AndersMalmgren skrev:
Jag har varit i projekt som kör helt utan metodik, det blir INTE billigare. Men visst vi pratar ju mångmiljon projekt här och så omfattande är sällan privata byggprojekt. Men jag tycker ett minimumkrav är att kund och entreprenör är överens om kraven, det vinner båda parter på. Det är väll inte så svårt att förstå?
Klart som korvspad att man ska vara överens om kraven men det måste ju vara rimligt.

Det är väl inte så svårt att förstå?
 
Det finns ju uppenbart ett problem, jag har själv råkat ut för det med hantverkare och även i min egen bransch.
 
AndersMalmgren skrev:
Det finns ju uppenbart ett problem, jag har själv råkat ut för det med hantverkare och även i min egen bransch.
Lösningen kan väl knappast vara att administrera sönder arbetet?
 
Det beror på omfattningen av projektet. Men hur som helst har man en solid process och ett bra system för kraven så vinner man tid på det inte förlorar.

edit: Mina hantverkare kan ju inte ens uppfylla mitt krav på att jag inte vill ha rotband i mina dosor som jag monterat omsorgsfullt
 
Redigerat:
Enklast måste ju ändå vara att beställaren av jobbet faktiskt informerar om vad man vill ha utfört samt att man har alltid skriftligt. Då kan man eliminera 90 % av alla fel och missförstånd.

Att jämföra med IT-branschen tycker jag är helt fel. Det är en sak att göra det i tillverkningsprocessen, men det är mycket enklare att sätta upp mätbara mål när det gäller IT än mindre byggjobb. Hur ska du mäta hur rak väggen är eller vilken finish målningen fick? Man börjar ju alltid dessutom med olika förutsättningar när man gör renoveringar.

Angående TS utförda arbete tycker jag det låter märkligt att man skulle bredspackla en vägg rak. Man bredspacklar en vägg slät. Sen kan hantverkaren gott åtgärda listningen och plugga och borra dessa då det är en tegelvägg. Efter lite latexfog kommer du inte tänka på att väggen är "sne".
 
Hade snickaren fått 900:- i timmen hade det säkert sett bättre ut ;)
Själv hade jag inte släppt det så om jag gjorde det till mig själv.
 
AndersMalmgren skrev:
Jag har varit i projekt som kör helt utan metodik, det blir INTE billigare. Men visst vi pratar ju mångmiljon projekt här och så omfattande är sällan privata byggprojekt. Men jag tycker ett minimumkrav är att kund och entreprenör är överens om kraven, det vinner båda parter på. Det är väll inte så svårt att förstå?
Och jag tycker att det är ett minimumkrav att kunden har beställarkompetens.

På samma sätt som jag antar att kunder i dina IT projekt förväntas ha.
När du pratar IT projekt med den metodik du beskriver tror jag inte du pratar med totalt okunniga beställare, för om du gör det har du ingen nytta av din metodik
 
"Han säger att han vill bara lägga målarfog på listerna och säger att man aldrig bredspacklar hela vägen ner"

Förstår inte just den passagen ärligt talat?
Spacklar man en vägg, jämn eller plan så gör man väl det på HELA väggen?
Visst kan man kanske låta bli sista mm för att slippa dra upp skit från golvet i spacklet men det beror ju mer på lathet att inte städa innan man spacklar i så fall.

Oavsett om man tjänar 900:- i timmen eller ej så anser jag att utförandet är kasst.
Du råkade inte flasha med lönelappen inför din "icke nämnbara" hantverkare? ;)
 
Blindnit skrev:
"Han säger att han vill bara lägga målarfog på listerna och säger att man aldrig bredspacklar hela vägen ner"

Förstår inte just den passagen ärligt talat?
Spacklar man en vägg, jämn eller plan så gör man väl det på HELA väggen?
Visst kan man kanske låta bli sista mm för att slippa dra upp skit från golvet i spacklet men det beror ju mer på lathet att inte städa innan man spacklar i så fall.

Oavsett om man tjänar 900:- i timmen eller ej så anser jag att utförandet är kasst.
Du råkade inte flasha med lönelappen inför din "icke nämnbara" hantverkare? ;)
Som andra redan påpekat så är det skillnad på att rikta och putsa en vägg plan och att spackla en vägg slät.

TS har inte berättat om grundförutsättningarna, vad han har beställt och hur det såg ut när man började.

Att spackla en redan putsad vägg slät är nog ganska exakt vad målaren har gjort. Att korrigera stora ojämnheter går inte med spackel och då början man snart också diskutera om det ingår att se till att väggen är i lod eller om det ingår att den skall riktas etc etc.

Huruvida man spacklar ända ner till golv beror ju helt hur det ser ut nere vid golvet. I detta fallet syns det tydligt att det är en tegelvägg, som man då får förutsätta var putsad innan spackling.
Om då inte putsen går ända ner till golv eller har släppt bakom listen när man tog ner dom gamla så är det ju inget spackeljobb utan ett putsjobb som skall till innan man kan spackla om man nu absolut vill ha spackel ända ner och exakt till golvet.

Och vad spelar det för roll bakom listen?

Listerna är urkasst monterade inget snack om saken, men att bredspackling skulle innebära att man riktar väggen i alla riktningar kan jag definitivt inte hålla med om.

Och som vanligt, att skylla på hantverkaren och anse att han/hon ska hålla en lång föreläsning om olika metoder och alternativ hur jobbet kan utföras är bara ett sätt att skylla egen dålig insikt i vad jag har beställt på någon annan.
 
oceanis skrev:
Och jag tycker att det är ett minimumkrav att kunden har beställarkompetens.

På samma sätt som jag antar att kunder i dina IT projekt förväntas ha.
När du pratar IT projekt med den metodik du beskriver tror jag inte du pratar med totalt okunniga beställare, för om du gör det har du ingen nytta av din metodik
Att förvänta sig eller tro det är oprofessionellt, det ska ligga i ditt intresse att kraven blir korrekta. Större företag har ofta egen IT-avdelning där de är vana vid krav, men mindre bolag så jobbar du direkt mot verksamheten, då är det jätteviktigt att kraven blir korrekta. Verksamheten kan jämföras med privatpersoner som kunder i byggbranschen.
 
Jobbar man med IT 2014 går det väl mest ut på att sälja ut så kassa lösningar som möjligt.
Givetvis specialanpassade så det krävs "specialkompetens" för att ändra något väldigt enkelt.
Så man kan debitera 2000:- per timme för ett jobb som redan skulle varit gjort.

Sätta lister borde däremot platsa in under " sunt förnuft" tycker jag.
Ser det för jävligt ut så är det fel.
 
AndersMalmgren skrev:
Att förvänta sig eller tro det är oprofessionellt, det ska ligga i ditt intresse att kraven blir korrekta. Större företag har ofta egen IT-avdelning där de är vana vid krav, men mindre bolag så jobbar du direkt mot verksamheten, då är det jätteviktigt att kraven blir korrekta. Verksamheten kan jämföras med privatpersoner som kunder i byggbranschen.
Så det räcker att jag kommer till dig och säger att jag vill ha ett komplett IT-system men jag vet inte vad jag ska ha det till?

Sen kan jag lämna så fixar du det !?

Är inte minsta kravet att man åtminstone kan beskriva vad man vill ha och vad man ska använda det till. Lika mycket som man kan förvänta sig att någon kan beskriva vad man vill ha när man ska beställa en bredspackling.
Är det en slät vägg jag önskar eller är det en perfekt rak vägg i alla riktningar.

Jag anser i motsatts till många på BH att man som beställare har ett visst ansvar själv om att man kan förmedla en önskan om hur det skall se ut när det är färdigt. Det är vad jag anser är ett minimumkrav hos en beställare, pss som jag anser att en som köper ett IT-system åtminstone vet vad han ska ha det till.
 
Redigerat:
Blindnit skrev:
Sätta lister borde däremot platsa in under " sunt förnuft" tycker jag.
Ser det för jävligt ut så är det fel.

Håller jag helt med om, men tyvärr verkar det inte bättre än att alla aktörer i dessa branscher inte har sunt förnuft. Det är där metodiken kommer in. Som jag sade om alla projektmedlemmar har yrkesstolthet och aggregerar professionellt är det krävs inte projektmetoder.
 
oceanis skrev:
Så det räcker att jag kommer till dig och säger att jag vill ha ett komplett IT-system men jag vet inte vad jag ska ha det till?
Om en beställare kommer med ett sådant krav så brukar jag föreslå att vi gör en förstudie för att ta fram ett kravdokument.

oceanis skrev:
Jag anser i motsatts till många på BH att man som beställare har ett visst ansvar själv om att man kan förmedla en önskan om hur det skall se ut när det är färdigt. Det är vad jag anser är ett minimumkrav hos en beställare, pss som jag anser att en som köper ett IT-system åtminstone vet vad han ska ha det till.
Visst det är din åsikt, men det är alltid i slutändan du som entreprenör att se till att kraven mellan kund och utövare är korrekta.
Jag anser mig själv vara en ganska erfaren hemmapulare och tom mina krav blir ibland missförstådda mellan mig och min entreprenör. Om de då istället bara hade dragit kraven en vända till så hade det inte varit ett problem. Det är ofta lättare att spackla väggen 95mm från början för att passa med dörrkarmen än att slipa ner från 110mm till 95mm (Real life exempel från min renovering).

Sedan håller jag med förgående talare om sunt förnuft, men det verkar som de flesta aktörer både i IT och byggbranschen helt saknar detta.
 
Låt oss nu inte glömma eventuella brister i ordkunskap och betydelse.
Ponera att samtalet gick till såhär

-hej, jag har en vågig vägg hemma som jag skulle vilja göra något åt. Min kompis som brukar fixa mycket hemma sa något om bredspackling. Kan ni ordna det?

-jasså du vill ha en slät vägg?

-ja tack :)

I detta fall är båda överens om vad som ska göras så beställningskravet är klart... däremot finns det några saker att ta hänsyn till.

1. Vet den omtalade kompisen om att det finns något som heter puts? Det kanske är så att spackel är det kompisen tror ska användas.

2. Hantverkaren frågar klart och tydligt om beställaren vill ha en slät vägg och svaret blir "ja". Det stora felet är dock att hantverkaren menar slät och kunden tror att slät betyder "ej vågig" eftersom han har berättat att väggen är vågig ftån början.

Skulle ett sådant ärende hamna hos ARN så skulle kunden förlora eftersom hantverkaren har frågat om kunden vill ha en vägg slät och levererat därefter. Det ligger i kundens ansvar att ta reda på vad som menas med slät, detta kan liknas med undersökningsplikt. Att gå runt och tro att entreprenören bär ansvar för att kunden får vad den behöver är rent galenskap, hantverkaren bär ansvar för att kunden får vad den beställer. Oceanis resonemang om beställarkompetens är således helt korrekt medans resonemanget om föranalys och kravdokument är helt uppåt väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.