När vi grävde för fiber för fyra år sedan såg jag till att lägga extra kanalisation (12 mm slang) mellan bostadshuset och maskinhallen för eventuella framtida behov.

Detta behov har nu materialiserat sig och jag tänkte försöka dra en TP-kabel i röret. Det finns givetvis ingen dragtråd eftersom det handlar om kanalisation avsedd för fiber så nu gäller det att få i en sådan.

Det är 70 meter..

Papperstuss, murarlina och grovdamsugaren, funkar det måntro? Eventuellt skjuta på med lite tryckluft? Eller är det hela utsiktslöst?

Helst skulle jag givetvis vilja ha fiber, men de lösningar jag lyckats hitta ställer sig lite väl dyra.
 
Tänk på potentialskillnader i marken vid ex. åska och liknande. Normalt avråds TP-kabel mellan hus, det bränner switchportar/switchar med tiden.
 
Jag drog i en tråd i 40 m. 16mm. med hjälp av sytråd, tuss och dammsugare. Det gick utan problem. Sytråden drog sedan igenom en grövre dragtråd som klarade kabeln jag skulle ha igenom. Fast jag tror vanliga dammsugaren är bättre, det borde vara undertryck, snarare än stor luftmängd som funkar.
 
Exostor skrev:
Tänk på potentialskillnader i marken vid ex. åska och liknande. Normalt avråds TP-kabel mellan hus, det bränner switchportar/switchar med tiden.
Jo, jag starkt medveten om detta. Det blir åskskydd, men finns det en vettig fiberlösning så vore det mycket bättre.
 
Dammsugare och tryckluft brukar funka bra... :)
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Jo, jag starkt medveten om detta. Det blir åskskydd, men finns det en vettig fiberlösning så vore det mycket bättre.
På grund av allas övertro på trådlöst, utvecklas det i princip inget för fiber på konsumentnivå :(
 
Ja, jag har inte funnit något bra. Trådlöst går ju, men det blir ganska mycket dyra prylar och besvärlig utvändig installation av antenner, kabeldragning mm.

Idén är därför att testa med TP-kabel och åskskydd. Elinstallationen är redan mycket välskyddad mot åska, men jag är beredd på att det kanske ryker en switch eller två. Får börja med gamla avlagda prylar.

Åskskydd från APC. Kommer antagligen att se lite risigt ut. Ska försöka hitta något för DIN-skena att sätta i gruppcentralerna i de olika byggnaderna.

Screen Shot 2014-03-06 at 10.21.05.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant lösning! Men om man inte ska dra vanlig nätverkskabel, vad drar man då? För egen del tänker jag mig att man skulle kunna köra både internet via en nätverkskabel och fast telefoni i marken mellan två hus.

Måste en sån APC-lösning sitta i båda husen?
 
Titta på ebay. Där hittar du fiber converter samt fiber I rätt längd till en bra peng.
 
Barnrikehuset skrev:
Intressant lösning! Men om man inte ska dra vanlig nätverkskabel, vad drar man då? För egen del tänker jag mig att man skulle kunna köra både internet via en nätverkskabel och fast telefoni i marken mellan två hus.

Måste en sån APC-lösning sitta i båda husen?
Jag planerar att sätta skydd i båda ändar, eftersom det kan bli överslag mellan kabel och omgivande mark.

Beträffande telefoni så tycker jag personligen att det inte är något att slösa koppartråd på. Antingen får man köra IP-telefoni via TP-kabeln eller använda mobilen i uthusen. Samma gäller TV i mitt fall.
 
TrollMann skrev:
Titta på ebay. Där hittar du fiber converter samt fiber I rätt längd till en bra peng.

nimhed skrev:
[länk]

Jag har inte lyckats hitta fiber som man antingen kan kontaktera själv, eller med så små färdigmonterade kontakter att de passerar genom mitt 12 mm rör. Men det kanske finns?
 
peternicklas skrev:
[länk]
Finns ett olika antal längder att välja mellan. Ska själv gräva ner fiber till karaget under sommaren. 12mm. rör borde du få in fiber med LC anslutning.
Tackar! Det där ser intressant ut. Jag antar att det går åt två fibrer för att köra duplex? Går det att demontera skalen på LC-kontakterna och sedan återmontera dem?
 
peternicklas
mycke_nu skrev:
Tackar! Det där ser intressant ut. Jag antar att det går åt två fibrer för att köra duplex? Går det att demontera skalen på LC-kontakterna och sedan återmontera dem?
Stämmer att du ska ha 2 fiber. De som jag länkar till är 2 som sitter ihop, duplex. Det går att dela dessa för att få in dem i ett rör, dock med viss försiktighet. LC kontakterna sitter med ett clips som går att ta av. Fibern är 2 mm i diameter, LC kontakten c:a 6,5 * 4,5mm. Så det bör fungera i ett 12 mm rör.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.