Man får ju hoppas att "hantverkaren" var färdig med listerna när bilderna togs. Annars har denne fått mkt skit. Han kanske skulle spika dit dom med sin betong dyckertpicka dagen efter ordentligt. Och satte upp dem lite snabbt innan hemfärd. Man vet aldrig, vissa jobbar så.
 
Dr Trä skrev:
Man får ju hoppas att "hantverkaren" var färdig med listerna när bilderna togs. Annars har denne fått mkt skit. Han kanske skulle spika dit dom med sin betong dyckertpicka dagen efter ordentligt. Och satte upp dem lite snabbt innan hemfärd. Man vet aldrig, vissa jobbar så.
Verkligen
 
AndersMalmgren skrev:
Där var det kanske inte så självklart vad kunden ville ha, men i detta fall är det rätt självklart att man inte vill ha glipor mellan vägg och sockel.

Hade jag varit hantverkaren så hade jag föreslagit att vi borde putsa väggen och ge ett pris på det, istället för att bara jobba på och leverera skit.

Återigen lite proaktivitet och yrkesstolthet!

Men vill man ha dåligt ryckte som entreprenör är det ju bara att köra på och göra exakt som beställer sagt utan att titta mellan raderna.

Frågan från TS är om han har betalt för en rak vägg... svaret är att han har betalt för vad han har beställt (och vad det är är ännu obesvarat).
I mitt exempel ovan så är det inte ett dugg oklart vad köparen vill ha, han vill ha en kanot. Inget oklart i det (för säljaren)... att köparen däremot inte vet hur han ska beställa det han vill ha kan ju knappast läggas på säljarens axlar att ansvara för.

Alla verkar rörande överens om att listerna ser ut som en treåring har satt dit men huvudfrågan är någon helt annan.

Men satsa du på en karriär som sveriges första hantverkare med föranalys och kravdokument som ledord så får vi se hur många trådar med besvikna kunder som har betalat för mycket det dyker upp här ;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Haha föranslys, kontinuerlig analys under arbetets gång, efteranalys och efteranalysbesiktning med analysbesiktingsansvarig och kontrollant från boverkets analysgrupp :)

Ska se om jag kan få igenom detta :)
 
Jag håller på dig ;) glöm inte att analysera protokollet efter analysbesiktningen så du inte missar något ;)
 
Haha :)
 
Dr Trä skrev:
Haha föranslys, kontinuerlig analys under arbetets gång, efteranalys och efteranalysbesiktning med analysbesiktingsansvarig och kontrollant från boverkets analysgrupp :)

Ska se om jag kan få igenom detta :)
Och har det inte gnällts på dyra fakturor innan så kan man ju undra vad som händer när man börjar med alla analyser ;-)
Men man skulle ju lätt kunna tjäna lite lätta pengar på det sättet
 
Men herregud vad ni ska fokusera på processmetodiken, det viktiga är att kraven dokumenteras mer permanent än på anteckningar. Det räcker med tre statusar Ny, Pågående,. Klar. Det viktigaste är att tänka till och vara proaktiv.
 
AndersMalmgren skrev:
Men herregud vad ni ska fokusera på processmetodiken, det viktiga är att kraven dokumenteras mer permanent än på anteckningar. Det räcker med tre statusar Ny, Pågående,. Klar. Det viktigaste är att tänka till och vara proaktiv.

Men herregud vad du ska fokusera på kravmetodiken,
Varför i jösse namn ska man dokumentera kravet mer permanent än på en anteckning? Har man bara kvar anteckningen så är väl det permanent nog?

Allting landar ju till sist och syvenen på beställningen iallafall, så med ovanstående resonemang så skulle arbetsgången bli

Ny order på bredspackling i datorn och på backup servern)

Efter påbörjat arbete så skall ett nytt dokument om pågående bredspackling skapas (och överföras till backup servern)

Sist ska alltså ett till dokument skapas med en färdig bredspackling.

Och sen kommer ett klagomål från kunden om att väggen är vågig, men då har man iallafall digitala papper på att man har tagit emot, påbörjat och avslutat kravet på bredspackling så då är allt lugnt.

Ditt resonemang förbryllar mig och jag har svårt att applicera det i hantverkarvärlden. Att korsreferera IT världen med hantverkarvärlden känns rätt irrelevant och snedvridande, men det är ju såklart enligt mitt tycke.
 
Kan det vara så svårt för målare hantverkaren att tala om för kunden följande
Om väggen skall bli bra så bör den putsas och då får Du kontakta en murare för det kan jag inte göra med bredspackling

Men nu är målaren smart för han har varit med förr,och säger inget tilll kunden för då mister han detta jobb
 
Elkludde skrev:
Men nu är målaren smart för han har varit med förr,och säger inget tilll kunden för då mister han detta jobb
Man blir inte långlivad i en bransch med de tankesättet, speciellt inte idag när det är så enkelt att kolla upp referenser
 
Elkludde skrev:
Kan det vara så svårt för målare hantverkaren att tala om för kunden följande
Om väggen skall bli bra så bör den putsas och då får Du kontakta en murare för det kan jag inte göra med bredspackling

Men nu är målaren smart för han har varit med förr,och säger inget tilll kunden för då mister han detta jobb
Det där kan man ju bara spekulera i hur det gick till. Har varit lite dålig info om det av han som skapade tråden.
 
AndersMalmgren skrev:
Man blir inte långlivad i en bransch med de tankesättet, speciellt inte idag när det är så enkelt att kolla upp referenser
Det är dock inte rättvist att anta att det är såhär det har gått till. Med största sannolikhet har säljaren helt enkelt missuppfattat köparens krav då han inte har specificerat sig tillräckligt.
 
Min poäng är fortfarande att kunden ska inte ha behöva specat det bättre. Hantverkaren borde ha sagt åt honom att de blir inte bra med enbart spackling utan vi måste även putsa
 
  • Gilla
237 och 1 till
  • Laddar…
Det är också väldigt vanligt att kunden säger en sak men menar någonting helt annat. Framförallt om kunderna är helt gröna och fattar ingenting inom bygg. Sen får hantverkaren skit för det och det blir en liten konflikt. Kan ev vara så i detta fall.

Men du Anders Malmgren, ska vi köra en omröstning här och se om det är någon som nappar på dina förslag, kan bli lite tufft för dig där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.