Vi köpte en 20-talslägenhet i Vasastan förra året som vi har hållit på att renovera hela sommaren och hösten. Såhär såg den ut på visningen (Mäklarbilder)

F9294E71CFD74E8E851837B551627995.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


F103C7FA2DF1499EB340FCE016BCBD29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5F0656BF050F4EFCADE82F6B27BF9B13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FC17632D258C44EA8D39E8712ADDE1CA[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Barnkammaren
001157461209417ABB59ACABDF8068C9.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lilla toan
16CEADC4F0C64236A5C42EAC88FE02FD.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


E0811C6A41DE444DBB1EA0CB6BEA0FD2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkt planlösning
plan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hoppades på att golvet skulle vara enkelt fixat, men det visade sig vara en dyr historia, ni kan läsa mer om golvet i denna tråd.

https://www.byggahus.se/forum/threads/en-resa-har-boerjat.227308/

Några veckor efter tillträde såg lägenheten ut såhär :p

DSCF4145.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSCF4146.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSCF4179.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har varit en resa men nu har vi iallfall ett grovgolv i form av 15mm plywood som man kan montera 20mm massivt furugolv på.

Nästa steg är att börja med badrummet. Vi har bestämt att göra garderob av den gamla toan och kombinera badrum och toalett i ett, vi har enats om en planlösning som ser ut såhär (efter många turer).

badrum.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I morse såg badrummet ut såhär
DSC_0096.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0097.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett stort problem är balken som ni ser bättre i denna bild
balk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den gör att vi vill undvika att använda 110 rör för avloppet till toan då golvet skulle bygga för mycket. Tack vare medlemmar på forumet har vi hittat Geberit Silent PP som har en OD på 90mm. Vi kommer även få välja en slimmad version av Unidrains utloppshus för att få plats med fall etc.

Vi har fått bort de gamla rören idag samt kommit in så vi kan se stammen där vi ska ansluta 90mm röret. (Man kan ju inte låta för mycket på en söndag)
DSC_0099.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0100.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorn ska vi fortsätta riva ner väggarna till teglet då vi inte vågar kakla på det gamla skiktet då den satt löst.
 
  • Gilla
Cruzze och 3 till
  • Laddar…
Toalettfixtur och pneumotaktisk spolning från Geberit samt Unidrain beställd från vss och bad. Kan inte vänta på att få gjuta golvet i badrummet!
 
Projektorduk från Euroscreen kom idag, första byggstenen till det nya biorummet. 104" bildstorlek, inte helt enkelt att bära upp med Hugo i bärsele!

DSC_0102.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Aj ont i hela kroppen, riva är inte min grej! En vägg av fyra gjorda.
 
T
Rev ni det fina köket? Helgerån......
 
  • Gilla
Lillsafo och 3 till
  • Laddar…
Nej, det ska vi faktiskt återanvända, men bygga ut det lite, vi har tagit bort toan till vänster och gjort det utrymmet mindre så vi får nu mera in ett extra 60 skåp. Sedan ska vi fixa lite konstigheter den förra ägaren hade gjort tex hade de använt ett vanligt 60skåp med passbitar istället för ett riktigt hörnskåp vilket gjorde att vi inte kunde utnyttja hörnet för förvaring.

Sedan ska vi även ha en köksö samt byta ut laminatskiva till natursten och laminatgolvet till klinker

kök.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lizaliza
  • Laddar…
Är just nu inne i en period där det inte händer så mycket, väntar på leverans på prylar för badrummet. Var och rev lite puts i badrummet idag iallafall. Det går segt, på vissa ställen rasar det av sig själv (Därför vi inte vågade behålla den som underlag) men på andra ställen sitter det som berget.

DSC_0125.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0124.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dammskyddet är guld värd när man inte vill ha putsdamm i hela lgh
DSC_0123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut sedan vi har fått plywood över hela golvet, köksytan som är lämnad ska ha klinker med golvvärme. Man kan även se den härliga sneda balken som vi lämnat plats för. Kommer få fräsa lite i furugolvet för att ge plats för den
DSC_0122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Äntligen klar med att frilägga väggarna från gammal puts, var ett jäkla jobb men skönt att veta att kaklet inte kommer att lossna från väggarna pga dåligt förarbete.
DSC_0127.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frilagd hela väggen upp till taket, vi kommer regla nytt tak 1dm från gamla taket för att ge plats åt Hide a lite dropdowns
DSC_0130.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även klar med eldragning till tvättmaskin samt påbörjat eldragning till belysningstrycknappar samt termostatkablage till golvet
DSC_0129.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden ovan bakom kofoten kan ni se ballofixerna fär vattnet, dessa kommer vi flytta till andra sidan där det finns en trumma och sedan integrera vattenrören helt i väggen. Och låta dem komma ut på rätt ställe för tvättstället och duschen
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Idag när jag och min far kom till lägenheten så hade hantverkarna oanmälda börjat putsa väggarna, och även delvis putsat över vår halvfärdiga rördragning. Efter lite skrik från vår sida så var vi glad igen och kunde återgå till vårt rördragande medans hantverkaren fortsätta med sitt spacklande.

Vi flyttade ballofixerna till trumman på andra sidan väggen så att man på så sätt kan integrera rören i väggen på badrumssidan. Röret längst ned var jag lite nervös för pga att det var krökt tight och det kan göra att röret blir ovalt, med andra ord svårt att få dit en ballofix. Det visade sig vara hyfsat enkelt.
DSC_0011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hantverkaren har kört en omgång rotband gipsputs och fortsätter med fler lager imorn
DSC_0013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frilagt vår rördragning från puts (argh!) och fortsatt dra den
DSC_0015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste erkänna en viss stolthet över detta trippelkrökta rör. Kvar att göra är att kapa röret och fixera rör och dosa innan hantverkaren får putsa.
DSC_0016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tips! Dra i en elkabel/snöre i röret INNAN ni putsar. Kan vara knepigt att trycka i dragtråden med så många skarpa krörkar. Tråkigt om det inte går att få in elkablar i den när den är inputsad i väggen.
 
Tack för tipset! Redan testat med dragtråd och det går fint. Av just denna anledning avskyr jag slang och älskar VP-rör.
Hade det varit ett längre rör hade de kunnat bli problem, men denna korta bit funkar fint

edit: Ett tips jag kan ge om ni har med hantverkare att göra är att fixera dosor i förväg innan hantverkare får putsa. Innan jag lärde mig min läxa så trodde jag att hantverkare använde vattenpass när de fixerar dosorna, men nejdå, de låter de hamna där de hamnar när de slänger på puts.

Så numera förfixerar jag dem alltid innan och sedan får hantverkarna putsa
 
Redigerat:
  • Gilla
Nedro och 2 till
  • Laddar…
Väggarna var rejält sneda så var och köpte avdragsbanor åt hantverkarna.
DSCF4764.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trumman blev riktigt slät och fin
DSCF4765.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSCF4767.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Imorn forsätter de med väggen mot dörren, denna blir lite mer komplex dock, om de ska göra den helt rak så skulle tjockleken bygga för mycket för att en dörrkarm skulle passa. Så där kommer vi få speciala lite
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Sådär, nu är hantverkarna klara med putsningen.

Väggen mot dörren gick att få lodrät däremot är den sned med ca en centimeter (Hörnet är med andra ord inte 90 grader)
DSC_0023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla andra väggar är dock raka och fina och hörnen är 90 grader
DSC_0024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är speciellt viktigt i hörnet med duschen och Unidrain
DSC_0025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi var även runt på samtliga kakel och klinker ÅF i hela Ulvsunda och kollade klinker, vi föll för denna som vi tror kommer passa riktigt snyggt ihop med vår gjutna betongbänkskiva.

På måndag ska vi fixa Unidrainavloppet och med lite tur har Silent PP rören (90mm istället för 110mm) kommit från Dahl.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Har passat in 90mm avloppsröret för toan, fick ta bort lite material från bjälklaget för att få plats. Min granne under mig kom upp och undrade hur länge till vi ska renovera. Snart ett år sedan vi började renovera så jag förstår honom lite :p
DSC_0026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att jag med laserpasset mätt nivån för 90mm röret kan jag börja passa in Unidrain-armaturen. Kommer får sänka ner utloppshuset några centimeter i bjälklaget för att armaturen ska hamna på samma nivå som ovansidan på 90mm röret. Tänker göra detta jobb imorgon på strategisk tidpunkt för att inte uppröra granne :D
DSC_0027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betongen kommer sluta precis i liv med 90mm rörets översida och armaturen, sedan tillkommer 10mm klinker. Klinkern kommer bli exakt 10mm högre än golvet utanför badrummet. Vilket jag tycker är helt okej
DSC_0028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fräst kanal för avlopp till tvättmaskin och tvättställ
DSC_0032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använde 40mm rör för att slippa fräsa så djupt i teglet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.