Bamsefar skrev:
Varför inte prova Ping-Appen, och pinga när din mobil använder ditt WiFi nätverk hemma, eller låter du inte din mobil koppla upp sig på hemmanätverket?
Pingappen fungerar bra. Men problemet är att telefoner ofta kopplar ner sig när de inte är aktiva. Jag har inte gjort det än, men man behöver nog tricksa med lite PLEG-logik för att få en riktigt bra "hemmaindikator". "Kommit hem"-indikator kan man fixa med lite tidsstryning och när man förväntas komma. Jag gissar att en blåtandslösning skulle ha liknande problem. När behovet av en bra "hemmaindikator" ökar kommer jag nog försöka ordna med en rfid/nfc-lösning. Men det blir när tillgänglig tid blir större
 
mrquick skrev:
Men problemet är att telefoner ofta kopplar ner sig när de inte är aktiva.
Då skulle jag påstå att du inte ställt in PING appen korrekt. Det finns en timeout variabel, sätt den till en multipel av pingtiden. Dvs om du pingar var 180 sekund (var 3e minut) och sätter timeout till 720 sekunder (4*180=720, dvs 12 minuter) så kommer det krävas 4 missade pingar innan du blir flaggad som offline. Det borde räcka eller?

Annars får du skaffa en DD-WRT router (t.ex. Netgear R7000 som har en totalt värdelös original fimrware och bli inte okej förrens man blåser in Kong's DD-WRT firmware), och titta på dess MAC adress lista, då blir det mycket säkrare....! Den lösningen fungerar för övrigt även på Fibaro HC2 för Android telefoner också :beer:
 
Någon som vet ifall man kan få notifikationer ifall något triggas med fibaros nya homecenter lite. Alltså sms och kostar det?
 
Bamsefar skrev:
Då skulle jag påstå att du inte ställt in PING appen korrekt. Det finns en timeout variabel, sätt den till en multipel av pingtiden. Dvs om du pingar var 180 sekund (var 3e minut) och sätter timeout till 720 sekunder (4*180=720, dvs 12 minuter) så kommer det krävas 4 missade pingar innan du blir flaggad som offline. Det borde räcka eller?

Annars får du skaffa en DD-WRT router (t.ex. Netgear R7000 som har en totalt värdelös original fimrware och bli inte okej förrens man blåser in Kong's DD-WRT firmware), och titta på dess MAC adress lista, då blir det mycket säkrare....! Den lösningen fungerar för övrigt även på Fibaro HC2 för Android telefoner också :beer:
Jag vill påstå att det är svårt (omöjligt) att ställa in den bra. Familjemedlemmar med Andoidtelefoner har 30-300 som inställning, men iPhone sover mycket mer och dessa får 30-2400 för att det ska fungera. Då fungerar oftast "Komma hem"-indikationen, men inte "Gå ut"-indikationen. Jag har DD-WRT på min gamla ASUS, hur gör du praktiskt för att läsa "MAC-listan"?
 
mrquick skrev:
Jag vill påstå att det är svårt (omöjligt) att ställa in den bra. Familjemedlemmar med Andoidtelefoner har 30-300 som inställning, men iPhone sover mycket mer och dessa får 30-2400 för att det ska fungera. Då fungerar oftast "Komma hem"-indikationen, men inte "Gå ut"-indikationen. Jag har DD-WRT på min gamla ASUS, hur gör du praktiskt för att läsa "MAC-listan"?
Aouch - är det såååå illa med iPhone - det visste jag inte (jag gillar inte Apple så jag vägrar ha med dom produkterna att göra).

Den här länken beskriver hur man kan göra i HC2, vet inte hur man skulle skriva det i PLEG - men jag antar att man kan modda PING appen (som sagt, jag använde PING appen när jag använde Vera'n - nu har jag bytt till HC2 och nyttjar MAC via DD-WRT):

http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t=2816
 
  • Gilla
mrquick
  • Laddar…
Via sms antagligen inte, sannolikt som den stora, att det bara fungerar i Polen.
push fungerar ju dock
 
p_k skrev:
Jag trodde bypass var viktigare på äldre brytare? Jag har iofs fgs-221 och 211 v2.1 (ej dimmer) och med nolla framdragen fungerar låga laster bra vilket de inte gjorde med mina gamla nexaprylar. Kanske skillnad på dimmers. I vilket fall tycker jag också att nolla bör användas.

EDIT: Med äldre brytare menar jag alltså äldre Fibaro-versioner, inte nexa så klart :)
Jag har en hyggligt gammal dimmer i vardagsrummet, som driver en 5W lågenergilampa utan problem. Jag brukar dock inte dimma ner den så ofta, någon sa att man helst inte ska dimma ner lågenergilampor.

Jag *tror* att man köra allt med en dimmer utan bypass om man har nollan. Bypassen är ju liksom till för att få matningsspänning till dimmern, vilket den får i överflöd med nolla framdragen..
 
Någon som har koll på vad steg 2 är när man har kopplat in sin envisalink till ett dsc larm.
 
Akahigi
Har nu satt in en Aeon multisensor i badrummet och köpt en lampdimmer som jag gjort en scen för i hc2 att den ska gå upp på 100% när luftfuktigheten är över 55% i badrummet. Har gjort en till scen som säger att när luftfuktigheten är mindre så ska den dimma ner till 60%. Funkar kanon mot en lampa iaf, får se hur den funkar mot takfläkten (om den funkar).

Multisensorn verkar ticka på bra, är osäker på vilka pollinginställningar, wake up, etc man ska ha på sikt men tänker att jag kanske kan montera en usbströmadapter och sedan låta den rapportera järnet. Kanske ska fläkten få gå på full rulle i fem min när någon varit på muggen :)
 
Akahigi skrev:
Kanske ska fläkten få gå på full rulle i fem min när någon varit på muggen
[bild]
Det hade ju varit fint med en har-gjort-tvåan-sensor så fläkten kan gå lite längre just i de fallen... ;)

Själv funderar jag på hur man kan få en ordinär toalett att spola eftersom vi har lärt vår katt att gå på den vanliga toaletten. Att få honom att trycka på spolknappen verkar omöjligt, men med en rörelsensor och lite mekanik borde det kunna gå...
 
  • Gilla
Qunaki och 6 till
  • Laddar…
MagnusJonsson skrev:
Det hade ju varit fint med en har-gjort-tvåan-sensor så fläkten kan gå lite längre just i de fallen... ;)

Själv funderar jag på hur man kan få en ordinär toalett att spola eftersom vi har lärt vår katt att gå på den vanliga toaletten. Att få honom att trycka på spolknappen verkar omöjligt, men med en rörelsensor och lite mekanik borde det kunna gå...
Haha, va grymt! Vår ena katt har nyligen fått för sig att skita BREDVID lådan så kan du lära den ditt trick ska jag bjuda dig på en Fibaro-dimmer :D
 
MagnusJonsson skrev:
vi har lärt vår katt att gå på den vanliga toaletten.
Betyder detta att man får bannor om man stänger toalettlocket hemma hos er?
 
Snablis
Kan ngn ge tips på installation av Aeon Smart Energy Dimmer?
Jag har installerat den men kan inte få lampan att släckas. Dimmer fungerar men inte så bra, utan oregelbundet.
Lampan är en 60W stortgenomskinligt klot som jag skulle kalla "vanlig glödlampa".
Just nu styrs denna men en vanlig tvåtrådig brytare men den är väldigt stark så även frun vill kunna dimmra denna. =)))

Så, i taket sticker tre trådar ut. Blå, Orange och Gulgrön (används ej), Till brytaren går brun och orange in. Ovan och under brytaren sitter 4st traditionella dimmrar så en hel del kablar passerar dosan utan att kopplas i den aktuella brytaren (svart, vitx2 och gräddvit). Efter första försöket insåg jag att jag måste ha nolla så jag har dragit blå nolla från dosan vid taket. Eftersom jag inte bytt brytaren till monostabil (måste då byta hela raddan eftersom ramen är gemensam) så kopplar jag in den utan brytare. Kör via appen så länge. Den blå (nolla) har jag kopplat till "N" och orange och brun till varsin "L". Dimmern pratar med Veran men den släcks inte vid "off". Jag VET att jag borde ta in en elektriker men det tar emot. Tycker Aeons beskrivning är ganska kass då den inte verkar applicerbar i Sverige. De benämner Neutral Nolla som Vit, eller är det jag som är ute och cyklar? Den ska väl vara blå? Kan vara tidigare ägarna som tagit in tveksam elinstallatör också då en hel del verkar rörigt i installationen. (Huset är utbyggt sommarhus från 47 med utbyggnad där denna lampa sitter från 2008).
Capture.JPG :confused:
Capture.JPG
 
  • Capture.JPG
Finns det någon billig temp+ fuktsensor?

Vi har en avfuktare i krypgrunden som går på fuktsensor men den verkar ha slutat fungera för avfuktaren går hela tiden fast fuktigheten ligger på ca 22%. Så nu tänkte jag styra på och av med veran. Vet om @heks lilla projekt med arduino men det kändes lite avancerat.

Vet inte riktigt hur jag ska koppla för att få den varvtalsstyrd heller. Tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.