA, det var ett riktigt mörker.

Dag 1 så kommer jag hem kl 19, lapp på UPS på dörren om att paketet inte kunde levereras. Ringer för att avtala ny levernans men då var det stängt.
Dag 2 ringer på morgonen och säger åt dem att de inte behöver köra hem till mig på dagtid eftersom jag är på jobbet, men det går inte att ändra rutten under dagen. Avtalar leverans till jobbet dagen efter. Ny lapp på dörren när man kommer hem. UPS saknar tydligen moderna it-system.
Dag 3, lämnar pengar i repan på jobbet för tullavgifterna och då kommer paketet faktiskt dit.

Det roliga i kråksången var att UPS utgår från västerås, så att åka dit var inget alternativ heller. Och att UPS är dyrt är ju inte konstigt, så som de håller på. Hade de haft en smidig hantering så hade de skickat ett mail några dagar innan paketet kom, så hade de sluppit åka hem till mig två gånger i onödan.

Det måste också vara rätt tröstlöst att åka hem till tomma bostäder dagtid.
Då slår den ändå posten. När jag fått importpaket till jobbet tidigare har de kommit med en faktura. Så inte med posten. De envisas istället med att fakturera min arbetsgivare vilket ställer till problem i deras bokföring. Inga fler importleveranser till jobbet alltså.
 
Nått jag inte förstår är framförallt postens ovilja att leverera privatpersoners paket till företag.
Vi har en stor mottagning som alltid är bemannat av två stycken, men väljer man företagsadressen så antar de att det är fel och ringer, alternativt lämnar på närmaste utlämningsställe ett par kilometer åt fel håll.
Väljer man hemleverans lämnar de det i närmaste stad vilket inte är staden jag jobbar i utan ligger åt helt fel håll.

En kille kom med avin till jobbet och hade lämnat paketet i en Coop-affär.
Företagsbilarna går ju ändå hit dagligen, låt mig välja "leveransadress: företag"!!
 
Claesk skrev:
Mexitegel har man hundra paket i bilen så är det mycket lätt att missa ett paket.

Men man måste endå vara trevlig mot kunden.
Ja, killen var trevlig men hjälper inte mig.

Tre saker:
1. Alla paket är ju alldeles uppenbart spårbara ända ner till bilen så om budsnubben bara scannar ett av två paket som ska lämnas ut så borde det pipa till att allt inte står rätt till.
2. 1% felmarginal är våldsamt mycket. UPS levererar 16,3 Miljoner paket om dagen. Det innebär 163 000 fel - varje dag!
3. Jag verkar ju inte vara den första som råkat ut för de här dumheterna, det är ett systemfel.

Att din rygg är slut beklagar jag, alla har rätt till en vettig arbetsmiljö, det kan ju knappast bli bättre av att ni behöver släpa paketen både till kunden och tillbaka till bilen när kunden inte är hemma.
 
DHL = "De Helvetes Långsamma" :rolleyes:
 
Excel
pelpet skrev:
Jag fick ett paket från UPS för ett tag sedan eftersom jag beställde prylar från USA, det var ett riktigt mörker.

Dag 1 så kommer jag hem kl 19, lapp på UPS på dörren om att paketet inte kunde levereras. Ringer för att avtala ny levernans men då var det stängt.
Dag 2 ringer på morgonen och säger åt dem att de inte behöver köra hem till mig på dagtid eftersom jag är på jobbet, men det går inte att ändra rutten under dagen. Avtalar leverans till jobbet dagen efter. Ny lapp på dörren när man kommer hem. UPS saknar tydligen moderna it-system.
Dag 3, lämnar pengar i repan på jobbet för tullavgifterna och då kommer paketet faktiskt dit.

Det roliga i kråksången var att UPS utgår från västerås, så att åka dit var inget alternativ heller. Och att UPS är dyrt är ju inte konstigt, så som de håller på. Hade de haft en smidig hantering så hade de skickat ett mail några dagar innan paketet kom, så hade de sluppit åka hem till mig två gånger i onödan.

Det måste också vara rätt tröstlöst att åka hem till tomma bostäder dagtid.
UPS är överlägset det sämsta företag på denna jord. Har haft med dem att göra 2 ggr. Blir fortfarande arg när jag tänker på ups.😫 Ni som funderar att anlita dem eller beställa varor från företag som anlitar dem. kolla och läs på rejta.se.
 
Akahigi
Om man bor i villa kan man ju alltid skriva en lapp på dörren med sändningsnummer och att det är ok att lämna det vid entrén samt underteckna. Funkar alltid.
 
Akahigi skrev:
Om man bor i villa kan man ju alltid skriva en lapp på dörren med sändningsnummer och att det är ok att lämna det vid entrén samt underteckna. Funkar alltid.
Utom om man har tullavgifter som ska betalas vid leverans. Och nej, UPS kunde inte fakturera detta.

UPS som enda leveransalternativ ser jag också som ett argument för att handla någon annan stans. UPS är ju en kurirtjänst, och sådana tjänster passar ofta dåligt för privatpersoner.
 
Redigerat:
Akahigi
Ja, måste erkänna att jag också väljer bort UPS, oftast.
 
snaggletooth skrev:
DHL = "De Helvetes Långsamma" :rolleyes:
DHL = "Det händer lite" och norsk variant "De haste langsamt"
 
peternicklas
pelpet skrev:
Utom om man har tullavgifter som ska betalas vid leverans. Och nej, UPS kunde inte fakturera detta.

UPS som enda leveransalternativ ser jag också som ett argument för att handla någon annan stans. UPS är ju en kurirtjänst, och sådana tjänster passar ofta dåligt för privatpersoner.
Vi får se hur det går med UPS, har 3 paket på väg med dem. Har tidigare aldrig haft problem med leveranser av paket men för 2 veckor sedan så skulle posten leverera ett paket. Satt hemma och arbetade men det kom aldrig något paket. Kollade sedan på deras hemsida. Mottagaren inte anträffbar, 15,56! De tog tillbaka paketet till terminalen för att inte riskera att klockan blev över 16,00. Ringde till dem och förklarade, de ville inte förstå vad som hade hänt.
DHL är absolut bäst på att leverera hos oss. Vänliga och hjälpsamma, aldrig några problem, ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.