Kurtivan skrev:
Inte rakskarvar man väl list om man är kunnig, va?
Det beror på. Innerhörn är vanligt att man sågar rakt.

Jag gerar alltid inner och ytterhörn samt skarv mitt på väggen, lite lim på det och man är hemma
 
AndersMalmgren skrev:
Jag jobbar som Systemarkitekt, om jag bara läste kundens krav rakt av utan att komma med egna idéer eller synpunkter skulle mina system bli rätt kassa. Precis likadant med hantverkare
Inte riktigt jämförbart va?

Ska hantverkaren fråga om allt så blir det ju också tokigt. Lagom är bäst
 
Det är väldigt jämförbart, dock är fasta pris projekt perfektionens värsta fiende.

Jag skulle vilja se ett byggprojekt drivas agilt som vi gör i IT-branchen, kunde bli hur bra som helst
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Det är väldigt jämförbart, dock är fasta pris projekt perfektionens värsta fiende.

Jag skulle vilja se ett byggprojekt drivas agilt som vi gör i IT-branchen, kunde bli hur bra som helst
Jo det är klart, it-folk är ju perfekta, vad kan gå fel?
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Det är vi verkligen inte, precis lika många klåpare i IT-branchen som i hantverkarsvängen.
Dock tror jag hantverkare mer sällan har lärt sig metodik vilket är välldigt viktigt

edit: Hantverkare och systemutvecklare är lika på alla plan, det saknas för mycket proaktivitet och yrkes stolthet i båda branscher.
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Det är vi verkligen inte, precis lika många klåpare i IT-branchen som i hantverkarsvängen.
Dock tror jag hantverkare mer sällan har lärt sig metodik vilket är välldigt viktigt
Sant, men väldigt många akademiker har en teoritisk ide, som kanske inte alltid funkar i verkligheten
 
Sant, men det är det som är skillnaden på en Senior och en Junior. De flesta som kommer ut från KTH har en rätt skev bild av verkligheten. Och de som inte lär sig det blir inte långlivade. Men som jag skrev i min edit ovan som du kanske missade

Hantverkare och systemutvecklare är lika på alla plan, det saknas för mycket proaktivitet och yrkesstolthet i båda branscher. Om arbetsutövarna har dessa två egenskaper behövs inte metodik alls, men det är tyvärr välldigt ofta dessa inte uppfylls och det är då det är så viktigt!
 
Gerade ytterhörn och skarv mitt på vägg tycker iaf jag är nånting man ska få utan att behöva säga till hantverkaren. De kan han gott göra om och fästa de lite bättre.
 
  • Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
Man brukar inte gera innerhörn om listen är rak vill jag bara tillägga.
Almogelist gerar eller profilerar man självklart.
 
För att fortsätta på OT så fanns det år 2013 ca 84 200 hantverkare och till kommunala konsumentvägledarna inkom 7 126 hantverksärenden 2013


Fördelning av hantverkare för 2013
50 500 Snickare,träarbetare
19 000 VVS montörer
11 000 Murare
3 700 Golvläggare
 
Man spikar inte lister i tegel o puts, nä man borrar pluggar o skruvar,med listeskruv
 
AndersMalmgren skrev:
[bild]
Tycker lodstocken lämnar lite här och var :)
 
Dedär tror jag är ett danderydsvattenpass! Fina grejer och extremt känslig libel. Det blir aldrig rakt:)
 
Xlntjone skrev:
Tycker lodstocken lämnar lite här och var :)
Hehe, lite jo, men det är inom toleransnivån ;)
 
Jag tycker att man ofta i detta forum klankar ner på en hel yrkeskår när det kanske är några procent som inte sköter sig.

Kan bara säga att om ni vill ha kvar oss hantverkare som hjälper till och kommer med kloka råd så måste den attityden bort. Självklart finns det idioter men ofta helt blir alla hantverkare idioter.

Ni fattar ju själva att det är ett mycket omoget resonerande.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.