Vi har påbörjat monteringen av fläktkåpan (Gorenje IDKG 9545EX), då den inte är gjord för snedtak och jag inte hittade några passande anslutningar blev det en egensnickrad låda i taket, lådan gör även att fläktkåpan hamnar på rätt avstånd till spisen då vi utöver fel vinkel har för högt i tak. Vår låda i taket är sedan tänkt att kläs in i plåt. Anslutningen till kåpan var lite märklig, det var ett 125mm hål när annars imkanaler brukar vara 160 eller 150mm i diam, sen var det tänkt att luften ska gå fritt inne i kåpan, ytterligare ett problem var att det var tänkt att man skulle ha en kanalfläktmotor med inbyggt backspjäll, vilket inte vår fläkt uppe på taket har. Det tillsammans gör att jag modifierar kåpan lite och ökar hålet så det blir en 160mm slang hela vägen ner och även kompletterar med ett löst backspjäll. Själva öppningen ner genom glaset är knappt 200mm i diameter så en standard 200mm till 160mm övergång passar bra
P1000088.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000091.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I teknikrummet ordnar vi tvättdelen själva, har nu börjat ställa dit ikeaköksskåp, tvättmaskin och torktumlare. Det blir mediacentral i högskåpet i hörnet.
P1000112.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000111.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Smart lösning på mediacentralen.
 
Menar du att luften skall gå fritt från röret ner i fläkten? Den plyfan som sitter runt röret kommer ju då få en rejäl fuktbelastning. Plywood är bland de mest mögelkänsliga skivvmaterial som finns så jag hade sett upp där.
 
Tanken från gorenje var att det ska gå en 3-4dm lång 125mm slang från 160mm röret ner till nedre halvan, fram till den fastnitade plåten och sen ska luften gå fritt innuti fläktkåpans nedre halva som är av plåt. Min lösning blir att dra en 160mm slang från röret ner genom fläktkåpan och fram till glaset, så ingen av lösningarna exponerar plywooden för den fuktiga avluften.
 
Inför slutbesiktningen (endast de bitar som ST levererar) har mattias tagit bort täckpappen, grovstädat och gjort smålagningar där det behövs. För de vitmålade snickerierna hade han med spackel och färg för att laga småmärken. Ektrösklarnas spikhål fyllde han med färgad vax. Även ett ställe där jag hade tappat ett köksskåp och gjort ett fult märke i golvet fixade han med vax så det såg ut som ett kvisthålm istället. När pappen kommit bort blev det en annan känsla i huset, börjar kännas som det snart går att flytta in icon_smile.gif

P1000100.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000102.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000103.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000104.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000106.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000109.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000107.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000110.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nackdel med att mattias är färdig är att vi inte kan låna hans byggnadsställning så det blir till att skaffa en rejäl trappstege då vi har över 4m i takhöjd för att komma åt en del av installationerna i taket. Än så länge har elektrikern sin trappstege kvar iaf så vi kommer åt en del saker i taket men inte längst upp.

Sjävla besiktningen gick bra, blev fullt hus då de flesta inblandande var med. Besiktningsmannen hittade bara några småfel såsom lite färgkladd mm. men även en lite oroväcklande sak, det var kondens på avluften på vinden då den var felaktigt utförd då ventilationsritningen var fel och Mattias inte instlalerat så många FTX-kanaliseringar så han hade inte tänkt på det. Mattias fixade felet några dagar senare. Markarbetena blev underkända då de inte var färdiga alls men det var enligt förväntan och inget konstigt.


Efter besiktningen lämnade Michel ett brev och ett paket innehållande en flaska punsch kvar i huset vilket var ett trevligt avslut, känns bra att säljaren är med från början till slut i husbyggarprocessen även om det just i vårt fall finns massor kvar som vi ska göra själva.
P1000113.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000117.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har vi en del att ta tag i till slutsamrådet som vi valde att ha två veckor efter för att hinna tillräckligt långt med våra egna bitar.
 
Efter 9st visningar (några privata visningar medräknade) blev huset till sist sålt, vi fick dock lite mindre än vi hoppats på för det men då vi i vår budget räknat lågt på hur mycket vi skulle få ut för det vid en försäljning var det enligt budget även om vi går väldigt mycket back på huset.

uttringegardsvag31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När vi köpte det gamla huset anlitade vi Eminenta för att besikta det, för att vara riktigt säkra på att allt var ok valde bi en dyrare utökad besiktning, de hittade diverse småfel men inget allvarligt, krypgrunden var ok.

I samband med försäljningen av huset anlitade vi Anticimex för att besikta huset då vi sålde det "varudeklarerat". så hittade de mikrobiell påväxt (dvs "mögel") på bjälkarna i krypkrunden, vid en utökad besiktning tog de även prover på isoleringen som de skickade till luktlab varpå de kontaterade att isoleringen även fått lukt av mikrobiell påväxt.

Nu när vi säljer huset har vi hört att de flesta hus av samma sort, kedjehus från LB-hus med krypgrund, här på Uttringe Gårds Väg och även intilliggande Toredalsvägen och Ekbacksvägen har haft problem med krypgrunden med skum lukt i husen. När husen byggdes slängdes överblivet byggmaterial ned i krypgrunden och husen har saknat inspektionslucka, vilket var så som man gjorde på den tiden, nu vet man bättre.

Detta hade blivit delvis åtgärdat av tidigare ägare som tagit upp en inspektionslucka, rensat ut skräp, plastat marken och satt in en avfuktare (som enligt anticimex fortfarande fungerar väldigt bra), detta gjordes troligtvis på slutet av 90-talet, dock verkar isoleringen vara orginal så även om det inte tillkommit någon ny tillväxt med avfuktare så finns den gamla kvar då de inte bytt isolering.

I vårt hus har vi aldrig känt någon klassisk "sommarstugelukt", i krypgrunden luktar det av en "kemisk" lukt som enligt eminentabesiktningsmannen var nån skyddsfärg som bjälkarna målats med, även anticimexbesiktningsmannen verkade hålla med om det.

Det kan ha varit så att påväxten tillkommit under tiden att vi bott i huset men med tanke på att isoleringen verkar vara orginal och anticimex inte hittade någon skum lukt förrns de tog prover (Eminenta tog inga prover) och många (troligen alla) av grannhusen har haft påväxt i sina krypgrunder, så fanns troligen påväxten i isoleringen redan där.

Anticimex hade mycket större fokus på just på sånt som deras försäkring täcker såsom fukt osv men struntade i att kommentera mindre fel såsom sprickor i fönster och fasad, brädor som behöver bytas ut osv, vilket eminenta var mycket bättre på. Det var intressant att se att de verkade ha lite olika fokus, men samtidigt har det gått 6 år mellan besiktningarna så rutinerna kan även ha ändrats under tiden.

Med ett besiktningsprotokoll som säger att huset har mikrobiell påväxt är det ganska många köpare som blir väldigt skeptiska, vilket jag kan förstå, själva hade vi troligen inte köpt huset om de hittat påväxt vid första besiktningen.

Lärdomen jag vill dela med mig från besikntningarna är att det inte är nån garanti att man köper ett hus besiktat och det finns risk att fel upptäcks först långt efter besiktningen när garantitider gått ut och även hur det står till med krypgrunderna i grannhusen påverkar marknadsvärdet av huset.

Även om folk inte sa det trodde mäklaren att krypgrunden var huvudorsaken till det låga intresset att lägga bud. Det var ganska många som tittade på huset på alla visningar, de gav olika skäl till att de inte ville köpa huset, en del tyckte att det var för långt till pendeltågstationen (1.5km), flera ville ha två barnsovrum och ett vuxensovrum på ovanvåningen och huset är lite för trångt uppe för att ordna det enkelt. En del var bekymrade över eternittaket, vilket är otroligt fult men håller väldigt länge. Köket är helt funktionellt men lite slitet , vilket även gäller mycket annat i huset, mycket som är gammalt men klarar sig några år till egentligen.

Vi funderade lite på möjligheten att fixa till lite saker på huset för att få det mer attraktivt men det är tveksamt att det hade lönat sig, så då är det bättre att gå mer back direkt istället för att ta risken med att lägga massa pengar och jobb på gamla huset när vi har fullt tillräckligt att göra med nya huset.

Det är iaf skönt att kunna lägga det gamla huset bakom sig och fokusera på nya huset. Det känns även bra att vi fått en kompetent köpare som har byggfirma och kommer bygga om huset från grunden så som han vill ha det!
 
Redigerat:
Då hallen skulle vara klar till slutsamrådet hyrde vi en gipslyft från Cramo, vi hade lånat en skruvautomat (för bandad skruv) från Ove. För garaget hade vi hyrt in hjälp från Mattias, han och hans medhjälpare Kaido hade tagit 5h på sig att sätta upp dubbla skivor i garagets 23kvm, dvs ca 4½ m2 per mantimme. Jag hämtade lyften på fredag förmiddag, sen började jag och svärfar på fredag eftermiddag. Till att börja med gällde det att lära sig att kör gipslyften och skruvautomaten, vi började med badrummet där det skulle vara dubbla skivor (för bättre ljuddämpning) för att vi skulle kunna göra lite fel på första lagret utan att det gjorde så mycket och sedan sätta nästa lager bättre när vi lärt oss. Under lördagen var även frun med så så var vi tre, även under söndagen var vi tre och då hade vi till sist efter uppåt 40 mantimmar lyckats gipsa hela hallens 25m2, luftslussen på 1.2m2 och badrummets 5m2 i två lager, så vi kom inte ens upp i 1m2/h men så var det första gången vi gjorde det.


Sen blev del en del kvällsjobb för min del med att få upp listerna. Geringssågen jag har gör fina snitt men när varjen väggarna eller taket är helt raka hjälper inte det så det blir ändå en del glipor men förhoppningsvis löser det sig med mängder av latexfog icon_wink.gif


Som syns på bilden i hallen är väggen putsad i hallen, Ove och Patrik från Elite mark och grund gjorde ett superbra putsjobb för några veckor sen, blev verkligen imponerad av hur slätt de får till putsen, har missat att lägga upp bilder på det tidigare.
P1000120.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000126.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000121.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I vanlig ordning gillar jag att göra egna verktyg, då jag inte hade någon 100mm ventilations insats för mina hole-in-one magneter (Hole-in-one syststemet är magneter som man kan sätta i el-dosor innan man gipsar, när man sedan satt för gipsskivan hittar man dosan med en sökarmagnet med ett centrumhål som centrumborren i en hålsåg passar i, när man borrat hålet med hålsågen kan man plocka ut magneten från dosan genom hålet) utan bara dosinsatser för eldosor så tillverkade jag mig så klart en liten adapter. Adaptern är baserad på en inloppskrage där jag satt dit en passande träbit som gör att jag kan sätta en vanlig vägguttagsmagnet där. Allt sitter ihop med klämpassning bara, hade tänkt skruva ihop det först men det fungerar bra med klämpassning. Till skillnad från de vanliga magneterna för väggdosorna kan man inte få ut kragen genom det borrade hålet så man får lossa lite på skivan och ta ut adaptern och sen sätta upp skivan igen, men det är ändå en väldigt stor vinst i både precision och tid jämfört att mäta fram placeringen.
P1000123.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Angående mögelpåväxten så är det ju så att samtliga uteluftsventilerade krypgrunder har mögeltillväxt. Kanske inte så mycket att det syns eller luktar, men alla har det. Om där nu sitter en avfuktare som fungerar, så bör man ju ha löst det problemet. Man kan ju tycka att isoleringen borde ha bytts ut, men om ni har bott där så länge utan att känna något så är det ju okej. Problemet är att gemene man inte känner till detta, utan tror att det endast möglar när det syns eller luktar. Faktum är att de flesta hus har mögelpåväxt någonstans. Huruvida det är farligt eller ej tvistar de lärde om...
 
Påväxten i sig är inte så stort problem, avfuktaren har ju stoppat påväxten sen många år tillbaks, det stora problemet är att det står i protokollet, vilket gjorde huset väldigt mycket mer svårsålt. Själva känner vi inte någon lukt men några enstaka av spekulanterna på visningarna påstod sig känna det... Han som köpte huset till sist verkar iaf kompetent för att hantera det hela då han har egen byggfirma och tänkte blåsa ut innehållet i huset inkl isoleringen så allt blir fräscht även om riskkonstrutkionen i sig blir kvar
 
I tvättstugan har nu fler möbler, vitvaror och bänkskiva kommit på plats. Det blir en laminatskiva med infälld ho. Det var samma värdelösa beslag som med franke-hon i köket men till skillnad från frankes ho hade ikeas ho iaf tätningslist, rätt antal beslag och monteringsanvisning med fastän den var billigare, gick inte heller åt lika många svordomar att få den här hon på plats men det var nog snarare att jag lärde mig av den förra monteringen icon_wink.gif
P1000137.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I badrummet har jag jobbat vidare med tätskiktet. Var en del pyssel jag inte tänkt på då det inte blev bra direkt, blev en del luftbubblor så det blev till att skära upp och laga och täta dessa så inte kaklet trillar ner sen.
P1000128.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har vi börjat kakla i badrummet. Det blir blå-turkos mosaik i duschen och vitt kakel på väggarna, mörkgrått golv. På bilden är golvet inte fixat, bara utlagt, för att få ordning på linjerna, är lite pyssel att passa ihop golvbrunnen med mosaiken, samtidigt som badrummets väggar inte är helt raka då det skiljer flera cm på badrummets bredd mellan dörren och ytterväggen, vilket riskerar att synas rätt bra med rutorna på golvet.
P1000142.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000132.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med väggarna och taket målade samt dörrarnas skyddsplast borttagen börjar hallen kännas mer och mer färdigt. Återstår golv och golvlister, sen lite inredning som lampor, garderober och krokar mm
P1000135.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000133.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1000134.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad skoj det blir att lägga golv i kilen där det står två dörrar i vinkel :)
Har så på övervåningen, gick nog nån bräda extra som vart felsågad.
 
Hur kan det skilja flera centimeter på badrummets bredd? Har man inte kontrollmätt när man smällt upp reglarna?
 
toleranskedja skulle jag tro, när vi satte reglarna användes nog väggen i hallen som referens då det stod massa bråte ivägen vid den andra badrumsväggen, både den andra badrumsväggen och den i hallen är ditsatta med kranbil så det finns en viss tolerans på deras inbördes förhållande, sen har vi tillfört onogrannhet när vi byggt vår vägg. Nu när jag kollade på det igen verkar det som att avståndet vid golvet är lägre, var uppe vid taket som det var värst för där tillkommer även en vinkelonogrannhet då alla väggarna är monterade med hjälp av vanligt vattenpass, en till försämrande sak är att vi fått bygga på den bärande väggen då det inte stämde med måtten jämfört med de murade hörnet, kan tänka mig att det blev nån extra millimeter eller två där som påbyggnaden inte stämmer.. många bäckar små... såhär i efterhand inser jag att jag så klart borde haft den andra väggen som referens då badrummet är så pass litet och rutigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.