Hej!

Jag anlitade hantverkare som fick i uppgift att bredspackla ojämn vägg och måla samt fixa lister till väggarna. Nu när arbetet är klart så ser det väldigt vågigt ut på väggen, bredspacklingen var inte hela vägen ner på väggen och listerna är enligt bilderna. Är detta okey utfört? och vad bör hantverkaren göra för att åtgärda problemet?

Han säger att han vill bara lägga målarfog på listerna och säger att man aldrig bredspacklar hela vägen ner och att man inte mäter så att väggen är helt rak. Han säger också att listerna brukar följa vågig vägg, men i mitt fall var det betong/puts som gör att listerna inte fäster helt i väggen.

Har jag inte betalat för att få en rak vägg om jag ber dom att bredspackla väggen?

Unnamed.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Unnamed3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Unnamed4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Unnamed5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nej. Du betalar för att få en slät vägg.

Låt han lägga målarfog du, det blir bra.
 
C
Av bilderna att döma är det ju tegel i väggen? Eller så är det någon som spikat sig på tummen.
Tycker nog gott att man får anstränga sig lite mer än så när man listar.
 
Spackla en vågig vägg rak är nog i stort sätt omöjligt. Spika fast listen ordentligt och dra en fog så blir det snyggt.
 
Tackar för svaren. Han får dra en målarfog och spika fast dom bättre, för de var nästan lösa listerna. Det handlar mest om vad man förväntar sig för resultat.
 
Man kan säga mycket om mina hantverkare men spackla kan de. De har fane mig spacklat mina sneda 20-tals väggar helt raka. Så det där skulle jag inte acceptera
 
Spacklar gör man för att få väggen slät, inte rak. Sätt dit listen ordentligt så kommer du inte tänka på det där.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Man kan säga mycket om mina hantverkare men spackla kan de. De har fane mig spacklat mina sneda 20-tals väggar helt raka. Så det där skulle jag inte acceptera

Det skulle jag vilja se, bild på.
 
Har precis lämnat lgh för dagen, men kan absolut fixa det imorn. För att det ska gå att avgöra krävs det ju en bild med vattenpass etc. Men dessa kanske duger tills vidare.

10mm glugg
 
cecar33 skrev:
Det skulle jag vilja se, bild på.
DSC_0022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Alltså väggen såg inte så farlig ut på bilderna tycker jag. Däremot listerna ser ut som en 3 åring har satt dit. Spika fast dom bättre så kommer ingen märka nått.

Ska man ha en rak väg så får man putsa väggen och inte bredspackla den. Bredspacklingen tar upp mindre ojämnheter.
 
Fast det borde ju hantverkaren ha informerat om kan man tycka
 
Inte rakskarvar man väl list om man är kunnig, va?
 
AndersMalmgren skrev:
Fast det borde ju hantverkaren ha informerat om kan man tycka
Det beror väl på vad hantverkaren fick för fråga vid inledandet av samarbetet? Det är stor skillnad på "kan du bredspackla min vägg?" Och "kan du göra min vågiga vägg jämn?"...
 
DeesL skrev:
Det beror väl på vad hantverkaren fick för fråga vid inledandet av samarbetet? Det är stor skillnad på "kan du bredspackla min vägg?" Och "kan du göra min vågiga vägg jämn?"...
Jag jobbar som Systemarkitekt, om jag bara läste kundens krav rakt av utan att komma med egna idéer eller synpunkter skulle mina system bli rätt kassa. Precis likadant med hantverkare
 
  • Gilla
237
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.