Jag har själv drivit en verksamhet där jag nästan alltid avvisade privatpersoner.

När man till 99.99% säljer till företag eller myndigheter blir det för mycket arbete att hantera små beställningar från privatpersoner med allt vad det innebär av kreditrisk, support, garantier, betalningar, returer, etc.

Enda undantaget var i princip om någon knackade på dörren, betalade kontant och tog varan med sig.

Kanske en förskottsbetalning löser upp knuten, vem vet. Det kan vara värt att fråga.
 
Det du vill göra är 100% ok. De som citerar skattelagstiftningens vinstklausuler mm kan lite för lite om bolag. Ditt syfte är tillräckligt för att starta bolaget. Du stoppar själv in skattade medel och du undanhåller ingen skatt. Kan du upphandla tjänsterna genom en egen enskild firma så ska du göra det. Kom ihåg dock att du måste ha en bokföring, det är enda viktiga.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Anledningen att Geo inte vill jobba åt dig är att konsultansvarsförsäkringen inte täcker arbete åt privatpersoner. Konsumenköpslagen säger att man som konsult är ansvarig för även det man inte säger. Dumt men sant.
För att komma runt detta låter du någon annan av dina entreprenörer hyra in Geo som underkonsult. Exempelvis grävmaskinisten. Men det går lika bra med målaren eller en städfirma.
Jag har gjort såhär många gånger, gjorde ett jobb på en villa och skickade fakturan till ett holdingbolag.
 
javlaandersson skrev:
Nicklas Consulting och Nicklas är ju samma person, myndigheterna ser ingen skillnad. Så är det när man är enskild ! Jag är enskild själv och har fastigheter.....så jag har pratat m masen flera gånger om sånt här .
Om Niklas går till Ahlsell och handlar kopparrör så använder han sin firmas konto (eftersom Ahlsell inte säljer till privatpersoner), om han sen väljer att betala fakturan privat och aldrig blanda in den i sin enskilda firmas bokföring så har väl inget brott begåtts?
 
Jo om man skall vara petig. Firman har gett honom en förmån, han får handla till ett pris som han inte annars skulle kunnat få. Det är en beskattningsbar förmån. Om du får en förmån som du skall skatta för har inget med en ev. kostnad för din arbetsgivare eller för ditt bolag att göra.

Utan det intresanta är om du har fått något som har ett värde för dig.

En regel som i praktiken inte tillämpas är ex. att om jag åker på tjänsteresa, har ett möte i Nice på rivieran på Fredag, åker på Torsdag em. Då känns det nästan naturligt att jag sedan på egen bekostnad stannar kvar över helgen och åker hem på Söndag. Så gör många. Jag kanske dessutom tar med mig frun, vi betalar hennes flygbiljetter privat, vi redovisar att dubberummet på hotellet kostar 20% mer än enkelrummet jag skulle haft annars. Känns som man varit helt hederlig och ärlig.

Men skattemässigt så är det fel. Skatteverket ser att jag varit i Nice 3 dagar. varav 2 är privata, jag har till 50% nyttjat hotellrummet privat, efterssom vi var två i rummet. De två extra nätterna har jag däremot betalat helt privat på hotellet.

Då skall jag ta upp 2/3 av alla kostnader som har med resan att göra som privata, dvs flygbiljett, buss/taxi till hotell osv. Vidare skall 50% av hotellnatten tas upp som en privat kostnad. Så antingen får jag då betala 2/3 av flygbiljetten 50% av hotellrummet osv. till firman med skattad lön, eller så skall det tas upp som en skattepliktig förmån, firman får betala arbetsgivarvgift/egenavgift osv.

För det handlar som sagt inte om vad mina privata delar av resan kostar min firma, utan att jag fått en förmån via firman att kunna ta två dagar semester på rivieran.
 
Fast om man köper på ett företagskonto slipper man momsen, betalar man sen från sitt privatkonto måste man väl se till att lägga till momsen och betala den summan till skatteverket?
Missar man det kan det nog bli tjafs.
 
Och det där att handla på Ahlsell på firmans konto. Det kan ställa till problem för firman om det blir en skatterevision, iallafall om det blir någon volym privata inköp.

För skatteutredarna kommer att att jämföra inköpen från olika leverantörer med vad som faktureras, de kommer att granska transaktionerna på kontot hos Ahelsell, och om material köpts in men inte dyker upp som en kostnad i firmans bokföring så är det vanligt att firman förutsätts ha installerat materialet vid svartjobb, firman kommer att skönstaxeras enl. någon shablon. Skatteverket ser ex. att kostnad för inköpt material brukar vara ex. 10% av vad som faktureras på ett jobb, Så köper du för 10 000 privat på Ahlsells så kommer firman i värsta fall att skönstaxeras för en svart inkomst på 100 000. Bevisbördan ligger på firman.
 
Nidhögg skrev:
Fast om man köper på ett företagskonto slipper man momsen, betalar man sen från sitt privatkonto måste man väl se till att lägga till momsen och betala den summan till skatteverket?
Missar man det kan det nog bli tjafs.
Nej, om du köper på ett företagskonto så får du betala moms, det gör firman också. Momsen läggs alltid på. Däremot så är den avdragsgill för firman. Därför brukar man säga att företag inte betalar momsen, men det är alltså inte riktigt sant.
 
Redigerat:
Det där är så enkelt för den som driver eller har drivit företag. Det blir inga otillbörliga förmåner som skall förmånsbeskattas. Varför? Om jag förhandlar fram ett bra pris är det upp till mig, på samma sätt är det inte heller förbjudet att göra dåliga affärer (vilket en del tror. Allt ska vara lagom, inga vinster och inga förluster). Sedan finns det teknikaliteter som skiljer bolagsformerna åt som EF och AB och det kan enskilda leverantörer ha åsikter om gällande leveranser, men skattmasen gillar EF, de står ju hela risken privat, vilket ett AB inte gör. Gör det inte svårare än så. Jag är själv i gång med att anställa en snickare i ett vilande bolag där jag tänker mig göra runt 0 i vinst, men självfallet allt ska gå "by the book", men storkovan i vinst? Nej, det ska det inte bli. Bara en arbetssökande mindre och ett par gladare grannar som får hyra en billig snickare (och nej, det blir ingen förmånsbeskattning för grannen heller för att jag hyr ut denne billigt). :)
 
Så länge grannen inte är delägare i firman, eller anställd eller på annat sätt har ett ekonomist intresse i firman så kan det inte bli förmånsbeskattning.
 
  • Gilla
Byggare Sonja
  • Laddar…
hempularen skrev:
Och det där att handla på Ahlsell på firmans konto. Det kan ställa till problem för firman om det blir en skatterevision, iallafall om det blir någon volym privata inköp.

För skatteutredarna kommer att att jämföra inköpen från olika leverantörer med vad som faktureras, de kommer att granska transaktionerna på kontot hos Ahelsell, och om material köpts in men inte dyker upp som en kostnad i firmans bokföring så är det vanligt att firman förutsätts ha installerat materialet vid svartjobb, firman kommer att skönstaxeras enl. någon shablon. Skatteverket ser ex. att kostnad för inköpt material brukar vara ex. 10% av vad som faktureras på ett jobb, Så köper du för 10 000 privat på Ahlsells så kommer firman i värsta fall att skönstaxeras för en svart inkomst på 100 000. Bevisbördan ligger på firman.
Firman kan bara åka dit för svartinstallation om firman själv betalat inköpen men inte har någon fakturering för materialet, och det är inte ett scenario du beskriver här. För här har firman inte betalat för materialet. En enkel kontroll kommer att visa att det betalats av privatpersoner.

Har du någon referens på ditt sätt att räkna kring Nice-resan?
 
inte göra vinst.... ?
står det inte i aktiebolags lagarna, att aktiebolag måste drivas i vinstsyfte ?
 
Syftet med den skrivningen i ABL är att du inte ska driva bolag för att skapa kvittningsbolag osv. Begreppet vinstsyfte kan breddas från att du årligen skall uppvisa vinst. Den som tycker att det är det viktigaste skälet till att inte gå via eget bolag har missat målet grovt. Ett bolag skall gärna uppvisa vinst över en längre tid, det måste alltså inte gå med vinst från start eller ens årligen. Själv köpte jag ett bolag en gång som gått med förlust i sju år, som senare vändes till "vinst" på ett år, bröt de tidigare ägarna mot aktiebolagslagen? Glöm den skrivningen i denna tråd.
 
OK. jag ska gratiskonsulta lite. Först några frågor:
Vad är det för mark? Ser ut som mellansvensk leråker.
Vad är det för område? Nyexploaterat bostadsområde, mitt i ingenstans, eller förtätning av gammalt område? Vem har sålt tomten, kommun, exploatör, bonde?
Vad ska du bygga? Prefabhus med 2 plan och träfasad, enplans i timmer, putsat 3-plans med källare?
Kommunalt avlopp eller stenkista?
Hur lång tid har du på dig innan byggstart?
Om du vill, var ligger tomten (stad).
 
M
Har du pistagenötter hemma?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.